Hur mkt kan man kräva?

Sv: Hur mkt kan man kräva?

Jag tycker att man borde ha rätt att ställa lite krav så länge det är "skäligt". Vi fick en liten hyreshöjning nu till hösten men ingenting har eller kommer att förbättras/förändras vad vi vet. Fortfarande avloppsbrunnar som inte funkar, sadelkammaren är inte uppvärmd och det finns inga planer på det vad vi vet, uppbindningsplatsen som nån hade sönder är inte lagad och när jag frågade när de ska sätta upp en ny fick jag svaret "du får fixa det själv om du vill ha den". Borde man inte kunna kräva att saker som går sönder i stallet och runt omkring lagas?

Man borde väl åtminstone kunna kräva svar på vad hyran går till? I mitt fall tror jag att höjningen blivit för att endel valt att flytta och då måste vi som är kvar täcka kostnaderna. Det är väl ok så länge hyran sänks när boxarna fylls kan jag tycka. Och har man som i TSs fall blivit lovad en fräsch ridbana till ett visst datum borde man kunna kräva ett svar på när den blir klar. Hyresvärden borde ha någon form av plan för det menar jag.

Jag säger bara TACK!

Jag tycker att man borde ha rätt att ställa lite krav så länge det är "skäligt". Vi fick en liten hyreshöjning nu till hösten men ingenting har eller kommer att förbättras/förändras vad vi vet. Fortfarande avloppsbrunnar som inte funkar, sadelkammaren är inte uppvärmd och det finns inga planer på det vad vi vet, uppbindningsplatsen som nån hade sönder är inte lagad och när jag frågade när de ska sätta upp en ny fick jag svaret "du får fixa det själv om du vill ha den". Borde man inte kunna kräva att saker som går sönder i stallet och runt omkring lagas?

Man borde väl åtminstone kunna kräva svar på vad hyran går till? I mitt fall tror jag att höjningen blivit för att endel valt att flytta och då måste vi som är kvar täcka kostnaderna. Det är väl ok så länge hyran sänks när boxarna fylls kan jag tycka. Och har man som i TSs fall blivit lovad en fräsch ridbana till ett visst datum borde man kunna kräva ett svar på när den blir klar. Hyresvärden borde ha någon form av plan för det menar jag.

varför skall hyresgästerna få veta vart hyran går till? Skall stallägaren visa upp bokföringen för hyresgästerna eller? Tror du att stallägarna tjänar för mycket pengar? Och på vilket sätt är det i så fall ditt problem?

jag tycker vi skall skilja på om stallägaren sköter anläggningen eller inte och på hur hög hyran är. Hyresgästen kan kräva att anläggningen skall skötas enligt överenskommelse. Om stallägaren inte skäter sina åtaganden så skall man givetvis klaga.

Hyran däremot bestämmer stallägaren bäst han vill och vill man inte betala så kan man flytta!

Jag tycker att man borde ha rätt att ställa lite krav så länge det är "skäligt". Vi fick en liten hyreshöjning nu till hösten men ingenting har eller kommer att förbättras/förändras vad vi vet. Fortfarande avloppsbrunnar som inte funkar, sadelkammaren är inte uppvärmd och det finns inga planer på det vad vi vet, uppbindningsplatsen som nån hade sönder är inte lagad och när jag frågade när de ska sätta upp en ny fick jag svaret "du får fixa det själv om du vill ha den". Borde man inte kunna kräva att saker som går sönder i stallet och runt omkring lagas?Man borde väl åtminstone kunna kräva svar på vad hyran går till? I mitt fall tror jag att höjningen blivit för att endel valt att flytta och då måste vi som är kvar täcka kostnaderna. Det är väl ok så länge hyran sänks när boxarna fylls kan jag tycka. Och har man som i TSs fall blivit lovad en fräsch ridbana till ett visst datum borde man kunna kräva ett svar på när den blir klar. Hyresvärden borde ha någon form av plan för det menar jag.

Hyreshöjningen beror givetvis på högre driftskostnader för stallägaren.

Jag vet inte vad det står i ditt kontrakt, men oftast är det så att det som inte är normalt slitage ska ersättas av den som hade sönder det.

Varför skulle stallägaren vara skyldig att redogöra för vad hyran går till. Kräver du det av tandläkaren och ica-butiken också?

Varför skulle stallägaren vara skyldig att redogöra för vad hyran går till. Kräver du det av tandläkaren och ica-butiken också?

Jag kollar alltid upp vad jag betalar för! Om man går till tandläkaren som du nämner så vill man väl veta vad man betalar för?

Ja visst, men jag har väldigt svårt att tro att du skulle be tandis specificera hur mycket av din betalning som går till omkostnader och hur mycket han/hon tar ut i lön.
Vad är skillnaden?

Jag tycker denna tråd är lite märklig. Nästan alla anser att som hyresgäst ska man mest hålla käften och acceptera i princip det mesta. Varför egentligen ? Vad vinner man på hyresvärd att ha dumma tysta idioter i sitt stall ? Har stått i många, många stall, en del stall där hyresvärdarna bestämmt ALLT. Och då menar jag allt...dom har i princip bestämt vad hyresgästernas hästar ska ha för foderstater, vilka hästar som ska gå med vilka TROTS att dessa absolut inte passar i hop, bestämt när hästarna ska maskas trots dom inte haft en susning om det är rätt tidpunkt eller inte...man har INTE fått på egen hand analysera grovfodret trots man betalar det själv, regler har ändrats lite hur som helst. VAD vinner man på som hyresvärd att göra så ? Att promt motarbeta sina hyresgäster ?

Sen har jag stått i stall där hyresvärden varit jättebra. Varje förändring har det kallats till stallmöte där hyresvärden lagt fram om ändringarna och varför det kommer bli si eller så. Sådant är mycket bättre. Även om man kanske inte håller med om ändringarna så går man med på det eftersom det lagts fram på sådant bra sätt och man fått en förklaring till varför. Hyreshöjningarna har även motiverats med varför...kan ha med göra tex höjda spånpriser, höpriser osv osv.

Hyreshöjningarna har även motiverats med varför...kan ha med göra tex höjda spånpriser, höpriser osv osv.

Jag funderar fortfarande varför det är så viktigt att motivera hyreshöjningarna.

Om det hyreshöjningen är högre än tex prishöjningar på foder och annat, är hyreshöjningen då felaktig på något sätt? Att kräva att hyreshöjningar skall bero på högre inköpspriser innebär att det skall va någon form av självkostnadsprincip. Tänk om stallägaren helt enkelt bara vill ha högre vinst?

:confused:

Skall stallägaren inte betala moms? Alla betalar moms, både företagare och köpare, däremot får företagaren dra av momsen, dvs köper han in något för 52kr+moms så får han betala 65 men dra av 13, säljer han det sedan för 80:- inkl moms vilket är 16:- i moms, så det han på den försäljningen får betala in till staten är 3:- Jag kanske missförstod hur du menade..

Fast 52 kr per bal är det med eller utan
moms?

Det kanske är 52+moms de betalar?

Om de sen ska sälja till dig måste de ju lägga på momsen vilket ger 52*1,25=65kr.Då får de en "vinst" på 10 kr /bal.Och då antar jag att det är de som lagrar och beställer spånet?

Vad kostar det att åka och köpa en spånbal styckpris (ej med mängdrabatt) på lokala handeln?Då får du ju dessutom omaket att anpassa dig till öppettider och att själv transportera balen.

Så det kanske inte är så dyrt som du tycks tro.

:confused:

Skall stallägaren inte betala moms? Alla betalar moms, både företagare och köpare, däremot får företagaren dra av momsen, dvs köper han in något för 52kr+moms så får han betala 65 men dra av 13, säljer han det sedan för 80:- inkl moms vilket är 16:- i moms, så det han på den försäljningen får betala in till staten är 3:- Jag kanske missförstod hur du menade..

Jag förstår inte hur du menar nu ;)

Med de siffrorna i exemplet så säljer ju stallägaren för 64 kr + moms till kunden. Alltså är påslaget 12 kr som skall täcka hantering och kanske ge lite inst.

Det verkar som om du inte riktigt förstår de svar du fått - även om det är låga priser där du bor betyder det inte att den som driver ett stall är tvungen att förlora på det. Jag tycker det verkar som om du är fruktansvård missnöjd, hade jag dig i mitt stall hade jag bett dig flytta, det är inte kul med så mycket missnöje - befogat eller ej.

vete sjutton knappt hur jag tänkte :grin: förmodligen tänkte vi nog likadant redan från början... :angel:

Det verkar som om du inte riktigt förstår de svar du fått - även om det är låga priser där du bor betyder det inte att den som driver ett stall är tvungen att förlora på det. Jag tycker det verkar som om du är fruktansvård missnöjd, hade jag dig i mitt stall hade jag bett dig flytta, det är inte kul med så mycket missnöje - befogat eller ej.

Men herregud. Har du läst HELA tråden? Det handlar inte om pengar!!!!! det e ju himla enkelt att läsa alla problem genom att sopa dom under mattan dvs kasta ut folk!!

Men herregud. Har du läst HELA tråden? Det handlar inte om pengar!!!!! det e ju himla enkelt att läsa alla problem genom att sopa dom under mattan dvs kasta ut folk!!

Samtidigt, om man är beredd på att betala lite mer så är det inga problem att hitta stallplatser här. Tyvärr går det oftast inte att förändra folk- då måste ni kanske vara fler i stallet som tar upp det med stallägarna och säga att ni inte tycker det är okej. Du kan också stämma dom för kontraktsbrott och det vill du ju inte, så då är nog den bästa lösningen att flytta. Det är ju hemskt träligt om du ska behöva att gå omkring och vara irriterad, det mår ingen part bra av... Om du vill stå kvar så skulle jag ta en noga titt på kontraktet och påtala det för stallägarna att dom faktist gör sig skyldiga till kontraktsbrott genom att bara höja hyran och ändra standarden. Har dom nått vett i huvudet bör dom tänka över situationen och rätta sig till kontraktet och vad som står där, eller göra ett nytt kontrakt med dom påtalade nya bestämmelserna. Och då ska ni också ha en chans att flytta därifrån innan dom träder i kraft..

Så nu ska jag förklara en gång för alla. Det har aldig handlat om pengar, har försökt ta bort summan jag skrev att jag betala i första inlägget men fattar inte hur!

Jag leter ny stallplats o ska inte stå kvar där, det enda jag ville va att få lite feedback på om man har ngt att säga till om och då menar jag inte ekonomiskt! Anledningen tll att jag överhuvudtaget diskuterat pengar e för att NI har frågat o tyckt "i ett sånt billigt stall ska du vara nöjd oavsett problem"

Generellt om man köper en tjänst, dvs stallplats med tillhörande strö, foder mm. Oftast har man en stall ägare/ansvarig, och oftast finns det även regler satta. Dessvärre är det nog så att man för köpa det, i en del fall kanske stall ägaren/ansvarig lyssnat på inackorderingar om många kommer och ber/önskar/poängterar en sak och genomför det.

Jag tror att den typen av stall rationaliserar bort sig själva med tiden, och det pga brister i installningen som du har uppgett. Pga priset kanske man kan acceptera brister av viss grad (dock inte allt vad du angav) eller söka sig en annan plats som kanske kan komma att kosta lite mer i någon form. Antingen pengamässigt, eller genom egen arbetsinsats.

Kort sagt, take it or leave it.

KL.

Jag kan mer än gärna betala det dubbla mot vad jag betalar nu så länge min häst o jag har det bra! Som SAGT det har aldrig handlat om PENGAR!

Nej det är INTE rätt att ändra på saker som inte framgått tydligt i kontraktet men vill man inte gå vidare med det så spelar det ju egentligen ingen roll eftersom dom då fortsätter att tro att dom bara kan ändra på saker och ting. Normalt sett brukar det inte funka så i stall där du har kontrakt, men dom är uppenbarligen inte rädda om sitt rykte och riskerar att få missnöjda "kunder" (det är det ni är eftersom ni köper en viss tjänst) och riskerar därmed att stå där utan inhyrningar för dom har betett sig illa. När man driver stall med inackorderingar måste man driva det som ett företag, (många stall har ju faktist det regestrerat som företag eftersom du köper tjänster) vilket innebär att få glada och nöjda kunder och vara lyhörda för kritik och önskemål.

Är det fel att veta ? Dessutom har inte jag hävdat att det är sååå viktigt. Jag skrev endast att en del hyresvärdar informerat om VARFÖR dom höjer hyran. Villket jag tycker är shysst gjort.

Att kräva att hyreshöjningar skall bero på högre inköpspriser innebär att det skall va någon form av självkostnadsprincip.

VEM har krävt det då ?

kl ang det här med spånet o momsen nu har jag tagit reda på all fakta dom betalar 52 inkl moms o frakt! Alltså gör dom ett påslag på 23kr. Rimligt?

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästmänniskan Okej nu efter massa bråk och shit vet jag inte om jag orkar ha hästarna hemma längre.. bråket var om marken som jag och en till hyr av...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Teilani
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Diplomaten
·
C
Ekonomi & Juridik Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv. Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama