Hur många..

Sv: Hur många..

Klippte Stjärna så här förra året:

http://www.pixbox.se/pic_show_id8959794.html

Hon hade nog inte blivit klippt förut, hon var jätterädd! Jag hade med en kompis som brukar klippa sina hästar som visade mej första gången. Och det var jättebra, sen kunde jag klippa själv i fortsättningen. :smirk:

Det finns åtminstone en tråd om att klippa rädd häst här nånstans på Buke, läs mera där! :idea:

Jag måste få säga att det ser gräsligt ut med alla konstiga klippningar.Men det är bara vad jag tycker.

Jag måste få säga att det ser gräsligt ut med alla konstiga klippningar.Men det är bara vad jag tycker.

Det får du gärna tycka, men det är väl lite onödigt att skriva det i ett inlägg i en tråd som denna?
Man klipper ju trots allt inte pållen för att den ska bli snygg utan för att den ska må bra och fungera väl för ridning på den nivå som man önskar. Men det är ju bara vad jag tycker.

Tänkte klippa lite på hals o bog men han började skaka som ett asplöv o var jätterädd:crazy: Blev väldigt förvånad över reaktionen för jag visste att han varit klippt förut. Men när jag pratade med förra ägaren visade det sig att de passat på när han var drogad efter tandkontrollen....

Det får du gärna tycka, men det är väl lite onödigt att skriva det i ett inlägg i en tråd som denna?
Man klipper ju trots allt inte pållen för att den ska bli snygg utan för att den ska må bra och fungera väl för ridning på den nivå som man önskar. Men det är ju bara vad jag tycker.

Jag klipper Askur av 3 anledning.
1. Det är snyggt.
2. Han mår bättre av det då han svettas ohyggligt mycket annars
3. Jag slipper allt äckligt hår som aldrig går bort.

Tänkte klippa lite på hals o bog men han började skaka som ett asplöv o var jätterädd:crazy: Blev väldigt förvånad över reaktionen för jag visste att han varit klippt förut. Men när jag pratade med förra ägaren visade det sig att de passat på när han var drogad efter tandkontrollen....

Askur är jättemesig när han inte har ngt i öronen och man ska raka honom men så fort man stoppar i svampar i öronen så står han helt stilla :)

Vänj in honom långsamt först, under kanske en vecka. Så här har jag gjort:

*Börja med att ha igång maskinen när han är inne i boxen, bara kör lite med den i stallgången så han vänjer sej med ljudet...
*Bomull i öronen kan ju åxå va bra.
*Kör med den på hela hans kropp AVSTÄNGD så han vänjer sej med känslan.
*Sen kan du ha en hand på hästen och maskinen i den andra, så han känner vibrationerna genom dej.
*När du väl klipper, klipp bara lite i gången och ta paus ofta och beröm! (Min kompis klippte ju min häst första gången, så jag fick se hur det gick till på riktigt).
*Jag har min sambo med när jag klipper, han står vid huvudet och mutar henne med morot så fort vi tar paus...

Och du, rita med en krita på hästen före hur du vill klippa, och kolla så det ser lika ut på båda sidor... Annars kan det se ganska roligt ut när det är klart! :angel:

Min häst ruskar och ruskar tills hon får ut det där eländet som matte petat in i öronen... :D

knapplån

Såhär såg Alfur ut i vintras och det lutar åt att det blir samma frisyr i år, funderar dock på att låta magen vara lurvig. Hm, stora beslut här i livet:angel:.

Har funderat på en täckes klippning :)

Vid vilka grader har ni på hästen täcke? Förutom om hästen är svettig.

Och vad har ni för täcke på dem?

:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
5 023
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?