Hur mkt skiljer det sig mellan din häst och dig?

P

ponny_

Funderar att köpa/ta över en häst som måste ha en bestämd ryttare och är tränad upp till la.-
Men kräver som sagt sin ryttare.
MEn jag är ca 163 och hästen runt 136 cm.
russkorsning och stabil samt mkt viktbärande ( 80 kg )

Skulle då skilja 25 cm. tror ni det skulle se dumt ut?

korta ben och kort överkropp men jag är lite mullig.

Sv: Hur mkt skiljer det sig mellan din häst och dig?

Jag tycker det är gränsfall. Men det är bara min åsikt.

Jag är ca 164 och har en häst som är 163. Min kompis har en ponny på 147 cm och hon är 165 och ser förstor ut, ponnyn är dock smäcker och bär inte upp ryttaren så bra.

Att man skulle kunna rida en ponny i La/la som är 136 cm, och man själv väger 80 kg, tycker inte jag låter helt vettigt?

Nja, det låter som att du kommer se stor ut på hästen. Men det är svårt att avgöra när man inte sett dig på hästen.

Själv är jag 162 och min häst är 171:D , min ponny är däremot 145

Jag tycker det låter stort, men det är svårt att säga.

Jag är 1,64 cm och min häst 1,59. Men hon växer förhoppningsvis lite till. :angel:

Jag är 170 cm och min häst är ca 150 cm.
Det fungerar alldeles utmärkt, men hon är lite grövre och känns relativt stor, och så väger jag ganska lite och har bra balans över hästen. Men hon är verkligen i minsta laget.
Skulle jag få välja skulle jag hellre ha en större häst, eftersom man får ut så mycket mer.
Hade även en maxad Cponyn innan (fjording) som gick alldeles utmärtk att rida iom att man vänjer sig så lätt.

Jag tycker du borde välja en större häst om du ska köpa de. Att rida den lite ibland skulle den nog inte ta skada av, men det är ni båda som ska dra nytta av det i slutänden, och då tror jag personligen att det skule bli bättre om hästen får en mindre ryttare, och du en större häst.

Det bero helt på hur ponnyn är byggd och br upp sin ryttare. Själv är jag 173, har en häst på 166 oh en på 171

Tycker det lät lite ovettigt! Om jag ska vara ärlig. Och du växer säkert mera! Satsa på en större ponny/häst istället som du kan rida längre. Jag och min häst är lika stora - 166 cm :D Jag tyckte det var gränsfall när jag var 165 och ponnyn 140, och jag är normalt byggd och hästen var inte smäcker - mer normal hon också! och det är bara 15 cm... Jag tror iallafall du får mer glädje av en större häst!

Det låter kanske som att vara lite gränsfall när man hör det, men det är jättesvårt att säga när man inte har sett er..
Jag är 166 och har en ponny på 147 som är viktbärande och ganska maffig. Har inget problem när det gäller hoppningen, men det känns ibland som jag är lite för lång i dressyren då jag inte kan komma åt honom ordentligt.. Men det ser fortfarande ok ut...
Meen det kan som sagt skilja sig rätt mkt..

Jag är 1,80 och mina hästar är 1,65 resp 1,75. Alltså en skillnad på 5-15 cm.

Jag tycker att det låter som om du är i största laget för en c-ponny.
Jag slutade rida D-ponny när jag var 174 och vägde 65 kg.. Fast det var iof en arab, som inte var alltför viktbärande.

jag är 162 och min ena är 175 och den andra 168.
det beror ju helt på hur ponnyn är byggd. är den maffig så är det nog inga prolem, men är det en rådjursmodell så passar det nog inte så bra.. mankhöjden brukar ju inte ha så stor betydelse det är ju hur hästens kroppsbygnad ser ut. ibland kan ju en häst som är tex. 145 i manken vara "större" en den som är 148. om du fattar vad jag menar?:angel:

jag är 170 och väger 58 och min häst är 144 cm New Forest så är ganska viktbärande också.

Kanske lite gränsfall, det är klart att du kan rida c-ponny MEN ta dig en funderare innan du köper en... Jag är själv 165 cm lång, väger runt 55 kg och rider i alla fall d-ponnier ibland men tycker att det är väldigt ostabilt i synnerhet i dressyren, hoppningen går lite bättre. Dock finns det ju d-ponnier som är i princip som stora hästar men... C-ponnier rider jag ytterst sällan och då är det isåfall bara korta stunder, inte hela ridpass.

Jag föredrar hästar över 165 cm, tycker att man inte riktigt "når åt" med skänklar och sporrar annars. Men det är ju olika vad man föredrar. Positivt med att rida ponny är att man kan "klämma ihop" mellan skänklarna. Man får mer kontroll och kan rida hästen bättre mellan skänkel och hand.

Följ ditt hjärta :angel:

Ponnyn är 147 och jag är 160 (men smal) ingen har någonsin sagt att jag är för stor, tvärtom att jag skulle kunna vara lite tyngre för att kunna rida henne med mer skänkel och vikthjälper :)

Jag är inte riktigt säker på min egna längd var ett tag sen jag kollade :D men mellan 1.67-1.70 skulle jag gissa på, mazarin är 1.67

jag är 171 och ponnyn 148. skiljer 23 cm på oss jag tycker det känns helt ok. men jag väger inte så mycket heller..
bilder: bild 1,Bild 2

Jag är 170 själv och hästen är 155cm. :)

det låter stort ja.. jag slutade med ponny när jag växt klart, runt 165 och vägde under 50 kg, men det hade inte så mkt med storleken att göra utan mest att det passade bra att börja emd storhäst då eftersom jag ändå fick börja om totalt och det kändes segt att börja om på ponny. nu har jag en häst på ca 160 och en grov på 170 båda är ganska lagom så länge jag rider ihop dem... men en ponny som inte 'är maxad skulle nog vara i minsta laget....

så är det ju så att ju högre hästen blir desto mindre märks skillnaden! så hade det varit samma längdskillnad fast båda hade varit 20 cm längre, så kanske det inte hade varit lika stor skillnad? så kan det vara. jag tycker fortfarande att det låter ovettigt. man kan lära in så himla mycket fel (som att puta med rygen eller dra upp knäna för att verka mindre) utan att tänka på det när man rder en häst som är för liten/på gränsen. bara några ord! :)

JAg är 1,65 cm å min polle är 155 cm.. Ja tkr dt är alldeles lagomt för min.. Hon är ganska tunn och lätt å d e ja med :D. JAg råder dig till att köpa en lite större polle kramar

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 307
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar