Hur många olika hagar har ni?

N

nikorina

Hej blev bara lite nyfiken, hur många och hur stora hagar har ni? Jag har en stor på 2 ha för två hästar.. Tycker att det är skönt för hästarna att få röra på sig.Nackdelen är då att jag bara har en hage, så där går dom sommar som vinter. ( här i fjällen är de iofs mest vinter)
För att inte orsaka parasiter och grejer, mockar jag hagen regelbundet.
Är det fler som bara har en hage? För och nackdelar med fler hagar?
Berätta kul och veta hur ni gör...

Sv: Hur många olika hagar har ni?

Jag har tre hagar på 2 ha, 3 ha och 5 ha. Försöker köra med putsen någon gång på en femårsperiod i alla fall så det inte växer helt kajko.Försöker vila en hage varje sommar,i alla fall så mycket som möjligt.

Jag har 2 st hagar hemma på gården som jag nyttjar som en vinterhage och en vår/höst-hage... Hagarna rensas när pållarna blivit utställda på bete och där har jag 4 st beteshagar som jag roterar mellan... Funkar bra och jag och hästarna är nöjda....:D

Vi har 4 st hagar + en plätt som inte är instängslad för tillfället.
En vinterhage (som lånas av grannen) på ca 0.6ha (?), en vår/hösthage som är på ca 2ha, en sommarhage på nästan 4ha och en rasthage på kanske 0.20ha (rasthagen och den ostängslade delen är tillsammans på strax över 0.5ha).

En hage på två hektar med två ligghallar, där står hästarna under natten och om det är väldigt dåligt väder, dagtid står dom i en hage på tre hektar. Jag har en travarkorsning och en D ponny!

Vi har 6 st hagar intill gården, varav en är nedplockad för tillfället då vi bygger hus. 3 st är gräshagar, en stor vinterhage med vindskydd, en mindre som även har en inbyggd sjukhage, samt en skogshage. Vi planerar att utöka skogshagen rejält och även bygga vindskydd i den, samt göra en till mindre skogshage. Vi mockar regelbundet så gott det går.
Äger även lite betesmark hos min mormor, där vi även har ett tomt stall, så dit åker ett par hästar på semester varje sommar ett par veckor. Vi har fem hästar, plus ett föl.

På gården där jag har häst finns 4 hagar, samt ett "sjukhörn". Alla hagar gränsar mot en annan och det går att öppna mellan alla, förutom den minsta skogshagen (men den används inte heller för tillfället).

Lösdriften har 2 av hagarna, och går på båda två året runt. Vi stänger av lilla delen på våren/sommaren ibland för att den ska hämta sig, och ibland stänger vi av den stora i några veckor om vi tycker att det kan behövas. Men lösdriftshagarna är tillsammans ca 25 hektar och där går 6-7 hästar, så de håller oftast bra ändå. Det är mest där man haft matplats som det kan vara lite extra nertrampat på vårkanten.

Tredje hagen är liten, kanske 3-4 hektar, och där har det gått 3 hästar som nattetid stått på stall. Den hagen får vila en stund nu när stallhästarna flyttar in i största delen av lösdriftshagen med lösdriftshästarna, för sommarbete. Dom två småhagarna stänger vi nu så att de får hämta sig litegrann. Sen kanske vi öppnar mellan alla hagar under sommaren. Det är upp till stallägarna.

Sålänge hagarna inte överbefolkas med hästar, så kan hästarna själva förflytta sig över hela ytan och variera betet efter väder och tillväxt. Det är trots allt en naturlig drift.

Ang avmaskning så tar vi träckprov årligen men när ngn väl har mask så maskar vi av den hästen i hagen där den redan står, med hela flocken, utan att stöka och böka med flyttar, specialhagar och mockning. Vi mockar aldrig någon hage. Återigen så klarar sig markerna om de är tillräckligt stora. Vi har ganska parasitfria beten.

Vi har 10 vinter hagar i olika storlekar. 4 av dom är riktigt stora. Sen har vi 5 eller 6 stora sommar hagar. Under vintern har vi 17 hästar och under sommaren kommer det bli som mest 40 stycken räknade vi med.

Vi har 7 olika hagar, alla olika stora. och just nu har vi 10 st hästar, det går 3 st i en hage och resterande i samma hage, bara för att de inte kan gå ihop. En är dock såld, näst in till allafall. Vi har en ren vinterhage, som alla går i och en till hage som används som lösdrift vintertid till 2 st av hästarna. Sen är resten sommarhagar/odlingsmark:) En som är ren sommarhage, ligger dock 2 km från stallet. Gillar våra hagar, men skulle vilja ha mindre antal hästar, tycker det är för många hästar då hagarna är lite för små, speciellt för 7 hästar. Men några kommer åka snart:)

Vi har en egen hage - vinterhagen på ca 2 ha (?) som går som en hästsko runt gården. På andra sidan vägen arrenderar vi sommarhagen sedan alla år tillbaka, ca 1 ha. Vi har alltid haft 2 hästar.

Förr var vi petnoga med vinter vs sommarhage, avmaskade 3 dygn innan de började släppas i sommarhagen och lät vinterhagen få total vila tills hösten. De senaste åren har vi varit mer flexibla. Är det mkt djur på dagen får de gå i vinterhagen där detfinns massa skog och ett regnskydd de älskar att stå under när det är varmt. Liksaså om det är kallt o regnar.

Eftersom de fortsätter nolla maskproven så kommer vi fortsätta vara flexibla.

Sommarhagen brukar putsas ngn gång på hösten av bonden som äger den och vissa år växlar vi till hagen bredvid med korna ngra dagar (korna är många mer och äter upp det hästarna lämnat i ett nafs :p). Vinterhagen pga dess utformning och mark putsas inte alls. Dock brukar pappa klippa ena änden när han är på fixhumör :D

Hej. :)

Vi har en vinterhage på ca 2 hektar.

Sen har vi ca 4 hektar till som är uppdelat i två hagar på vardera 1 hektar samt en hage på 2 hektar. Dessa är sommarhagar och är trots att de är uppdelade alltid öppna (har förbindelse med varandra) så hästarna kan välja var de vill vara.

Det finns bara två hästar som "huserar" här på dessa totalt 6 hektar. :)

Jag tycker det är toppen för hästarna - gott om plats, gott om mat, blir aldrig nedslitet och sönderbetat och hästarna får chans att röra på sig.

Vi har t ex endast en vattenbalja uppe i hagen vid stallet så hästarna tvingas röra på sig om de vill dricka :)

Betena putsas när det behövs - finns en del nässlor å annat som behöver hållas efter.

Masktrycket är verkligen inte högt här - kommer ju aldrig några nya hästar. Har precis fått svaret från "kolla masken" och det var en 0:a för tredje året i rad. :bow:

Senast ändrad:

Vi har en stor skogshage, en mindre skogshage som även går att slå ihop med en tredje, rätt öppen, hage. Sedan en mindre hage som är en inhängnad åker. Vågar inte svara på några exakta angivelser i ha, men de är större än de flestas hagar häromkring.
Vi har tre hästar, varav ett föl och en ponnyåring.

Vi har en vinterhage på ca 0.5 ha som är uppgrusad. Det är delvis byggnader på tre sidor och i sommar kommer det förhoppningsvis upp ett vindskydd/ligghall:banana:.
En liten kuperad sommarhage på ca 0.5 ha.
En sommarhage som ligger på mossmark=finns alltid gräs eftersom det växer där även vid svår torka, hästarna går där bara när marken är helt torr som nu, den är ca 2 ha.
Sedan har vi en sommarhage som är kuperad och helt suverän på sommaren då de inte behöver besväras av flugfän eftersom de kan gå upp på kullen där det till 99% säkerhet alltid blåser. Det är byggnader på vissa sidor så de har skydd för väder och vind. Den är ca 2.5 ha.

Vi mockar vinterhagen, har två hästar och de har varit nollade på maskprov de senaste tre åren.

Vi har tre hagar, 2 av dem är skogsbeten och en ett björkbete (är det en definition?). De räcker precis till våra två arabdamer som har lätt att gå upp i hull, dessutom gör skogsbetena underverk med kroppen på dem eftersom de ständigt måste röra sig för maten. :laugh:

jag har fyra gräshagar och två hästar. vet inte hur stora dom är, men går att springa och leka ordentligt i alla fyra. har valt att dela upp dels pga diken och dels pga det är bättre att vila dom i bland för då växer det bättre där. två hagar används sällan på vintern men annars är jag inte så noga på det. mockar ej, mina hästar har 0 epg...

Vi har en vinterhage som är ca 1 ha, en mindre vinterhage som är uppdelad i 3 delar där den i mitten är fyrkantig ca ½ ha. Dessa växlar vi mellan på vintern för att försöka undvika alltför leriga perioder.
Vi har även en långsmal hage som jag inte riktigt kan uppskatta storleken på men säg ca 1 ha där med. Den används också som vinterhage. Vi har mest lerigt vid grindarna, övriga ytan är hyfsad hela vintern.

Vi har två sommarhagar som är drygt 1 ha vardera. I dessa går det totalt 6 hästar fördelade på 2 valacker i den ena och mina 4 i den andra.

Det finns även mer mark som det går får på som vi kan låna till vid torra somrar då gräset inte växer på bra.

Vi mockar just inget, men hagarna klipps varje år.

Fyra rasthagar och en beteshage. Alla hagarna är stora. Jag tycker att det är viktigt att ha flera olika hagar att byta emellan. Dels för hästarnas omväxling, men också för att hålla bort parasiter och mask vid avmaskning osv.

Jag har 2 hästar och eget stall. Vinterhagen är ca 1 ha och väldigt kuperad så de får jobba lite. Sommarhagen är ca 2-3 ha men den lånar vi av grannen eftersom vi inte har så mycket egen mark. Mycket träd och buskar i båda hagarna. På semestern brukar mina hästar gå hos min bästa kompis på bete
(3 km bort). Då får de fler kompisar och vi kan rida ihop. De har gigantiska hagar och ibland får man gå en del innan man hittar dem.

jag har fyra gräshagar och två hästar. vet inte hur stora dom är, men går att springa och leka ordentligt i alla fyra. har valt att dela upp dels pga diken och dels pga det är bättre att vila dom i bland för då växer det bättre där. två hagar används sällan på vintern men annars är jag inte så noga på det. mockar ej, mina hästar har 0 epg...

Två? Vem har försvunnit? :(

Vi har fem hektar bete för bruk under sommaren, uppdelat på två mindre och tre större hagar. På vinterhalvåret har vi en stor hage i skogen med jättebra sandjord som gör att vi slipper lera. Den är uppskattningsvis 200*50 meter och hästarna älskar att traska runt i den :)
Vi har fyra hästar i stallet, under sommaren tar vi emot beteshästar för att betet ska gå åt.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud