Hur många språng?

Cherarriduracell

Trådstartare
Vad tycker ni är normalt antal språng man gör på ett pass? Skiljer det sig mellan "egen hoppning" (alltså hoppning själv utan tränare), markarbete/gymnastik eller hoppträning för tränare?

Hur många språng blir det för hästen på tävling?

Har upptäckt att detta skiljer sig väldigt mellan olika stallkulturer/personer, så är lite nyfiken på vad som är vanligt och rimligt för er.

Beror på vad vi gör. Hoppar tills vi är nöjda eller tills jag ger upp :p.
Kan vara 10 språng och det kan vara 20 språng. Hoppar dock bara lågt hemma så sliter ju inte ens om man hoppar mer.

På tävling så är det för mig vanligtvis runt 25-30 språng. Dvs 2 klasser med 10 hinder och 2 framridnings vändor där jag tar varje hinder en eller 2 gånger.

Klart mer språng på träning för tränare. Då bestäms ju mängden av tränaren, vilket brukar börja med massa små linjer som sedan sätts ihop till en bana, som man hoppar en eller två gånger. Det blir ju snabbt en himla massa språng!

Hemma när jag hoppar själv kan det variera mellan ett par och 30 språng. Beror alldeles på vad jag är upplagd för för träning. Vill jag träna på att hoppa högt blir det färre, och vill jag gymnastikhoppa och träna studs och sånt blir det flera. :)

Beroende på vad vi gör. Men generellt skulle jag nog säga att det är ungefär som följande:
Lågt * = 8-12 språng.
Högre** = 2-4 språng. Men då tar jag kanske bara 6 lägre språng, detta för att inte slita onödigt mycket på min häst.
Hopptränar förövrigt max 2 gånger/månad av samma anledning som ovan. Har inte blivit så mycket av det, men planerar max kanske 5 P&J per år. Där blir det 2 låga språng på framridningen, och sedan lite halvhögt på banan. Det brukar vara 6-8 språng x 2 klasser.

* = Under 50 cm.
** = 60-70 cm.

Jag tänker att en tävling ska vara mindre fysiskt ansträngande för hästen än en tävling = hästen bör hoppa mer på träning än tävling. Därmed inte sagt att man ska hoppa ihjäl hästen på 40 språng på tävlingshöjd+10 cm varje vecka, men att hästen regelbundet hoppar fler språng än den gör på tävling 2 klasser. Småhinder självklart mindre slitsamt än stora hinder = kan göra fler upprepningar. Blev så paff när jag kom på träning och vi hoppade under 15 språng tre träningar i rad, på gymnastikhöjd. Ville mest kolla av andras resonemang :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter