Hur mkt behöver era barn hjälpa till hemma?

B

bestatjejen

Lite Spinoff på hurvida barnen ska ha betalt för att hjälpa till hemma.

Men hur mycket och vad kräver ni att era barn hjälper till med hemma och i vilken ålder är dom då?
Min sambo har två barn. 12 och 13 år och ibland känner man sig lite taskig när man ber dom hjälpa till med något, som att gå ut med hunden osv..
Tänkte bara höra hur rutinerna går till hos er..

Sv: Hur mkt behöver era barn hjälpa till hemma?

Sonen på 4 år får hjälpa till med det han kan. Resultatet kan variera men han tycker det är kul. Tex om vi går till tvättstugan får han bära tvättmedel.

Med tiden kommer han få hjälpa till mer, jag vägrar blir en "husmor som står vid spisen och far som en skotte för att hinna med allting medan mannen ligger i soffan och se på fotboll". Nej, här ska det vara jämställd och alla hj'älper till i den mån det går.

Mina är 13,15 och 17 år
Förutom att hålla iordning på sina rum har dom två dagar i veckan var där de är ansvariga för diskmaskinen och köksbänken.
De två yngsta turas om att dammsuga kök,hall och vardagsrum varannan vecka.
Äldsta är dammallergiker och tål inte dammsugning så han får skura köksgolv istället.
Sen har vi försökt införa att om man inte gör läxor hjälper man till med matlagning eller dukning men det funkar sådär. Brukar sluta med att alla tre står fastvuxna framför tvn i köket :angel:

Min äldsta är fem år. Hon får lägga sin tvätt i tvättkorg/tvättstuga. Ta undan på sitt rum (med viss assistans om det är mycket att plocka undan), ställa bort disk när hon ätit.
Hon hjälper till att duka fram, att plocka i och ur diskmasin osv, men det är mer från tillfälle till tillfälle, och inget hon har som uppgift. Matar katten och hundarna ibland.
Ettåringen hjälper till att duka fram, och att ta bort sin disk från bordet. Hon är även expert på att lägga i disktablett i diskmaskinen och starta den.:D

Min är väldigt liten än (20 månader) men jag försöker redan nu få det till något naturligt att hjälpas åt. Eftersom hen väldigt gärna vill klara av saker och klura ut hur saker funkar så hejar jag glatt på försöken. Man får acceptera att det blir långsamt och lite fel ibland.
Hen gillar att:
*släpa ut soppåsen till soptunnan.
* hjälpa till att bära tvättkorgen till tvättmaskinen och torkställningen.
* stoppa i smutstvätt i maskinen.
* trycka på knappen för att starta diskmaskinen och tvättmaskinen
* plocka ur diskmaskinen och räcka oss sakerna (OK, två krossade tallrikar hittills)
* bära sin tallrik, haklapp och bestick till och från matbordet.

11-13-och 15-åringen städar sina rum, har hand om diskmaskinen, går ut med sopor, passar småsyskon, byter blöjor, gör välling.
11-och 15-åringen mockar, tar in hästarna. ger hö i hagen.
13-åringen hjälper till med vedklyvning och eldar.

2-åringen kastar ut sina vällingflaskor från sitt rum när han e klar. Iband stoppar han in disk i diskmaskinen. Häromdan gav han mej sitt bananskal, då sa jag - lägg det i påsen i köket, och då gjorde han det. Så där finns hopp! :D

1-åringen gör väl ingen större nytta än :angel:

11- och 13-åringen är sambons barn och visst ber jag dem om hjälp, det hör ju till om man är en familj.

Senast ändrad:

ok min tur

tre flickor 10 år 9 år och tre år

*duka fram på bordet till middag görs av 9 åringen
* duka av bordet görs av 10 åringen
* plocka i och ur diskmaskin
* hänga tvätt
*plocka hålla undan grejor i deras rum vardagsrum som tenderar att bli lekrum i bland (har varit på många spännande äventyr i vårt varadgs rum i går var jag på tågresa)
* mocka och ta in hästarna vissa gångr då jag jobbar annars så gör vi det tillsammans
* plocka fram rena kläder för skoldag
* plocka gympa och bad kläder
* hålla reda på lillasyster eller lilla syster håller reda på och skvallrar åt mamma eller pappa när flickorna inte gör som vuxna säger
* 3 åringen hjälper till att dammsuga i köket tycker hon är kul
* 3 åringen hjälper till att plocka disk från vardags rum till kök

pust

dags att åka och jobba :D

KL

Jaha där ser man, våra barn har rena semestern hemma hos oss :laugh:

Dom är ju 13 och 12 gör inte mkt mer än att plocka undan efter sig när dom ätit. Och ibland gå ut med hunden.

Den ena har väldiga problem med att städa iordning i sitt rum, det ser ut som ett bombnedslag hela tiden och är ingen direkt höjdare när h*n väl städat heller. Vad gör ni åt sånt?

Den ena har väldiga problem med att städa iordning i sitt rum, det ser ut som ett bombnedslag hela tiden och är ingen direkt höjdare när h*n väl städat heller. Vad gör ni åt sånt?

vad är det som ligger på golvet är det smutsiga kläder eller är det bara saker

det jag har gjort hemma för flickor som INTE hittar till tvättstugen med sina smutsiga kläder är att jag inhandlade en tvättkorg i tyg som står snällt och väntar, och hamnar dom nu inte i denna tvättkorg och inte i tvättstugan så har jag personligen på stående fot lovat att säga upp mig som tvätterska och det får gå i smutsiga kläder:devil:

plast lådor det älskar jag så man kan lätt plocka i grejor och stapla på varandra

några tips

annar så är ju ett tips att börja med en liten morot i form av slantar så tror jag det går lättare att städa :angel:

När mina stora var runt 5-7 år slarvade dom jättemkt med städning av rummet. Jag tjatade men inget hjälpte, men då kom sambon på en bra sak.
När dom slarvade tog vi varsin leksak som dom gillade och la i vår garderob...
Den blev en del grejer till slut, men sen började dom städa så de fick tillbaka sakerna.
Nu brukar vi hota 15-åringen som har jättestort rum att hon får byta med småbrorsorna om hon inte städar bättre. Det funkar så där :angel:

Det var ett bra tips!

Min dotter på 6 år hjälper till med att sortera och vika tvätt. Det tycker hon är kul.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 717
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar