Hur mkt kan man kräva?

Sv: Hur mkt kan man kräva?

Någon skrev att stallet måste ju va billigt eftersom det står folk där. Då kan jag bara tillägga att en flyttar på fredag. Då blir tre boxar tomma. Jag plus två till letar efter stallplats. Resten e utan körkort o bor i närheten o har därför inte mölighet att flytta just nu!!!

Bra att du har hittat en annan plats!

Enligt mig har du rätt att kräva det som ni kommit överens om i kontraktet. Av erfarenhet har jag lärt mig att få mig alla möjliga petitesser i kontraktet för att undvika dispyter. Stod tex i ett stall där man stängde av elen när de åkte från gården ed motiveringen "tänk om en häst fastnar i tråden-då får den ju mer panik av elen...". Så ett kontrakt kan nog aldrig vara för vattentätt.

Angående stallhyran tycker jag inte att du hade en billig hyra. Jag betalar 2.000:-/månad och då ingår begränsat med spån, hö, in- och utsläpp, ridhus och stor gräsbana. Vill jag ha täckesbyte osv får jag betala extra och köper även eget kraftfoder.

jag fick skiten för att min häst hade gått igenom en eltråd till en ek. men har man inte elen på såklart att nyfika kusar gör så......

mitt stall kostar 1200:- då ingår el, kallvatten, vissa in och utsläpp, vatten i hagarna (ibland) och stråfoder. men allt är bara ibland, då ägarna är lite udda......

dom kan ringa mej kl. 7 på morgonen och be mej komma och ta ut hästarna....? när dom får belat för att göra det varje dag.......
skall det vara så???

Den stora frågan va ialf: Har man inget att säga till om som hyresgäst? Ska man acceptera allt?

Nej, som hyresgäst har man inte mycket att säga till om. Står själv installad i ett privat-stall. Dock med två stall på gården och i det ena är det bara min häst som står, för tillfället - lugnt och skönt!

Dock, anser jag att man som hästägare (inte stallägare), bestämmer över sin egen häst. Kanske inte dagliga rutiner, det kan ju bli lite svårt. Men det här med att flytta runt hästar i olika hagar med olika kompisar, är för mig totalt oansvarigt, utan att ha medelat hästägaren. Vem bär ansvaret om något händer?

Angående stallhyran kan jag inte svara, efterom jag har det grymt förmånligt :p. Betalar 500 kr, då ingår utsläpp, morgon. och middagsfodring, tillgång till kallt vatten, uppvärmd sadelkammare, el i staketen (!) och två minuters skrittväg till mycket fin ridanläggning.
Den tjejen som står i gårdens andra stall har hel-inackordering och då ingår täckesbyten, utsläpp, insläpp morgon- middags och kvällsfodring, mockning, hö, kraft, spån (ja allt, m a o) för 1000 spänn :eek:, galet billigt och förstår inte hur stallägarna går runt med det.

TS: Lycka till!

Jag tycker inte att din fråga handlar om pengar.
Du betalar din stallhyra och det är inte priset som är något bekymmer.
Ditt problem är ju att allt utlovats ändras från gång till gång.

Jag tycker att det är självklart att om man betalar en stallhyra där en viss del av foder eller arbete eller underhåll etc ingår är det självklart att man förväntar sig att hyresvärden håller detta.

Om det från början hade framgått att man ska betala färg själv till boxen eller att man inte fick använda el osv då vet man ju det från början och får då tänka efter om det är vad man vill eller så får man leta upp en annan stallplats.

Jag tycker verkligen synd om dig och din häst. Hoppas att ni kan hitta en bättre stallplats.

*Ridbana skulle enligt muntligt löfte va fixat 1Maj o det e fortfarande inget gjort pga att "hyresvärdarna har för mkt med "sitt".
Det kan vara så att det blivit försenat, men då tycker jag att personerna som lovat er ridbana en viss tid ska berätta varför och säga när det blir gjort.

*Vi har ingen el i våra hagar.
:confused: jag skulle inte vilja släppa min häst i en hage utan el, de upptäcker dom för eller senare

*Vi får inte under ngr somhelst omstädigheter sätta på lyset i stallet sommartid eftersom el kostar pengar (!).
Oj, om jag stått i de stallet hade han inte varit lycklig på mig, jag har tänt alltid när jag är i stallet, även mitt på ljusa dagen, har ändå fönster i hela stallet & i varje box. Men självklart så tycker jag att man ska släcka när man rider iväg eller åker hem

*Dom byter inga täcken o tar inte av utetäcket om ägaren vart där på dan.Det får man alltså åka ut extra för. (gäller höst,vinter o vår).
De gör inte vår stallägare heller, men däremot så hjälps vi som har häst där åt.

*Det finns ingen värme i sadelkammaren även fast bonden som äger stallet har köpt elelement till oss. Ytterligare igen el kostar pengar.
Prata med honom om detta, de behöver ju inte vara VARMT i sadelkammaren, men under vintern så kan man ju ha så det är några grader varmt där iallafall

*Dom räknar kallt med att man ska skura o måla sin box o väggar "runt i kring den". Annars blr det ett j-a liv.
Jag tycker man lämnar boxen/stallet i det skick det var när man kom, skulle absolut inte ställa mig o skura en box om den inte var det när jag kom dit.

*Ofta när man kommer till stallet så har dom flyttat runt på hästarna i hagarna för att dom tycker det. Utan att förvarna, så man irrar runt o letar efter sin häst som man sen hittar med nya "kompisar" i fel hage.
Om det hade hänt mig så hade jag blivit skitförbannad... Lär din häst attack ;):angel::devil:

Nu har hyrasvärden ringt till mig o frågat va felet e o varför jag vill flytta. Jag svara att jag va trött på höjda hyror med lägre standard. Sa allt jag nämt ovan plus lite till. Hon kontra med: Du anar inte hur mkt jag har att göra med jobb,huset o skolan!
Äsch, efter de jag läst så hade jag faktiskt flyttat därifrån, verkar inte vara ngt ok ställe ...

Är det verkligen mina problem? Kan man inte ställa krav som hyresgäst? Gäller inga muntliga avtal?

Luddiga svar kanske ;)

Iaf, jag har ju skrivit hur vårt stall fungerar, jag betalar 500:- i månaden, där ingår halm + morgon & kvällsfodring vardagar, även vår stallägare fixar med hagarna, (tex kör med betesputs, delar av om det behövs osv) harvar ridbanan, rensar avlopp & så.
Jag tycker man kan ställa lite krav på stallägaren också.

Jag tycker så här, flytta om du inte är nöjd... Det är en fri marknad och stallägaren tar ut vilka priser denne vill med vilken servicenivå denne vill. Det är helt upp till dig (och de andra i stallet) om man accepterar eller inte.

Däremot så är det få ställen som ryktet går så fort som i hästvärlden (se bara här på Buke) och jag skulle som stallägare akta mig noga för att få dåligt rykte om man vill fortsätta driva stallet med inackorderingar.

Till er som tror att ni kan göra som ni vill bara för att det e ert stall

Vänta här nu litegrand. Är det mitt stall ÄR det faktiskt jag som bestämmer. Nu avsåg du kanske inte detta ordagrant, men är det mitt stall gör jag faktiskt som jag vill.

Oavsett vilken kategor man tillhör (inackordering eller stallägare) ska man givetvis upprätta ett ordentligt kontrakt. Så alla parter är väl införstådda med sina ansvar och uppgifter.

Stackars Dig, det verkar vara så låg standard i det där stallet, att jag förstår om Du väljer att flytta, människor som e så snåla skall inte ta emot andras hästar, man snålar inte in på det viset, då går det under dräglig nivå för både Dig och Din häst, stå på Dig :)

Tjejerna som driver stallet betalar förövrigt INGA drftskostander det betalar vi till bonden som i annat än betlaningen inte har me stallet att göra. Vi betalar alltså bara för deras tjänster. Som dom inte utför enligt kontrakt.

Det har inte handlat om pengar från min sida utan det e andra som tagit upp det o jag har svarat...

Fast vänta lite nu......betalar de inga driftskostnader?Varför är det gnäll om elen då......då borde ju den kunna stå på dygnet runt?Eller är det bonden som gnäller om det?Är det bonden som ska se till att hagarna har el då också?Jag följer inte riktigt med i resonemanget....

*kl*
Det jag tycker är förjävligt att eftersom vi inte har el i dom hagarna som vi har haft 'inne i skogen' så när våra hästar gick ut ur hagen, eftersom det faktiskt inte fanns nån el, men ni skulle se skadorna som den andra hästen fick, min klarade sig utan en skråma, men hagen blir inte lagad utan våra hästar får gå i en vinterhage där det inte finns skydd för varken regn eller sol och vi får inte ta in våra hästar på nätterna för att det målas om!
Och även om jag och den andra tjejen skulle laga hagen så får inte våra hästar gå tillbaka till sin sommarhage eftersom det inte finns el i den..
På vilket sätt tycker ni det är okej?
Och sen har jag helt plötsligt efter att jag berättat att jag flytta fått en uppsägningstid på 2månader som inte fanns där innan eftersom jag pratade med dom bl.a för att informera om flytt och för att fråga om uppsägningstid och kontrakt..Vi har i nuläget inget skrivet kontrakt..

Jag har ett bra tips för er situation (även om ni har helt rätt i att ni ska få el i hagarna åtgärdat)

Ni kan ju gå ihop och köpa ett batteridrivet aggregat det kostar inte mycket.Detta kan ni sedan ta med er när ni flyttar så har man alltid ett "reservaggregat" hemma.

Vi har två reservaggragat i händelse av åska.Ett vanligt och ett batteri så att vi alltid kan släppa ut våra hästar i hagar med ordentlig el.

Jag skulle lätt ha lagat staketet och satt dit el så att mina hästar fick vara ute (även om det faktiskt rent principellt är service ni ska ha)

Jag flytta på fredag, så jag gillar bara läget tillsvidare :)

Ok!Men ett tips till dem som är kvar i alla fall :)

Fast vänta lite nu......betalar de inga driftskostnader?Varför är det gnäll om elen då......då borde ju den kunna stå på dygnet runt?Eller är det bonden som gnäller om det?Är det bonden som ska se till att hagarna har el då också?Jag följer inte riktigt med i resonemanget....

Nope det e inte bonden som gnäller. Jag har faktiskt ingen aning m varför dom gnäller. DEt e hlr inte bonden som ska sköta elen osv. Han har sagt att dom får sköta stallet så tar han bara in pengarna han har klargjort ganska tydligt att han inte vill ha med stallet att göra...

Han tar tydligen en kallhyra för stallet, men i denna summa lär INTE elen ingå. Så då finns det drifts kostnader trots allt, hagmaterial, reparationer som måste göras i stallet osv. Om bonden inte gör något på stallet, så måste ju någon annan göra det både ekonomiskt och fysiskt.

Jag tycker inte att din fråga handlar om pengar.
Du betalar din stallhyra och det är inte priset som är något bekymmer.
Ditt problem är ju att allt utlovats ändras från gång till gång.

Jag tycker att det är självklart att om man betalar en stallhyra där en viss del av foder eller arbete eller underhåll etc ingår är det självklart att man förväntar sig att hyresvärden håller detta.

Om det från början hade framgått att man ska betala färg själv till boxen eller att man inte fick använda el osv då vet man ju det från början och får då tänka efter om det är vad man vill eller så får man leta upp en annan stallplats.

Jag tycker verkligen synd om dig och din häst. Hoppas att ni kan hitta en bättre stallplats.

Jag tror inte att detta var riktat till mig? :D

Han tar tydligen en kallhyra för stallet, men i denna summa lär INTE elen ingå. Så då finns det drifts kostnader trots allt, hagmaterial, reparationer som måste göras i stallet osv. Om bonden inte gör något på stallet, så måste ju någon annan göra det både ekonomiskt och fysiskt.

Nope, det vi betalar till bonden e dom pengarna som går till el osv. Jag har själv sett när han köpt all tråd till hagarna. Han "anställer" sin dotter o hennes partner kan man säga. Fysiskt gör alltså "vi" allt eftersom vi hjälper våra hyresvärdar/stallansvariga med allt medans han har den ekonomiska biten... Men som ag skrivit förut det handlar INTE om pengarna.

Du skriver att de chockhöjt hyran. Var den stora höjningen till 1800kr? Vad betalade ni isf tidigare?

Du skriver att de chockhöjt hyran. Var den stora höjningen till 1800kr? Vad betalade ni isf tidigare?

Gah, jag tänker inte svara på mer frågor om stallhyran. Det va inte därför jag skapa den här tråden!!!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästmänniskan Okej nu efter massa bråk och shit vet jag inte om jag orkar ha hästarna hemma längre.. bråket var om marken som jag och en till hyr av...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Teilani
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Diplomaten
·
C
Ekonomi & Juridik Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv. Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama