Hur många smesterdagar har du och din ålder?

alazzi

Trådstartare
Med min förra arbetsgivare hade jag 30 semesterdagar. Jag har nu en ny arbetsgivare och plötslig så har jag bara 24 semesterdagar...Jag är 56 år och trodde att antalet semesterdagar hade något samband med ens ålder, men tydligen inte,

Med min förra arbetsgivare hade jag 30 semesterdagar. Jag har nu en ny arbetsgivare och plötslig så har jag bara 24 semesterdagar...Jag är 56 år och trodde att antalet semesterdagar hade något samband med ens ålder, men tydligen inte,

Det borde ju vara så, tycker man. Mina föräldrar är något äldre än dig (blir 58 resp. 59 i år) men de har 6 veckor semester/år vardera...Och jobbar då ändå i vitt skilda sektorer (civ.ing resp. ssk).

Grunden i semesterlagen är 25 dagar per år. Byter man jobb kan man ha färre betalda dagar, men man ska inte kunna ha förre dagar totalt.

Därutöver har många kollektivavtal inskrivet att det ska vara fler semesterdagar baserat på olika åldersspann.

Dessutom har de flesta kollektivavtal inskrivet att man vid oreglerad tjänst ska ha 5 extra semesterdagar.

Jobbar man hos privat arbetsgivare utan kollektivavtal finns sällan något mer än lagens 25 dagar.

Jag har haft 35 dagars semester hela mitt yrkesverksamma liv. Så snopet att plötsligt förlora en vecka!

Jag är 40+ och har 37 dagar.
Vi har 32 dagar som grund och sedan är min övertidsersättning bortavtalad och då har jag fått 5 extra semesterdagar.

Jag har alltid haft 25 dagar, är 35 år nu. Däremot har jag sällan tagit ut mer än 20 dagar/år, då det varit "fult" att ta semester på de arbetsplatser jag haft.

Nu har jag 41 dagar som jag tänkte försöka ta ut i år. Känns helt bisarrt att vara ledig så mkt. :D

Jag tror att det är vanligare att kommunalanställda har avtal där antalet semesterdagar ökar med åldern.
Jag som jobbar som tjänsteman i industrin har det inte.

Jag är 29, har 25 semesterdagar. Jobbar i landstinget, våra avtal oavsett yrke baseras på ålder. Tror man får 30 dagar när man fyller 40 och sen ytterligare några senare.
Jag fattar faktiskt inte varför man skulle förtjäna mer semester bara för att man är äldre. Idiotiskt system.

Jag tycker att det är fullt rimligt att ha semester ungefär 50% av tiden :angel:
Jag tycker att vi ska vända på det. Förstår inte varför världen ser ut som den gör. Den som kom på detta med anställning ska ju seriöst ha spö. Man borde jobba 2 dagar i veckan och vara ledig 5. Inte tvärtom. Och ifall någon klagar på det kan vi ju vända semestern så att vi jobbar 5 veckor och är lediga resten av året. Det tycker jag är mer rimligt.

Jag är helt för medborgarlön! Slopa alla bidrag och ge alla medborgarlön.

Är det inte också beroende på yrke?

Jag tycker att det är fullt rimligt att ha semester ungefär 50% av tiden :angel:
Framförallt vad man går på för sorts avtal. Har man målstyrd arbetstid ser det ju ut på ett vis till exempel.

Vad går du på för typ av avtal som har så fantastiskt mycket semester? :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 257
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka