Hur mkt är det ok att hon kräks?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
My håller nog på att bli förkyld. Hon låter som om det är lite snorigt och slemmigt, men än så länge ser näsan hyfsat ren ut. Hon har ingen feber ännu.

Dock kräks hon rätt mycket. Hon har kräkts ganska mycket hela tiden, men det är vanligtvis mest på kvällarna. Nu har hon kräkts massor hela morgonen och fram tills nu. Hon kräks mycket och efter varje mål, även mellan målen. Hon verkar inte såberörd av det och äter som vanligt, men tycker att hon är tröttare än vanligt och kanske lite mer kinkig. Hur mycket är det egentligen okej att hon kräks? När ska man börja oroa sig liksom? Känns ju som att hon kräks upp allt hon äter ju!

//Julia

Sv: Hur mkt är det ok att hon kräks?

Jag har hört nånstans att om kräket är som keso, alltså i bitar istället för ren mjölk, så har de tagit upp näring och då behöver man inte bekymra sig så mycket. Men eftersom My är så liten hade jag nog ringt och frågat sjukvårdsupplysningen ändå.

Å vad bra, här kräks det keso =)

Jag ringer om det inte blir bättre!

Det är inte så ovanligt att de kräks upp en del av maten när de är små.
Håll koll i blöjan - om hon kissar och bajsar som vanligt så har tillräckligt mycket av mjölken passerat genom tarmsystemet.
Sen generellt, när hon är frisk, så är det vågen som talar om ifall hon fått i sig tillräckligt mycket näring.

Vår dotter var förkyld i höstas knappt 2 månader gammal, hon har kräkts ganska mycket hela tiden men när hon var förkyld var det extremt, hon var dock ganska nöjd hela tiden. Men iaf när förkylningen försvann minskade kräkningarna också.
Men är du orolig så ring din bvc, jag har ringt för struntsaker någongång bara för att bli lugnad. Aldrig några sura miner.
Lycka till, /Frida

Tuva har kräkts mycket under amningstiden. Både kesoaktigt och mjölk-aktigt (nähe :p). Dock inte kaskad, men efter varje mål har hon alltid kräkts, ibland flera ggr. Hon väger ca 8,5-9kg och är 6 mån på onsdag. Så henne har det inte gått någon nöd på trots kräkningarna.

Du behöver inte bli orolig först hon inte går upp i vikt som hon ska. Rasmus kräktes massor och jag vägde honom varrannan vecka.

Tack för era svar!

Hittills så har hon ökat mycket i vikt, så det har inte varit någon fara alls. Kanske är förkylningen som gör att hon kräks mer. Har droppat lite koksaltlösning i näsan på inrådan av bv, så får vi se om det blir bättre.

//julia

kan hända att hon behöver Ventoline eller liknande nu när hon är förskyld (luftrörsvidgande). Avsvällande nässprej kan ju vara bra också..

Vi fick magsjuka när Rasmus va 3 månader nånting.. Så efter att han hade KASKADspytt här hemma ringde vi sjukvårdsrådgivningen..
Dom sa, så länge han kissar som han ska och inte kaskadspyr fler gånger så är det ingen fara.. Lite vanlig spya tillhör amningsåldern men håll koll på blöjan! Kommer det ut något så har det kommit in något oxå! :D

Vissa bäbisar spyr mer än andra, och när dom har ätit för mycke av det goda så finns det ingen annan utväg än att låta det komma upp igen..

Om hon sen blir täppt i näsan så kan jag rekommendera att droppa bröstmjölk i näsan! Superbra!! Löser upp snoret snabbt sen är det bara o suga ut med Näsfridan eller bara skölja näsan med mjölken, det smörjer bra däri! :D

Precis som alla andra sagt. Kolla att hon kissar. Man kan lägga en näsduk i blöjan så ser man lättare. Dagens blöjor är ju liksom lite "för bra".

Vi har också haft mängder med spyor i samband med sjukdomar och särskilt förkylningar med hosta. En dag kräktes vår dotter 14 gånger. Det var då läkarna tog oss på allvar och vi fick ventoline som hon sen fick ta i samband med förkylningarna.

kl

Hon äter och bajsar och kissar bra so far. Däremot är hon ganska förkyld, har haft lite feber nu i natt, men den verkar gå ner igen. Lite mer gnällig än vanligt, men det får man ju vara när man är liten och förkyld!

Har ingen näsfrida tyvärr, var köper man en sådan? Har droppat näsdroppar i näsan (saltlösning), men kan ju testa med mjölk också.

tack för era tips och råd!

//julia

Ja de kan ju spy av att svalja en massa snor ocksa. Jag ska inhandla en nasfrida om Sam blir forkyld igen, inte for att jag tror att han skulle tillata mig nu langre haha men My ar ju sa liten. Hoppas hon blir battre snart, inge kul att va alldeles ny och forkyld!

kl

Hon äter och bajsar och kissar bra so far. Däremot är hon ganska förkyld, har haft lite feber nu i natt, men den verkar gå ner igen. Lite mer gnällig än vanligt, men det får man ju vara när man är liten och förkyld!

Har ingen näsfrida tyvärr, var köper man en sådan? Har droppat näsdroppar i näsan (saltlösning), men kan ju testa med mjölk också.

tack för era tips och råd!

//julia

Babyproffsen har Näsfrida!! Om hon blir för täppt så kan det vara bra med Nezeril inför natten och så för då släpper verkligen allt direkt, mjölken kan man behöva skölja några gånger med..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 770
Senast: Tualma
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hej! Varning för kanske rörigt och svamligt inlägg. Är så orolig att jag håller på att kräkas. Min son var dålig i magen förra veckan...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 158
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA