Fyrhjulsdrift, bra däck, hyfsat fylld tank, kommunicerad ruttplanering, mobilladdare, reflexväst, mobilladdare, ficklampa, skruvmejsel, tång, skiftnyckel, bogserlina och sedan kunskap och färdigheter i att kunna använda allt det.Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp?
Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.
Vad vill ni inte vara utan?
Jag har blivit hjälpt upp ur diket och jag har hjälpt upp ur diket på vintern, men jag har blivit ganska överraskad över att kunskaperna om hur man faktiskt använder en bogserlina (eller att det ens finns nåt som heter det) är så låg. Eftersom det vore mindre bra om två okunniga ska hjälpa varandra, så borde fler lära sig det i praktiken om man ger sig ut i vinterväglag.
Sen är jag lite less på de som får stopp och ställer ut varningstriangeln 3 meter bakom egna bilen. Fast det är en annan fråga.