Hur många mil är för mycket för bil

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Molvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 13 646

Molvi

Trådstartare
Är dags för mig att köpa bil och har nog bestämt mig för antingen en Golf eller Corolla (samma model som golfen så inte sedan). Max pris har jag satt 40 000.
Har med mig en person som är rätt så bra på bilar men vi både har fastnat lite på hur många mil som är för mycket för mig.
Jag räknar med att jag för 40 000 inte kommer hitta en bil som håller i flera år om jag inte har rejält med tur. Ibland kommer det ju ut golfar som gått runt 9 000 mil bara men dom försvinner snabbare än vi hinner ringa :D Jag jobbar mycket så svårt att hinna med.

Jag kommer inte att köra jättemånga mil, kan tänka mig runt 60 mil i månaden.
Vill ha en som är problemfri första vintern iallafall (bor i skåne så har inte så hård vinter)

Hur många mil är för mycket eller är milen inte viktiga om bilen är väl omhändertagen?

Max pris har jag satt 40 000.
Då så får du ju massor av bil.
Om inte bilen har kamkedja så skall du se till att kamremmen är bytt eller byta den själv.
Om det görs med rätt intervall, oftast var 10 000de mil så kan bilar lätt rulla 35 000 mil.

Jag åker en SAAB 9000 som gått 32 500 mil och som vi har haft i 4 år.
Den kostade då 14 500:-

Som de andra har sagt, kolla hur väl omhändertagen bilen är och inte efter milen. Min volvo 245a -81 köpte jag för 800 kr, körde hem 125 mil och den har i dagsläget gått 40000. Jag räknar med att kunna ha kvar den bra många år till, men jag ser till att byta remmar, olja, fästen, bussningar osv för att den ska hålla sig fräsch.

För 40000 kan du få mycket och bra bil, kolla på många och olika modeller. Kanske hittar du en bil som du inte trodde på men som uppfyller alla krav.

Det är viktigare att kolla i vilken miljö bilen är körd också, än antalet mil. 10.000 mil på landsväg som pendlarbil har ju varit snällare än 10.000 mil i stan där den dessutom indirekt kanske gått ytterligare "3000 mil" på tomgång i bilkö. Ibland får man se hur många timmar bilen har jobbat, och inte antalet mil, lite som man gör med grävmaskiner.

Ena bilen är en v70 som gått 42'000 mil. Den tuffar på bra och vi räknar kallt med att den ska hänga med flera år till bara vi tar hand om den då och då.

Jag hade en an audi (taxi) som var 2 år gammal och gått 37000 mil när en anställd chaufför körde in bilen i en hamnkran och gjorde ett V i motorn. Försäkringsbolaget bedömde bilen som reparerbar. Vilket vi gjorde. Den rullade på som taxi upp till 60 000 mil, sen körde vi 5000 till med den privat.

Man brukar säga att en bil normalt sett går runt 1500 mil om året. Så är den 10 år gammal så bör den max ha gått 15.000 mil för att ligga inom normalspannet av användning.

För 40.000 kr får du mycket bil! Jag köpte en BMW av mindre modell för 35.000 kr som gått problemfritt i ett år, nu har jag bytt ut lite saker av egen vilja som kostat lite pengar men det är för att jag är ganska intresserad av bilar i allmänhet...

Jag blev erbjuden en ny BMW härom veckan, en -04, sedan, gått 9000 mil, 2 ägare (gamla män så den är gubbkörd), dragkrok osv. Värderad till ca 60.000 kr men de var villiga att släppa den för 40.000 kr för att de försöker sälja den lite fort då ägaren blivit av med körkortet pga ålder så inget de kan ha ståendes.
Nu köpte vi inte den eftersom vi tror oss behöva en mer halvkombi än sedan för att vi har barn på gång. ;)

Sen kör vi "ingen Ford på vår gård" som citat här hemma, mycket hellre VW än Ford! Alla gånger!

Vi har lite allt möjligt men ingen under 30.000mil. Förutom min sommarbil då :D

Regelbunden service så rullar de på.

För 40.000kr så får du en schysst bil.

Min kostade hälften, är ful som stryk men drar finfint. Har precis passerat 30.000mil och lär väl gå 10 till minst med lite rostfix på dörrar.

Just nu har vi en Opel (min), en V70, en golf variant och en liten Audi igång. En reserv är ett måste när man bor som vi gör. Alla diesel.

Heh. Köpte en Saab 9-3 som gått strax under 20.000 mil för 15.000:-, fint skött i övrigt också.
För 40.000:- får du ganska mycket bil men det gäller att vara på hugget på blocket...

Jag får höra det ena och det andra om mitt val av bilmärke. Med tanke på att jag fått över tre vänner från Volvo, Peugeot och Skoda till BMW så säger det ett och annat...

Vad kör ni själva?

Är dags för mig att köpa bil och har nog bestämt mig för antingen en Golf eller Corolla (samma model som golfen så inte sedan). Max pris har jag satt 40 000.
Har med mig en person som är rätt så bra på bilar men vi både har fastnat lite på hur många mil som är för mycket för mig.
Jag räknar med att jag för 40 000 inte kommer hitta en bil som håller i flera år om jag inte har rejält med tur. Ibland kommer det ju ut golfar som gått runt 9 000 mil bara men dom försvinner snabbare än vi hinner ringa :D Jag jobbar mycket så svårt att hinna med.

Jag kommer inte att köra jättemånga mil, kan tänka mig runt 60 mil i månaden.
Vill ha en som är problemfri första vintern iallafall (bor i skåne så har inte så hård vinter)

Hur många mil är för mycket eller är milen inte viktiga om bilen är väl omhändertagen?

Vi sålde precis en bil, SAAB 9-5 Aero den var i toppskick och hade gått 13000 mil årsmodell 2002. Enda nageln var den lilla buckla som åsamkades bilen av en oärlig person, men den såldes för 27000 och vi blev fullständigt nerringda av spekulanter. Så i efterskott hade vi säkert kunna sålt den för lite mer.

Kontenta, det finns bilar som gått lite om man tar sig lite tid och har lite tålamod. Men du bör få rätt mycket bil för 40000.

Jag får höra det ena och det andra om mitt val av bilmärke. Med tanke på att jag fått över tre vänner från Volvo, Peugeot och Skoda till BMW så säger det ett och annat...

Vad kör ni själva?

Kör Volvo S80 Bussines Edition 2001, 210Hk fabrikstrimmad, förstärkt och sänkt (tänk fabriks team rally kit utan spoiler) med dragvikt 2200 kg. Drar 0.76 jämn (laglig) max hastighet mellan Norge och Tibro gav 26000 för ett år sedan och den har i nuläget gått 35000

Kör Volvo S80 Bussines Edition 2001, 210Hk fabrikstrimmad, förstärkt och sänkt (tänk fabriks team rally kit) med dragvikt 2200 kg. Drar 0.76 jämn (laglig) max hastighet mellan Norge och Tibro

Wow. Är det här jag ska säga något dumt om din bil för att hamna på samma låga nivå som ni båda?

Liknande trådar

Fordon Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 513
Senast: Skjøldur
·
Äldre Efter att ha kört runt i en svindyr Volvo 760 har jag insett att min ekonomi inte gillar dyra Volvos:p Så nu spanar jag efter tips och...
Svar
8
· Visningar
1 372
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 642
Senast: Keb71
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka