Hur mkt skiljer det sig mellan din häst och dig?

Sv: Hur mkt skiljer det sig mellan din häst och dig?

Hej!
Jag tycker det vore jättedumt! Jag är 158 cm och känner mig alldelles för stor på en 130 cm häst. Det känns som om benen släpar i marken.
Skaffa en D eller C ponny istället. (Jag har en häst på 153 cm)

Min ponny är 137cm och jag 157cm.
Om man är för stor eller inte beror ju mest på hur hästen ser ut i kroppen.

Håller inte med dig om det, jag menar du skulle inte kunna rida en A-ponny även om den var väldigt grov och viktbärande, samma med en liten B. Jag menar jag som är 158 cm skulle inte kunna sätta mig på en väldigt lätt och klen 170 cm häst.
Jag tycker inte alls att det stämmer.

Funderar att köpa/ta över en häst som måste ha en bestämd ryttare och är tränad upp till la.-
Men kräver som sagt sin ryttare.
MEn jag är ca 163 och hästen runt 136 cm.
russkorsning och stabil samt mkt viktbärande ( 80 kg )

Skulle då skilja 25 cm. tror ni det skulle se dumt ut?

korta ben och kort överkropp men jag är lite mullig.

Hej!
Tänk på att du ska ha ponnyn länge, och den ponnyn kommer du kanske bara ha i ett år eller två. Sattsa på något större istället.

Jag skulle säga att du väger för mycket....

Tycker det ser precis lagom ut, du är inte förstor! :)

( Har sett massvis med ryttare som tävlar hoppning med sina ponnyer och fötterna går en bra bit under magen , DET kallar jag förstor! )

kl

Jag är 150 och ponnyn är 1 m... Det är ingen som påpekar att jag är för stor och jag känner mig inte stor på henne, men jag kan nog inte rida henne så länge till... Det är en shettis.

Håller inte med dig om det, jag menar du skulle inte kunna rida en A-ponny även om den var väldigt grov och viktbärande, samma med en liten B. Jag menar jag som är 158 cm skulle inte kunna sätta mig på en väldigt lätt och klen 170 cm häst.

Varför skulle du inte kunna rida en klen häst på 170?! :confused:
Jag sa att det MEST beror på hur hästen är i kroppen, för det menade jag inte att en gubbe på 1.90 kan rida en c ponny. Men det kan vara jättestor skillnad på två ponnyer som båda är 140. Man kan ju inte säga att man är förstor för en häst som är EXAKT X antal cm.

Jag: 175 cm
Min häst: ca. 160 cm,
Syrrans ponny som jag rider lite då och då: 147,6 cm.

Jag tyckte det var gränsfall när jag var 165 och ponnyn 140, och jag är normalt byggd och hästen var inte smäcker - mer normal hon också! och det är bara 15 cm... Jag tror iallafall du får mer glädje av en större häst!
Fast...mellan 165 och 140 skiljer det ju 25cm precis som mellan TS och ponnyn på 136.

Svårt att säga om du kommer se för stor ut eller inte. Jag är 170 och min häst är nog ca 150 och det ser lagom ut.

Jag funderar på att köpa en C-ponny, maxad och grov, bär fn en ryttare på 170 som också är grov....
Är själv 150 och väger 80..

Hahaha, jag tror det är lugnt, hörru! ;)

Jag är 172 cm och min ponny 142 cm. Det skiljer alltså 30 cm, såhär ser det ut:

litenvvvv.jpg

5187ef19.jpg

falt009.jpg

:confused: Vadå, det spelar väl visst roll hur hästen ser ut i kroppen!!!

Titta på mina bilder, ser det galet ut?

Titta sedan på längden, jag 172, hästen 142. Det HÖRS helt galet i dina öron, förstår jag. Men se, hästen är ganska grov. Så visst spelar det roll hur hästen är byggd!!!

:mad:

max 20 cm ska som skiljer är en bra gräns.så jag tycker du är för stor tyvärr.

Hur kan du säga så utan att ha sett henne på ponnyn?

Tycker du att jag är för stor för min ponny? På oss skiljer det som sagt 30 cm... :smirk:

Jag är mellan 166-169 cm. Ponnyn är 148 cm men väldigt lätt i typen och med mycket manke. Du är kanske inte för lång för din ponny men om du väger 80 kg är du för tung.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 307
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar