hur mäter man höjden på hindret?

S

sabbet

Jag har alltid mätt från själva hållaren, men så hörde jag att på en klubbtävling de hade i vårt stall så mätte de från övre delen av bommen?? :confused: Så när bommen ligger på säg 70 cm så är hållaren på 65 cm, det är ju ändå en liten skillnad?!

Hur är det egentligen?

Sv: hur mäter man höjden på hindret?

När vi har haft tränings- eller klubbtävlingar i stallet så har de alltid mätt från översta delen på bommen. Tycker egentligen att det är mest logiskt eftersom det ju är bommarna hästarna hoppar över och inte hållarna, men det betyder ju inte att det är rätt..
Någon som vet?

jo, jag håller med om att det är mest logiskt. Jag har dock lärt mig på ridskola att man mäter från hållaren, men om det är fel så gör det inget, då har jag hoppat 5 cm högre än vad jag tidigare har trott ;)

man mäter från övre delen av bomen i mitten för att det skall bli en rättvis mätning ( hindret kan stå i lite lut och då blir det kankse ngra cm fel i ena änden även om hindret är rakt)

jaha, då har man lärt sig något nytt :D

man mäter överst på bommen på mitten av hindret.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 348
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 219
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke
  • Dressyrsnack nummer 18