Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig är det en självklarhet att vaccinera mina hundar!
Har visserligen inte så mycket att välja på heller då jag tävlar med flera av dem och även går kurser och då måste de vara vaccinerade.
Jag hade vaccinerat dem oavsett.
För mig är det en självklarhet att vaccinera mina hundar!
Har visserligen inte så mycket att välja på heller då jag tävlar med flera av dem och även går kurser och då måste de vara vaccinerade.
Jag hade vaccinerat dem oavsett.
Oavsett om vaccin skulle orsaka remiss på ett sjukdom? Det skulle jag aldrig gjort. Bättre att låta bli med tävlingar än riskera vovves hälsa
Valpsjuka . Livshotande sjukdom. Sjukdomen ger hög feber under några dagar. Kräkningar, diarré och sekretflöde från ögon och nos börjar sedan att uppträda. Hunden tappar aptiten och kan senare också få sekundära bakteriella infektioner. Sekundära lidanden kan utvecklas, såsom lunginflammation och ögoninflammation. Hunden får en fuktig hosta och sekretflöde från nos och ögon. Enstaka hundar drabbas av en akut hjärninflammation som medför kramper och dålig koordinationsförmåga eller förlamning. Sådana neurologiska symtom kan uppträda veckor eller månader efter ett skenbart tillfrisknande.
I ett senare stadium av valpsjuka drabbas hunden ofta av hornhinneinflammation med sår på hornhinnan eller förhårdnad av tramdynorna. Ibland utvecklas också krampanfall. Överlevande hundarriskerar permanent nedsatt syn och luktsinne samt neurologiska skador.
Parvovirus . Det första symtomen visar sig främst som kräkningar samt diarré och hunden kan få allvarlig vätskeförlust. Valpar som smittas tidigt kan drabbas av hjärtmuskelskador. Dödligheten varierar, men är vanligare hos valpar. Sjukdom orsakad av infektion med parvovirus kan drabba hundar oavsett ålder. Unga valpar är mest känsliga.
Smittsam leverinflammation - HCC (Hepatitis Contagiosa Canis). Fruktad sjukdom. Virus angriper hundens lever och slemhinnor. Till att börja med får hunden hög feber, ökad törst, sekretflöde från ögon och nos, samt blödningar från slemhinnorna. I allvarligare fall kan vätskeuttäde i vävnaderna förekomma.
Hos valpar kan sjukdomen förlöpa mycket snabbt. Inom loppet av några dygna kan valpen vara död.
Kennelhosta. En väsentlig orsak till kennelhosta är infektion i hundens luftvägar med parainfluensavirus. Den kompliceras ofta av sekundära bakterie- och mycoplasmainfektioner. Virus angriper luftrör och bronker som blir röda och irriterade samt belagda med segt slem. Symtom på smittsam kennelhosta hos hund karaktiseras av plötsliga anfall med hård hosta, ofta följ av kräkningsförsök. Det låter ofta som om hunden fått något i halsen. Feber och dålig aptit kan ibland också förekomma. Ibland kan man behöva behandla sekundära bakterieinfektioner med antibiotika. Äldre och svaga individer är mer mottagliga för virusinfektioner i allmänhet.
Håller med. Jag har hund inte bara för att ha ett husdjur, utanför att träna och tävla. Finns ju få till inga ställen man blir insläppt på när hunden inte är vaccinerad.
Det kan låta krasst men en hund som blir allvarligt sjuk av vaccinationer, den hade jag tagit bort. Men det är jag, vi har bara väldigt aktivitetskrävande hundar och ett liv där de inte skulle få träna, hade varit ett väldigt ovärdigt liv.
Jag vill inte heller ha en hund som kan bli potentiell smittbärare av hemska sjukdomar. Må vara att vi är förskonade här i Sverige men det är bara en tidsfråga med alla smuggelhundar mm innan vi kanske inte är så lyckligt lottade längre.
Nu är det ju så att man kan fortfarande tävla och träna med sin hund- "på egen risk" som vore betydligt bättre än att avliva hunden innan den ens fått en sjukdom.
Oavsett om vaccin skulle orsaka remiss på ett sjukdom? Det skulle jag aldrig gjort. Bättre att låta bli med tävlingar än riskera vovves hälsa
Känns som om den risken är väldigt liten. Då vaccinerar jag och visar det sig i efterhand att hunden inte tål vaccinet så gör jag givetvis allt som står i min makt för att få hunden frisk då.
Men jag skulle inte låta bli att vaccinera "ifall att".
Jag känner tvärtom, hellre vaccinerar jag i förebyggande syfte för att INTE riskera hundens hälsa än att låta bli för att det finns en ytterst liten risk att den kan bli sjuk av vaccinet..
Kennelhosta vaccinerar jag inte mot på någon av hundarna.
Förra året gick min ovaccinerad och trots massor av kompisar och bus i rastgårdar och agility på hundkursen så blev han inte sjuk. Ett val jag gjorde för att inte utsätta hans immunförsvar för mer saker pga hans stress.