Hur många språk känner du igen?

Sv: Hur många språk känner du igen?

Mina geografikunskaper känns lite som små öar av kunskap i en ocean av okunskap.

(Men Oceanien är väl ändå en världsdel som innefattar Australien, Nya Zeeland mfl och ligger inte på någon särskild sida om Australien? Eller finns det ett till Oceanien?)

Jag med! För mig finns det två kontinenter: Afrika och Europa. Resten har jag noll koll på. För mig är definitivt Oceanien och Asien samma sak :D

(Men Oceanien är väl ändå en världsdel som innefattar Australien, Nya Zeeland mfl och ligger inte på någon särskild sida om Australien? Eller finns det ett till Oceanien?)
Yes, så är det väl? Oceanien är väl Australien, NZ, PNG och Fiji och dom där? Salomonöarna? Det som man kallar Söderhavet liksom.

Jag fattade först inte vad PNG var, men sen gick det upp en talgdank. Sån här oreda kräver lite Wikipedia:

Oceanien är en världsdel som består av Australien, Nya Zeeland, Nya Guinea samt öar och ögrupper i Stilla havet med undantag för öar längs Asiens och Amerikas kuster ... Öområdena kallades tidigare för Söderhavsöarna.

Oceanien är den till ytan minsta världsdelen. Australiens relation till begreppet Oceanien har inte alltid varit helt klar. Tidigare var det vanligt att man med Oceanien endast syftade på öländerna i Stilla havet, och att man som term för hela området använde "Australien och Oceanien" eller "Australien med Oceanien", men i dag betraktas Australien som en del av Oceanien.

Mina geografikunskaper känns lite som små öar av kunskap i en ocean av okunskap.

Rub it in bara! :p Såklart oceanien är en världsdel, så långt är jag med också, men jag tänkte mer filippinerna som en del av asien. Nu känner jag att det här börjar bli way to komplicerat för mig! :eek:

(*viskar* Vad fasen är PNG?)

Aha, nu fattar jag vad du menade. Oceanien är på asiensidan av Australien, men du har rätt i att Filippinerna hör till Asien.:D

Vilket roligt test! Fick 600 poäng och överträffade förväntningarna på mig själv med råge. Missade på hausa, dari och malajiska. De två förstnämnda har jag aldrig ens hört talas om.

Hausa är ett av de största språken i Afrika (tror jag, stort är det i alla fall) och talas i Västafrika :)

400 poäng första gången jag gjorde det, 0 andra gången och 400 tredje gången. :D

Vilket roligt test! Fick 600 poäng och överträffade förväntningarna på mig själv med råge. Missade på hausa, dari och malajiska. De två förstnämnda har jag aldrig ens hört talas om.

Jag har bestämt att det är helt ok att aldrig ha hört talas om hausa. :angel:

Fö fick jag skitdåligt resultat eftersom jag inte fattade att jag skulle förlora liv. Svarade alldeles för snabbt :banghead: istället för att lyssna ordentligt.
Jag var nöjd över att klippa de europeiska språken + urdu och nepalitiska (eller vad det heter).

Första gången 150 poäng ( kände knapt igen något namn på något av språken)
Andra gången 700 men det inkluderade svenska, franska, italienska, isländska och mandarin.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 089
Senast: malumbub
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
19 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka