Hur medveten är hästen vid lugnande?

the_connemara

Trådstartare
Om hästen är besvärlig att sko, klippa eller liknande och man ger lugnande, hur medveten är hästen då? Kan den på den vägen vänja sig vid behandlingen eller kan beteendet bli värre? Står den "halvt förlamad" men med lika stor skräck som innan eller trubbas själva rädslan av? Hur stor skillnad är det mellan olika lugnande preparat?

Jag är verkligen helt ute och cycklar på det här, känner inte ens till ngt annat lugnande än plegicil :o Mina erfarenheter inskränker sig till att tandläkaren ger lugnande och hästarna går in till honom lika glatt varje år ;)

Sv: Hur medveten är hästen vid lugnande?

Jag har fått höra att de inte är tillräckligt medvetna för att lära sig att det inte var någon fara, och därmed är de tillräckligt borta för att inte fatta att vara rädd..
Så, typ skulle det inte vara möjligt att lära dem att inte vara rädda. Men kanske beror det på hur mycket drogade de är? Sänker man dem olika mycket?

Man kan ju både ge olika mkt mängd och olika preparat. Och sedan kan man blanda preparat oxå förstod jag det som?

Har oxå funderat mycket över det då min häst får ganska mkt när han är på klinik.

Frågade veterinären och han sa att de känner sig som rejält berusade. Förstår vad som händer men bryr sig inte.

Det är ju fruktasvärt om de är helt vakna i huvudet men kroppen är som förlamad. :crazy:

Hej!

Där jag jobbade hade vi en häst som inte gillar att bli skodd. Den drogade dom, både med plegg och med domesedan (tror det var det iaf). Sprutad i blodet och han var precis lika galen som innan, om inte värre.

Min hovis anser att man inte ska droga hästarna för skoning eftersom de kan få mer panik av att inte riktigt känna att de är med.

Men jag vet inte egentligen.. Bara mina erfaranheter och hennes. Hon föredrar att sko min vilde opåverkad "för säkerhets skull"

/ Lavinia

jag tror inte att hästen är "vaken" i huvudet. De gånger min häst har fått lugnande har hon inte sett vaken ut i ögonen och haft svårt att fästa blicken osv.

Det är väl inte så stor skillnad mot vad man ger människor egentligen? :o

Min veterinär har samma förklaring som skuggi skrev och det har funkat på min häst.

De första gångerna hästen skulle få tänderna raspade var vi tvungna att ge lugnande men det behövs inte längre.

Jag har skott ett antal hästar som fått lugnande/smärtstillande av olika anledningar och tycker att det funkat bra. Däremot måste man alltid ha i bakhuvudet att det finns en anledning till att hästen inte kan/vill stå "snällt" och det är oftare än man tror som orsaken är smärta. Men om det är utrett (och ibland kan man ju behöva sko/verka hästen även om den har ont), så tycker jag att det är bättre att ge den lugnande än att bråka med den. Är orsaken rädsla så brukar det så småningom gå bra även utan medicinering särskilt om man fortsätter pula med det som det tycker är obehagligt när den börjar vakna till och fortsätter så länge den tycker att det är ok. Det verkar vara då som poletten trillar ner :).
Sedan är det stor skillnad på tex Plegicil och Domosedan (och inte sällan kombinerar man med smärtstillande).

Vi var tvugna att droga våran ponny när hon skulle skos när vi fick henne. I början fick hon en ganska stor dos, men genom att vi övade mkt att lyfta hovarna mellan gångerna blev det bättre och dosen kunde minskas succesivt. Tog ungefär ett år att gå att sko henne utan att droga henne.

Så jag tror att dom är lite medvetna och lär sig.

Plegg hade jag inte använt till en stressad häst.

Min häst fick lugnande (vet inte av vilken typ) när han skulle röntgas för att han skulle stå absolut stilla (blev knivskarpa bilder :)). Men han fick bara en minimal dos på grund av sin ras. "Islænder er så stille og rolige i sig selve," sa den danske veterinären. Han såg mer trött än drogad ut. Efter röntgen passade han på att raspa tänderna också.

domosedan så är dom helt borta, knapt så dom kan stå utan stöd. pleg däremot är dom fortfarande lika klara i huvudet men har ingen kontroll över kroppen=livsfarligt.

tycker inte man ska ge lugnande om det inte är akut så att det verkligen behövs! man kommer oftast långt med att vänja vid läskiga saker. ibland måste man ju såklart droga, tex vid allvarliga skador etc.

Hej!
Där jag jobbade hade vi en häst som inte gillar att bli skodd. Den drogade dom, både med plegg och med domesedan (tror det var det iaf). Sprutad i blodet och han var precis lika galen som innan, om inte värre.
Så är det med kompisens häst gällande lastning...

Det är väl inte så stor skillnad mot vad man ger människor egentligen? :o

Men även människor kan ju oxå både bli borta i huvudet och/eller borta i kroppen. Droger påverkar ju helt olika beroende på preparat och detfinns ju många som inte ger den effekten jag hade velat ha på en häst :crazy:

Vi var tvugna att droga våran ponny när hon skulle skos när vi fick henne. I början fick hon en ganska stor dos, men genom att vi övade mkt att lyfta hovarna mellan gångerna blev det bättre och dosen kunde minskas succesivt. Tog ungefär ett år att gå att sko henne utan att droga henne.

Så jag tror att dom är lite medvetna och lär sig.

Plegg hade jag inte använt till en stressad häst.

Vad gav ni henne då?

Plegg är det vanligaste jag har hört när jag frågat runt (gäller klippning). Varför är det så använt om det är så dåligt?

domosedan så är dom helt borta, knapt så dom kan stå utan stöd. pleg däremot är dom fortfarande lika klara i huvudet men har ingen kontroll över kroppen=livsfarligt.

tycker inte man ska ge lugnande om det inte är akut så att det verkligen behövs! man kommer oftast långt med att vänja vid läskiga saker. ibland måste man ju såklart droga, tex vid allvarliga skador etc.

Beror det inte på hur mycket domosedan man ger?

Det borde egentligen en veterinär berätta, (det kanske dyker upp någon här), men min erfarenhet är att Plegicil inte alls är lika pålitligt och inte lika effektivt. För att det ska funka måste hästen vara lugn när den får det och slappna av i lugn och ro medan det får verka. Vilket också tar längre tid, om man ger det oralt. I vissa fall har det inte haft någon märkbar effekt, i värsta fall har hästen "snedtänt" och blivit värre och inte kunnat skos alls. Så jag rekommenderar att ha en veterinär på plats som kan ge tex Domosedan. Det finns andra medel också att ge men på kliniken jag var på gav de Domosedan, ofta blandat med Turbogesic (?stavning) som är smärtstillande.

Är det skoning det gäller, eller? Naturligtvis tar man bara till droger som en nödlösning, det är inget jag rekommenderar till vardags. Men kan ett par skoningar med lugnande hjälpa hästen att tycka att det är drägligt att bli skodd i framtiden så tycker jag att det är en bra lösning. Alla förlorar ju på att skoningarna blir stökiga, hästen, ägaren och hovslagaren. Vissa hästar är riktigt rädda, då känns det ju inte bra att tvinga sig på dem, och man kan kanske inte vänta med att sköta hovarna tills hästen fått förtroende för en. Dessutom så är det inte säkert att hästen litar på hovslagaren även om ägaren lyckats vinna dess förtroende. Men självklart är det målet.
Lycka till, vad det än gäller!

Personligen använder jag inte längre pleg till hästar. Kan jag inte göra en sak utan lugnande anser jag inte att jag kan göra det med rimlig säkerhet med pleg.
Har inte sökt licens på vetranquil.
PL

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 920
Senast: Raja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 334
Senast: Madick
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar