Hur mkt kan man kräva?

Sv: Hur mkt kan man kräva?

Gah, jag tänker inte svara på mer frågor om stallhyran. Det va inte därför jag skapa den här tråden!!!

Fast det är ju lite svårt för oss att tycka när man inte har alla fakta.Jag försöker bara förstå,men det gör jag ju inte:D

Fast det är ju lite svårt för oss att tycka när man inte har alla fakta.Jag försöker bara förstå,men det gör jag ju inte:D

Men pengar har inget att göra med min fråga! Jag undrade bara om man har ngt att säga till om som hyresgäst? Eller måste man helt enkelt acceptera allt?
Men detta har snarare blivit en diskution om mina hyresvärdar tjänar pengar på mig el inte... :angel:

Hahaha!

Ja jag förstår....

Då svarar jag så här då:

Som hyresgäst för man nog finna sig i rätt mycket,särskilt om det inte finns skrivna kontrakt.MEN det förlåter inte att du blivit behandlad som du beskriver med obefintlig el i hagarna och trasiga staket.

Ja summan av kardemumman e nog så. Man får helt enkelt finna sig. Vilket isig e j-kligt tråkigt eftersom det har skapat värsta osämjan i stallet. Alla pratar om att flytta, rätt åt dom kan jag känna.

Jag har valt att inte ha några hyresgäster för det tenderar att dra med sig så mycket krångel (inget ont om er alla hyresgäster där ute)

Det brukar vara några som frågar varje år då vi har någon/några stallplatser över men jag säger alltid nej.Jag kan säga att det är überskönt att bara sköta sig själv!

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstå det men många har oxå valt att ta in hyresgäster o då får man stå sitt kast, tyvärr. Men som sagt vi har hittat en stallplats som verkar vara jättebra t.o.m EL i hagarna hör o häpna ;)

Hur mkt kan man egentligen kräva som hyresgst i ett stall? Jag betalar ca 1800kr för min stallplats då ingår begränsat med hö,havre,spån plus dom flesta turerna. (Ska vi tex köpa till en extra spånbal så kostar den 75pix dom betalar 52pix inköp)

*Ridbana skulle enligt muntligt löfte va fixat 1Maj o det e fortfarande inget gjort pga att "hyresvärdarna har för mkt med "sitt".

*Vi har ingen el i våra hagar.

*Vi får inte under ngr somhelst omstädigheter sätta på lyset i stallet sommartid eftersom el kostar pengar (!).

*Dom byter inga täcken o tar inte av utetäcket om ägaren vart där på dan.Det får man alltså åka ut extra för. (gäller höst,vinter o vår).

*Det finns ingen värme i sadelkammaren även fast bonden som äger stallet har köpt elelement till oss. Ytterligare igen el kostar pengar.

*Dom räknar kallt med att man ska skura o måla sin box o väggar "runt i kring den". Annars blr det ett j-a liv.

*Ofta när man kommer till stallet så har dom flyttat runt på hästarna i hagarna för att dom tycker det. Utan att förvarna, så man irrar runt o letar efter sin häst som man sen hittar med nya "kompisar" i fel hage.

Nu har hyrasvärden ringt till mig o frågat va felet e o varför jag vill flytta. Jag svara att jag va trött på höjda hyror med lägre standard. Sa allt jag nämt ovan plus lite till. Hon kontra med: Du anar inte hur mkt jag har att göra med jobb,huset o skolan!

Är det verkligen mina problem? Kan man inte ställa krav som hyresgäst? Gäller inga muntliga avtal?

När vi hade hyresgärster innan så tog vi 1200:- i kallhyra då ingick:

-storlekarna på boxarna i stora stallet 3x4 lilla stallet ena 3x4 och de andra 3x3

- tillgång till ridhus (20x40), paddok (20x60) stor gräs bana med nya hinder (60x100)

- vintertid grushagar ca: 5X10 - storlek på liten sommarhage

-sommartid stora beteshagar (några med vattenkopp)

- möjlighet att köpa spån, hösilage och kraftfoder till inköps pris

- tar till gården 1 dressyo och en hopptränare regelbundet (1 ggr veckan)

- ujthyrning av trailar (tillfälligt under ett års period)

- el i alla hagar (sommartid vid behov)

- alla morgonmatningar utom helger resten av passen 5 mål om dan utoch insläpp delades rättvist upp på alla personer

- alla tillsammans samlades 2 dagar för att skura ut och måla stallarna

- harvning av banor, klippning av hagar vattning av bana sommar tid (ridhuset)

-uppvärmda sadelkammare och fikarum

Det låter ju jättebra men det e inte vad tråden handlar om ;)

Jag antar du står i Norrköping? Jag bor också här och har 2 hästar men för mig är det inga jätteproblem när jag har bytt stall. Har funnits relativt mkt stall och kan man tänka sig betala runt 3-4000 i månaden är det ju defenitivt inga probs. Tillbaka till frågan är det oacceptabelt att dom höjer hyran/ändrar standarden och de inte informerar er om det, så ni har en chans att säga upp er. Och att de flyttar hästar samt vägrar ha på el är ännu mer oacceptabelt. Vem är det då som har ansvar ifall någon häst får tex. en sparkskada?! Eller smiter ut och blir påkörd/förstör grannens trädgård för ni inte har el i staketen? Allt beror ju självklart på vad ni kom överens om när du flyttade in. Men har de ändrat allt detta i efterhand trots kontrakt så gör dom sig faktist skyldiga till kontraktsbrott...
För övrigt låter det läskigt likt ett stall jag stod på för ca 1 år sedan :crazy:

Jag antar du står i Norrköping? Jag bor också här och har 2 hästar men för mig är det inga jätteproblem när jag har bytt stall. Har funnits relativt mkt stall och kan man tänka sig betala runt 3-4000 i månaden är det ju defenitivt inga probs. Tillbaka till frågan är det oacceptabelt att dom höjer hyran/ändrar standarden och de inte informerar er om det, så ni har en chans att säga upp er. Och att de flyttar hästar samt vägrar ha på el är ännu mer oacceptabelt. Vem är det då som har ansvar ifall någon häst får tex. en sparkskada?! Eller smiter ut och blir påkörd/förstör grannens trädgård för ni inte har el i staketen? Allt beror ju självklart på vad ni kom överens om när du flyttade in. Men har de ändrat allt detta i efterhand trots kontrakt så gör dom sig faktist skyldiga till kontraktsbrott...
För övrigt låter det läskigt likt ett stall jag stod på för ca 1 år sedan :crazy:

Ja du vem som ansvarar för det undrar jag oxå. Hyresvärdarna slår sig fria från det mesta av ansvaret i stallet.

Jag skulle mer än gärna betala 3-4000 kr för en stallplats. Och har som sagt troligtvis hittat en.

Jag blir helt häpen nu när jag fick reda på vilket... herregud säger jag bara! Det är inte klokt!

ooj... :eek: jag skulle flyttat snabbare än vinden!

Därför att det e jätte svårt att hitta stallplats i den delen av Östergötland som jag bor i. Jag har egentligen inte så mkt krav men det e svårt ändå...

Nu fattar jag verkligen ingenting?:confused:
Du skriver att din stallhyra är hög för att vara i det området, trots att den räknas som låg i övriga landet.
Hur kan det komma sig att stallhyrorna ligger så lågt när det är brist på stallplatser?

Ja summan av kardemumman e nog så. Man får helt enkelt finna sig. Vilket isig e j-kligt tråkigt eftersom det har skapat värsta osämjan i stallet. Alla pratar om att flytta, rätt åt dom kan jag känna.

På ett sätt har du rätt. Det lönar sig sällan att bråka oavsett om man är stallägare eller hyresgäst. Visst så kan du ju stämma stallägarna för kontraktsbrott om du anser att de gör sig skyldiga till det. I praktiken stämmer man dock inte folk för sådana småsummor för risken är alladeles för stor.

Det bästa om man är riktigt missnöjd är att flytta. För det är ju inte kul att stå i ett stall där man inte trivs.

På samma sätt så kan man som stallägare få jätteproblem om en hyresgäst inte sköter sig.

Nu fattar jag verkligen ingenting?:confused:
Du skriver att din stallhyra är hög för att vara i det området, trots att den räknas som låg i övriga landet.
Hur kan det komma sig att stallhyrorna ligger så lågt när det är brist på stallplatser?

Om du läser hela tråden så kanske du lägger märke till att jag inte tänker diskutera min stallhyra mer. Jag har ingen aning om varför folk e så billiga på stallplats det får du helt enkelt diskutera med ngn som driver stall. Det e inte brist på stallplats bara brist på det jag önskar :)

På ett sätt har du rätt. Det lönar sig sällan att bråka oavsett om man är stallägare eller hyresgäst. Visst så kan du ju stämma stallägarna för kontraktsbrott om du anser att de gör sig skyldiga till det. I praktiken stämmer man dock inte folk för sådana småsummor för risken är alladeles för stor.

Det bästa om man är riktigt missnöjd är att flytta. För det är ju inte kul att stå i ett stall där man inte trivs.

På samma sätt så kan man som stallägare få jätteproblem om en hyresgäst inte sköter sig.

Skulle aldrig drömma om att stämma dom, uch det e verkan värt tiden el pengarna. Dessutom gillar ja den ena tjejen privat otroligt mkt o det känna jättetråkigt att vi ska behöva bli osams.

Självklart kan det va problem med inhyrda oxå men det känns som att då kan stallägaren bara säga flytta vare sig hyresgästen har ny stallplatsen ell inte...

När jag prata men ena tjejen som har stallet så fick jag bara höra. Flytta då för f*n o ska du flytta så vill jag veta det nu annars j*vlar!

Jag tycker att man borde ha rätt att ställa lite krav så länge det är "skäligt". Vi fick en liten hyreshöjning nu till hösten men ingenting har eller kommer att förbättras/förändras vad vi vet. Fortfarande avloppsbrunnar som inte funkar, sadelkammaren är inte uppvärmd och det finns inga planer på det vad vi vet, uppbindningsplatsen som nån hade sönder är inte lagad och när jag frågade när de ska sätta upp en ny fick jag svaret "du får fixa det själv om du vill ha den". Borde man inte kunna kräva att saker som går sönder i stallet och runt omkring lagas?

Man borde väl åtminstone kunna kräva svar på vad hyran går till? I mitt fall tror jag att höjningen blivit för att endel valt att flytta och då måste vi som är kvar täcka kostnaderna. Det är väl ok så länge hyran sänks när boxarna fylls kan jag tycka. Och har man som i TSs fall blivit lovad en fräsch ridbana till ett visst datum borde man kunna kräva ett svar på när den blir klar. Hyresvärden borde ha någon form av plan för det menar jag.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästmänniskan Okej nu efter massa bråk och shit vet jag inte om jag orkar ha hästarna hemma längre.. bråket var om marken som jag och en till hyr av...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Teilani
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Diplomaten
·
C
Ekonomi & Juridik Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv. Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama