Hur mår hundar i samhället?

C

ChristinA

Hur har våra svenska hundar det?
Generellt sett?

Kan man t.ex. säga att de genrellt får för lite/för mycket uppmärksamhet?
Att de generellt sover bort sitt liv?
Att de allt för ofta inte får utöva det de är tänkta för?
Att de genrellt är ouppfostrade?
Att husse och matte genrellt inte förstår hundens språk så bra?
Eller har de det ganska bra?

Vad är Din åsikt?
Jag har ingen åsikt ännu, men jag ser framemot att forma mig en!

Sv: Hur mår hundar i samhället?

Hej hej!

På din frågeformulering känns det som om du redan har en åsikt... ;-)

Jag kan inte ge dig något vettigt svar på detta, utan resonerar lite grand "högt"...

Jag tror att hundar idag får mer uppmärksamhet än vad de fick förr. Å andra sidan finns det säkert massvis med hundar som inte alls får uppmärksamhet...

Ja, det tror jag. Inte så många hundar får den motion som de säkert behöver.

Nej. Tyvärr tror jag att många köper "en hund som man vill bli förknippad med" och det stämmer ju inte alltid överens med vad hunden har för behov.

Nja.. i och med att många hundar inte får den motion de behöver eller används för det de är framavlade för tror jag mycket är ren frustration hos hunden - vilket inte alltid behöver betyda att den är ouppfostrad. Av någon anledning tycker jag att hundar i min omgivning är antingen väldigt lydiga och uppfostrade eller inte alls, ingen är sådär "mitt emellan"...

Absolut. På grund av att man inte umgås med sin hund på samma sätt som man gjorde förr, då man hade mer tid efter jobbet och kanske till och med arbetade med hunden (jakt, vallhund etc). Idag är vi så stressade att vi inte riktigt ger oss tid att lära oss, utan blir frustrerad och irriterad när kommunikationen inte fungerar, istället för att stanna upp och fundera på varför det inte fungerar.

Eller har de det ganska bra?
Ja, jag tror hundar har det mycket bättre idag ändå. De får bo inne med sin flock, förr förvarades hunden i hundkoja på gården. De blir bortklemade med mat, sjukvård, kläder, goa sovplatser och kärlek. Visst är det väl mer okej att klema och gulla med en hund idag? Fast å andra sidan är väl knappast massor av mat ett tecken på att hunden har det bra??!

Intressant frågeställning. Jag ska följa tråden med stort intresse!

Jag har valt en ras som passar mig mycket bra på alla sätt och vis. Det är en ras som passar min vardag, min personlighet, boende etc.

Eftersom jag och mina hundar passar så bra ihop tycker jag att de lever ett mycket bra liv med mycket kärlek, omvårdnad, aktivitet och framförallt min förståelse för deras unika rasegenskaper :love:

Jag tror många hundar är "missförstådda" pga att de hamnat i fel sorts hem. Dessa hundar tror jag inte mår så bra i samhället :confused:
Har tex sett åtskilliga exempel på personer som valt en brukshund eller vallhund när det hade varit så mycket lämpligare med en sällskapshund.

Nä jag har faktiskt ingen åsikt...

Men det låter väl som det gör p.g.a allt man matas med.
Men om jag skall prata och förklara för någon som inte känner till ämnet så vet jag inte vad jag skall säga.

Tråkigt att du inte fick fler svar på denna tråd... hade varit intressant att höra andras åsikter...

Tror precis som Kalaspinglan att de får nog mkt bättre uppmärksamhet nu än förr.

Ja, de är nog ganska mycket sömn i hundarnas vardag. De får nog ganska bra med motion, men mindre aktivering. Tror att flertalet hundägare skulle ha nytta av att 1 h träning av utvald aktivitet kan vara både roligare och mer tröttsamt än 2h promenad rakt fram.

Tyvärr tror jag att vi är allt för egoistiska i vårt rasval. Man faller för en viss ras för att grannen har en likadan och den är såå trevlig. Eller för att man tycker om dem till utseendet. Man tror nog tyvärr att en hund blir vad man gör den till, och det stämmer ju till viss del, men långtifrån alltid.

Tror att de är många hundar som är "ouppfostrade" i brist på annat. En uttråkad hund hittar på mer dumheter. Idag finns så mkt "hjälpmedel" om man har en lite vildare hund. Kan den inte lämnas hemma köper folk D.A.P. Drar den i kopplet, köper man haltisele eller nosgrimma. Orkar man inte träna inkallning, köper man ett flexi. Börjar den mopsa mot andra hundar, så åker man till vet. och kastrerar. Skäller den på andra hundar eller när den är ensam hemma, så köper man ett antiskäll-halsband.

Men sen tror jag även att folk istället för att ta itu med många problem, lär sig leva med dem och blir lite hemmablinda.

Absolut! Jag kan fortfarande tappa hakan när man möter hundägare ute som öppnar mun. Men jag tror intresset ökar för att lära sig mer.

Eller har de det ganska bra? Men av någon anledning så tror jag ändå att våra hundar har det ganska bra, allt beror ju på vad man jämför med.

Äsch, vilka svåra frågor. :D

skk(tror jag) gjorde en stor undersökning som publicerades i hundsport för några år sedan. Om just det här hur svneska hudnars liv såg ut. Minns tyvärr inte vilket numemr den publicerades i men titta på skk sida.

Ja, det var inte så stort gensvar här men det brukar annars diskuteras hett om liknade frågeställningar i andra trådar där frågan e.g. är en annan...

Sådana trådar brukar jag inte följa... det var därför jag tyckte detta var intressant. Enkelt, och inte så inlindat... En möjlighet att få höra andras åsikter, inte växa till en stor diskussion...

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård