Hur mkt kan man kräva?

Sv: Hur mkt kan man kräva?

*kl*
Jag blev lovad ett skrivet kontrakt när jag flyttade till stallet, det har dock inte dykt upp nåt fast påtryckningar, då det faktiskt känns bättre att ha ett skrivet kontrakt där allting står nerskrivet så man verkligen vet vad som gäller vad man kan kräva osv :)
Annars så är det faktiskt så att ingen av de som driver stallet har sagt till oss att stallhyran är höjd och ändringar gjorda, utan jag fick reda på det på annat håll och frågade hyresvärdarna, är det verkligen riktigt fair i era ögon? :crazy:
Det som är dåligt är det faktum att saker ändras från dag till dag och inte till det bättre, allting görs till hälften och ingenting fungerar, det som man blev lovad har helt enkelt runnit ur sanden..
För att vara riktigt ärlig så är jag bara glad att det blev så lite skada på min hästs hagkompis som det faktiskt blev, det hade kunnat gå riktigt illa med dom miljöerna vi har runt stallet, väg och tågspår bl.a med 1000.- i beteshyra tycker jag faktiskt att elen är ett krav för dom att tillhandahålla med när jag betalar för det och har blivit lovade det..

Rätt in i krysset :banana:

Ja jag måste anse det? Varför ska man behöva ligga ute med pengar för någon annans räkning, upplåta förvaringsplats, samt som företagara idka välgörenhet?

Jag måste faktiskt säga att du nu tacklar ditt ursprungsproblem från fel håll, går du till affären också och talar om för dem att de inte får ha påslag om 150-300 % på inköpspriset?

Okej, du har rätt. From nu så struntar jag i om vi diskuterar pengar el inte uppenbarligen e det av intresse! :)

Du menar alltså att det började som ni ville ha det (för 4 år sen) och sedan så har det gradvis blivit sämre och sämre?Vad har hänt under tiden?(Sorry om jag frågar.....men fanns ett skrivet kontrakt från början?Eller hur spaltade ni upp vad som ingick och hur?)

Om det bara blivit sämre och sämre för er så förstår jag att det blivit irriterat......fast jag kan inte låta bli med att tycka att det inte är dyrt (även om det inte handlar om det:))

Hm, snarare vad har INTE hänt under tiden?

Allt har försämrats, kvaliten på maten, elen bort på hagarna (!), ridbanan togs bort eftersom den skulle bli bättre (den va okej innan vi hade ialf en ridbana, men eftersom vi trodde att den skulle fixas snabbt så blev alla glada), dom börja kräva att vi som va inhyrda skulle göra saker speciellt min sambo som inte ens har häst han skulle tex fixa elen i stallet (grejer som han skulle ta ut på sitt företag o stå för(!)), i genäld skulle jag få stå för halva priset en månad på sommaren vilket jag helt plötsligt inte fick eftersom han inte fixa det snabbt nog. Lite motsägelsefullt kanske? (med tanke på ridbanan).

Dom lovar hela tiden att saker ska ske... Som dom sen inte håller o hittils har vi gått med på det eftersom vi gillar dom som har stallet, den ena tjejen e toppen o vi kan prata om allt FÖRUTOM hur hon sköter stallet av ngn konstig anledningen. Tilläggas bör kanske att jag e mkt snack men lite hockey jag har otroligt svårt att ta upp saker med vederbörande som jag tycker e jobbigt gäller allt i livet även när jag måste tex löneförhandla.

Min sambo har pratat med den ena som har stallet ang elen o sagt va det kommer kosta. (inte alls dyrt med tanke på att han har typ 80% i rabatt). Till svar fick han: Du kan inte pressa ner priset lite till? Hmmm:confused:

Jag kan inte rå för att jag tycker ofta i såna här trådar att det råder ngn sorts inställning från den inackorderades sida som inte gillar läget, att man kan kräva och kräva att ngt förändras. det blir ngn sorts kampanj mot uthyraren. Jag finner det rätt oproduktivt, uthyraren sätter reglerna och gillar man inte läget är det bara att flytta. Kort och gott. annars ställer man sig i ett kollektiv, med lösare regler, så kan man tjafsa sinsemellan om vilka regler som ska gälla.

För det första så måste jag säga att jag varit en exemplarisk hyresgäst. Jag har tagit till mig av ständigt nya regler o funnit mig i dom vare sig jag vill el inte. Det e absolut ingen "kampanj" mot hyresvärden. Jag har bara på sista tiden blivit arg o ledsen för att dom bla har ändrat på saker så att min häst far illa, vilket e oförsvarligt eftersom han inte kan försvara sig. Jag har heller in´te velat "tjaffsa" bara ifrågasatt om allt en hyresvärd gör e okej? Uppenbarligen e det så i hästvärlden, tack o lov att det inte funkar så i människovärlden!

Jag ska flytta :)
Så jag lägger mig inte i så mkt nu, det är rörigt som det är och jag har faktiskt redan fått 'skulden' för allt :p
Jag bryr mig inte, men dom som står kvar tycker jag synd om! :)

Ok då förstår jag bättre, du gör rätt som flyttar omgående så snart det bara är möjligt.

Du e extremt billig med din stallhyra det vet du va? Du måste bedriva välgörenhet, det e ialf vad alla andra på buke säger...

Okej, såg inte riktigt att alla hade sagt det här, inte en ända. Förstår inte riktigt varför du tjafsar eller om vad men men.

- Jag bor i Karlskoga och här är stallhyran som mest 2000kr/månad. Du har inte riktigt tänkt på att det beror även på vart man bor i landet lite hur mycket hyran ligger på också ?

Så välgörenhet vet jag inte riktigt vad du har fått ifrån.

Vi har iaf många inhyrningar och dom står i princip i kö hos oss för att få stallplats.

Men du jag har ALDRIG sagt att det vart jobbigt, dessutom har jag gjrt det för länge sen... Att du skurat 8 boxar har o säger att det ÄR jobbigt e väl enbart upp till dig... Dessutom så handla det om att jag skulle betala färgen. Hmmfr.

Och jag sa inte riktigt att det var "jobbigt" att skura och måla 8 boxar, skrev bara att det var jobbigare än en box. Såg inte det du hade skrivit om färgen osv. Ber om ursäkt för det iaf. Resten tycker jag är lite fånigt resonerat av dig.

Vilket riktigt bra pris!!!
Det är ju synd att jag ska flytta till Hfs :p

Vi har målat och skurat våra boxar, det som TS ifrågasatte var ifall man ska behöva betala driftkostnader osv på stallet samt färgen till boxen utöver det :)

Ja det är faktiskt ett bra pris. Stallhyrorna är inte så dyra här i Karlskoga. Utan man får högst ge 2000kr/månad. Vilket jag tycker är bra.

Okej, såg inte riktigt att alla hade sagt det här, inte en ända. Förstår inte riktigt varför du tjafsar eller om vad men men.

- Jag bor i Karlskoga och här är stallhyran som mest 2000kr/månad. Du har inte riktigt tänkt på att det beror även på vart man bor i landet lite hur mycket hyran ligger på också ?

Så välgörenhet vet jag inte riktigt vad du har fått ifrån.

Vi har iaf många inhyrningar och dom står i princip i kö hos oss för att få stallplats.

Låt mig se hur jag ska förklara. Jag mena att alla har påpekat för mig att min stallhyra e löjligt billig o att mina hyresvärdar e alldeles för billiga dom bedriver alltså välgörenhet. Jag har gång på gång försökt att förklara att det inte alls e billigt dels pga den delen av Sverige jag står i o dels pga standarden.

Jag mena INTE att du bedrev välgörenhet men som sagt nästan samtliga har påpekat för mig att min stallhyra e= välgörenhet. Alltså borde du enligt DOM oxå göra det eftersom din stallhyra e så billig?

Förklara jag bättre nu? :confused:

Och jag sa inte riktigt att det var "jobbigt" att skura och måla 8 boxar, skrev bara att det var jobbigare än en box. Såg inte det du hade skrivit om färgen osv. Ber om ursäkt för det iaf. Resten tycker jag är lite fånigt resonerat av dig.

Det kan lätt bli fel när man skriver saker. Jag mena absolut inget illa på ngt sett. Blir bara så arg när människor ifråga sätter saker utan att ha läst hela tråden. ta det inte personligt det e bara en sån dag...

Hm, snarare vad har INTE hänt under tiden?

Allt har försämrats, kvaliten på maten, elen bort på hagarna (!), ridbanan togs bort eftersom den skulle bli bättre (den va okej innan vi hade ialf en ridbana, men eftersom vi trodde att den skulle fixas snabbt så blev alla glada), dom börja kräva att vi som va inhyrda skulle göra saker speciellt min sambo som inte ens har häst han skulle tex fixa elen i stallet (grejer som han skulle ta ut på sitt företag o stå för(!)), i genäld skulle jag få stå för halva priset en månad på sommaren vilket jag helt plötsligt inte fick eftersom han inte fixa det snabbt nog. Lite motsägelsefullt kanske? (med tanke på ridbanan).

Dom lovar hela tiden att saker ska ske... Som dom sen inte håller o hittils har vi gått med på det eftersom vi gillar dom som har stallet, den ena tjejen e toppen o vi kan prata om allt FÖRUTOM hur hon sköter stallet av ngn konstig anledningen. Tilläggas bör kanske att jag e mkt snack men lite hockey jag har otroligt svårt att ta upp saker med vederbörande som jag tycker e jobbigt gäller allt i livet även när jag måste tex löneförhandla.

Min sambo har pratat med den ena som har stallet ang elen o sagt va det kommer kosta. (inte alls dyrt med tanke på att han har typ 80% i rabatt). Till svar fick han: Du kan inte pressa ner priset lite till? Hmmm:confused:

Det här klargjorde en del för mig.Det här hade du kunnat börja med i första inlägget.

Ja,vi svenskar tenderar att knyta näven i fickan och sen kommer kanske allt på en gång.En del personer funkar som så att de tänjer på reglerna lite mer för varje gång och får de inga reaktioner så fortsätter de.Vi måste alla lära oss att vara mer tydliga i vår kommunikation och inte "sippra undertexter" för det finns faktiskt folk som inte förstår det underförstådda.

Lycka till i nya stallet!

Det här klargjorde en del för mig.Det här hade du kunnat börja med i första inlägget.

Ja,vi svenskar tenderar att knyta näven i fickan och sen kommer kanske allt på en gång.En del personer funkar som så att de tänjer på reglerna lite mer för varje gång och får de inga reaktioner så fortsätter de.Vi måste alla lära oss att vara mer tydliga i vår kommunikation och inte "sippra undertexter" för det finns faktiskt folk som inte förstår det underförstådda.

Lycka till i nya stallet!

Jäklar va bra skrivet. Jag e en typisk "knyta näven i byxan" människa. Och många gånger har jag ingen annan än mig själv att skylla för att det inte händer nått!

Hahahaha!

Jag har i min yrkesroll fått gå ledarskapskurser för att bli mindre svensk:grin:

Men jag måste ständigt påminna mig själv om att inte sippra undertexter utan vara mer rakt på sak.(Tyvärr så kan man därför anses mindre kvinnlig men det får man ta:cool:)

Hahahaha!

Jag har i min yrkesroll fått gå ledarskapskurser för att bli mindre svensk:grin:

Men jag måste ständigt påminna mig själv om att inte sippra undertexter utan vara mer rakt på sak.(Tyvärr så kan man därför anses mindre kvinnlig men det får man ta:cool:)

Jag vill oxå gå ledarskapskurser. Behöver lära mig att säga ifrån.

Hellre okvinnlig än en mes!

Jag har faktiskt ett ganska bra tips.

Be alltid om att få ge svar när du tänkt klart.I början är det jättesvårt att be om denna tid,men det är hur nyttigt som helst.Man kan ta en liten timeout och känna efter vad man egentligen tycker,väga för och nackdelar,finna bra argument för det alternativ man valt och sedan kunna säga vad man faktiskt tycker.

En annan sak är att upprepa det som den andre just sa för att se om din tolkning av vad denne sa är riktig.Då får denne en chans att klargöra vad den egentligen menade (men som vi kanske missade för att vi tolkade det på ett annat sätt beroende på sinnesstämning/erfarenheter från tidigare situationer/osv/osv)

Man ska kunna kräva det som står i kontraktet. Hyresgästen av hyresvärden och vice versa. Därför är det smart att ha ett skriftligt sådant så blir det inte så mycket tolkningar. Vad står det i ert kontrakt? Skall täckesbyten, el osv ingå? Vad står det om hyreshöjning? Hur lång är uppsägningstiden? Har man inte kommit överens om det så har man inte mycket att säga till om som hyresgäst.
Hyresvärden får ta hur mycket han eller hon vill i hyra utan att redovisa utgifterna, men det skall meddelas om eventuella höjningar i god tid så att man hinner flytta om man så vill.

Om det nu skulle vara så att el och täckesbyten inte skulle ingå, kan du ju inte som hyresgäst plötsligt gå och kräva den tjänsten av hyresvärden. Inte kan heller denne plötsligt komma och kräva att du skall ta hand om utsläppen om det inte står så i kontraktet.

Man måste kunna diskutera med sin hyresvärd. Hästlivet förändras och man behöver kanske nya tjänster och förutsättningar. Detta kanske kan ordnas men det är stallägaren/ hyresvärden som bestämmer, inackorderingarna som betalar. Man kan inte gå och kräva något som inte står i kontraktet eller något man inte har kommit överens om.

I ditt stall verkar ingenting fungera så jag tycker att du gör rätt som tänker flytta. det blir aldrig bra om man inte håller vad man lovar och inte kommer överens, speciellt om djuren får ta skiten...

Hoppas att jag svarade på din fråga och lycka till!

Låt mig se hur jag ska förklara. Jag mena att alla har påpekat för mig att min stallhyra e löjligt billig o att mina hyresvärdar e alldeles för billiga dom bedriver alltså välgörenhet. Jag har gång på gång försökt att förklara att det inte alls e billigt dels pga den delen av Sverige jag står i o dels pga standarden.

Jag mena INTE att du bedrev välgörenhet men som sagt nästan samtliga har påpekat för mig att min stallhyra e= välgörenhet. Alltså borde du enligt DOM oxå göra det eftersom din stallhyra e så billig?

Förklara jag bättre nu? :confused:

Kan iaf försäkra dig om att vi inte bedriver välgörenhet. Som sagt där jag bor så är stall hyran högst på 2000kr/månad. Påpeka för dom andra att det är billigare i vissa delar av Sverige och bara för det så bedriver man inte välgörenhet :)

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästmänniskan Okej nu efter massa bråk och shit vet jag inte om jag orkar ha hästarna hemma längre.. bråket var om marken som jag och en till hyr av...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Teilani
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Diplomaten
·
C
Ekonomi & Juridik Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv. Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama