Hur mkt kan man kräva?

Sv: Hur mkt kan man kräva?

Shit!!!!!!Vad billigt!Vi köper lastbil+släp och betalar 56 kr + moms per bal!

Hm bor man i fel landsända månne?

finns ju hur mycket stall platser som helst i Norrköpingstrakten. :confused:

Jag kan inte förstå hur man väljer att skriva ngt utan att ha läst HELA tråden. Jag har sagt att det finns massor stallplatser I Norrpan men jag vill ha STORA hagar, fungerande ridbana med hindermatrial, fullservice mm. Och det finns inte mng sånna stallplatser!

faktum kvarstår, du kan inte kräva ett enda dyft utöver det du går med på via ett skriftligt kontrakt, i fråga om vad som ska ingå.
Hur i hela friden har du hamnat i ett stall där du tar femtielva turer, om du nu vill ha full service? tro fanken att du är missnöjd.

kl ang det här med spånet o momsen nu har jag tagit reda på all fakta dom betalar 52 inkl moms o frakt! Alltså gör dom ett påslag på 23kr. Rimligt?

Det finns väl inget bra svar på det. Det får väl var och en avgöra.

Men det handlade ju ändå inte om pengar, eller hur?

det som ingår i kontraktet är det du kan kräva. och det skall vara ett skriftligt kontrakt.

Hm, det där råder det delade meningar om. Prata med en vän som e advokat o ett muntligt kontrakt slår lika högt.

faktum kvarstår, du kan inte kräva ett enda dyft utöver det du går med på via ett skriftligt kontrakt, i fråga om vad som ska ingå.
Hur i hela friden har du hamnat i ett stall där du tar femtielva turer, om du nu vill ha full service? tro fanken att du är missnöjd.

Hm, hur ska jag svara på det här utan att skriva en hel novell. kan säga såhär från början när jag flytta till det här stallet ca 4år sen så va det full service o jättebra. Men nånstans på vägen har det gått snett. Det finns som sagt en hel "story" bakom allting...

Hm, det där råder det delade meningar om. Prata med en vän som e advokat o ett muntligt kontrakt slår lika högt.

Ja i teorin kan ett muntligt kontrakt fungera.

Men ett skriftligt kontrakt undanröjer många missförstånd. Ofta så tolkas muntliga överenskommelser olika och saker glöms bort över tiden.

Jag kan faktiskt inte förstå varför man inte skall skriva ner det man kommit överens om. :confused: Skriftliga kontrakt är en stor säkerhet för båda parter.

Det finns väl inget bra svar på det. Det får väl var och en avgöra.

Men det handlade ju ändå inte om pengar, eller hur?

Självklart får var o en avgöra det. Det va oxå därför jag skrev ett ? efter rimligt.

Ja men jag trodde inte att det handlade om att stallet var för dyrt. Tydligen hade jag fel.

Va? Nu kanske jag e dum i huvet men va menar du? Gah jag borde passa mig för att skriva priser. Fråga om ngn tyckte det va rimligt?

Ja i teorin kan ett muntligt kontrakt fungera.

Men ett skriftligt kontrakt undanröjer många missförstånd. Ofta så tolkas muntliga överenskommelser olika och saker glöms bort över tiden.

Jag kan faktiskt inte förstå varför man inte skall skriva ner det man kommit överens om. :confused: Skriftliga kontrakt är en stor säkerhet för båda parter.

Jag tycker oxå att man ska ha kontrakt o vi har efter många om o men fått ett men ett som bara ställer krav på oss inhyrda INTE ett enda rav på dom...

Hm, hur ska jag svara på det här utan att skriva en hel novell. kan säga såhär från början när jag flytta till det här stallet ca 4år sen så va det full service o jättebra. Men nånstans på vägen har det gått snett. Det finns som sagt en hel "story" bakom allting...

Du menar alltså att det började som ni ville ha det (för 4 år sen) och sedan så har det gradvis blivit sämre och sämre?Vad har hänt under tiden?(Sorry om jag frågar.....men fanns ett skrivet kontrakt från början?Eller hur spaltade ni upp vad som ingick och hur?)

Om det bara blivit sämre och sämre för er så förstår jag att det blivit irriterat......fast jag kan inte låta bli med att tycka att det inte är dyrt (även om det inte handlar om det:))

kl ang det här med spånet o momsen nu har jag tagit reda på all fakta dom betalar 52 inkl moms o frakt! Alltså gör dom ett påslag på 23kr. Rimligt?

Ja jag måste anse det? Varför ska man behöva ligga ute med pengar för någon annans räkning, upplåta förvaringsplats, samt som företagara idka välgörenhet?

Jag måste faktiskt säga att du nu tacklar ditt ursprungsproblem från fel håll, går du till affären också och talar om för dem att de inte får ha påslag om 150-300 % på inköpspriset?

Va? Nu kanske jag e dum i huvet men va menar du? Gah jag borde passa mig för att skriva priser. Fråga om ngn tyckte det va rimligt?

Problemet som du inte vill diskutera, priset. Du återkommer ständigt till den i någon form, det är ju inte konstigt om folk tolkar det på så sätt att det faktiskt handlar om priset.

Jag tycker oxå att man ska ha kontrakt o vi har efter många om o men fått ett men ett som bara ställer krav på oss inhyrda INTE ett enda rav på dom...

Jag kan inte rå för att jag tycker ofta i såna här trådar att det råder ngn sorts inställning från den inackorderades sida som inte gillar läget, att man kan kräva och kräva att ngt förändras. det blir ngn sorts kampanj mot uthyraren. Jag finner det rätt oproduktivt, uthyraren sätter reglerna och gillar man inte läget är det bara att flytta. Kort och gott. annars ställer man sig i ett kollektiv, med lösare regler, så kan man tjafsa sinsemellan om vilka regler som ska gälla.

Säger som de flesta andra: hur mycket man som hyresgäst kan kräva beror på vad som var avtalat (juridiskt är muntligt kontrakt lika giltigt som skriftligt, men betydligt svårare att bevisa och ger visst utrymme för tolkningar och missförstånd).
Tycker också att det finns ett samband mellan pris och rimliga förväntningar. Betalar man en hög hyra, är det rimligt att mer service ingår.

Visst kan det behöva ändras i överenskommelse från stallägarens sida i och med att alla kan få ändrade levnadsförhållanden. Det behöver dock vara tydligt att ändringar blir gjorda och sedan får var och en hyresgäst avgöra om de vill ha kvar hästen.

Är själv installad i ett stall med helpension till sjukt låg hyra, snudd på välgörenhet från stallägaren.

*kl*
Jag blev lovad ett skrivet kontrakt när jag flyttade till stallet, det har dock inte dykt upp nåt fast påtryckningar, då det faktiskt känns bättre att ha ett skrivet kontrakt där allting står nerskrivet så man verkligen vet vad som gäller vad man kan kräva osv :)
Annars så är det faktiskt så att ingen av de som driver stallet har sagt till oss att stallhyran är höjd och ändringar gjorda, utan jag fick reda på det på annat håll och frågade hyresvärdarna, är det verkligen riktigt fair i era ögon? :crazy:
Det som är dåligt är det faktum att saker ändras från dag till dag och inte till det bättre, allting görs till hälften och ingenting fungerar, det som man blev lovad har helt enkelt runnit ur sanden..
För att vara riktigt ärlig så är jag bara glad att det blev så lite skada på min hästs hagkompis som det faktiskt blev, det hade kunnat gå riktigt illa med dom miljöerna vi har runt stallet, väg och tågspår bl.a med 1000.- i beteshyra tycker jag faktiskt att elen är ett krav för dom att tillhandahålla med när jag betalar för det och har blivit lovade det..

*kl*
Jag blev lovad ett skrivet kontrakt när jag flyttade till stallet, det har dock inte dykt upp nåt fast påtryckningar, då det faktiskt känns bättre att ha ett skrivet kontrakt där allting står nerskrivet så man verkligen vet vad som gäller vad man kan kräva osv
Annars så är det faktiskt så att ingen av de som driver stallet har sagt till oss att stallhyran är höjd och ändringar gjorda, utan jag fick reda på det på annat håll och frågade hyresvärdarna, är det verkligen riktigt fair i era ögon?
Det som är dåligt är det faktum att saker ändras från dag till dag och inte till det bättre, allting görs till hälften och ingenting fungerar, det som man blev lovad har helt enkelt runnit ur sanden..
För att vara riktigt ärlig så är jag bara glad att det blev så lite skada på min hästs hagkompis som det faktiskt blev, det hade kunnat gå riktigt illa med dom miljöerna vi har runt stallet, väg och tågspår bl.a med 1000.- i beteshyra tycker jag faktiskt att elen är ett krav för dom att tillhandahålla med när jag betalar för det och har blivit lovade det..

Nej det är INTE okej. Men somsagt å andra sidan har man inget kontrakt är det svårt att bevisa något. Men om ni är många i stallet som tycker att det inte funkar, prata ihop er och ha möte med stallägarna! Om jag får lägga in min personliga åsikt så stod jag själv där för ca 10 månader sedan, och jag märkte att det inte funkade alls och var med om samma sak som du, hyran höjdes, etc och ingen sa nått till mig utan det blev en liten överraskning när jag fick höra det från annat håll... men jag tog mitt pick och pack och drog direkt. Det funkar inte att stå i ett stall där hyran höjs och det utlovas det ena å det andra och sen blir de inget av det. Allt som handlar om hästarnas och eran säkerhet som tex. el i hagarna, MÅSTE det vara ordning på. Fråga stallägarna nästa gång vem som står för kostnaden om en häst rymmer ut och blir påkörd. Men somsagt, jag skulle inte tjafsa mer utan flytta illa kvickt. På de människorna hjälper det inte att man tjatar tyvärr...

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästmänniskan Okej nu efter massa bråk och shit vet jag inte om jag orkar ha hästarna hemma längre.. bråket var om marken som jag och en till hyr av...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Teilani
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Diplomaten
·
C
Ekonomi & Juridik Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv. Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama