Hur mäter man höjden på hinderstöden?

T

Trollemor

Jag har en liten fråga.
På endel hinderstöd står det 50, 80, 100 osv och så är det ett streck för varje decimeter.
Men hur är det man mäter?
Lägger man hinderstödshållaren mot 50 (bommen ligger då högre upp), ligger då hindret på 50 cm?
Eller ska man lägga toppkanten på bommen så att det ligger på 50, och det räknas då som 50 cm?
Hoppas ni förstår.

Sv: Hur mäter man höjden på hinderstöden?

Och oftast visar hinderstöden fel.
Om vi lägger bommens överkant på 100cm's strecket på våra hinderstöd är det i själva verket bara 90cm.

Grannstallet har likadant.

lägga toppkanten på bommen så att det ligger på 50, och det räknas då som 50 cm?

Det bör räknas som 50, men felar lite på vissa hinderstöd, så kontrollmät. Det är iallafall "ovanpå" bommen man mäter höjden (Det högsta du ska ta dig över..)

jag mätte med en mätsticka häromdan efter att den här tråden dök upp o på ridskolans hinderstöd stämmer de iaf

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat