hur många lektioner går ridskolehästarna?

M

MangoLinda

hur många lektioner i snitt går hästarna/ ponnyerna i eran ridskola? där jag själv rider går ponnyerna cirka 2 - 3 och hästarna cirka 2, med söndag som vilodag, förutom vid klubbtävlingar. dom går även ute i en stor hage varje dag. :)

Hos oss går hästarna ca 18 lektioner i veckan. Vilodag på söndagar.
Daglig utevistelse mellan 08.00-12.00.

vid mig så går de 2-3 lektioner per dag eller färre max är 3...
sen går de ute i en stor hage från ca 7-12...
söndag är vilodag... :cool:
alla verkar trivas med det.... :banana:

Här går dom med ett snitt på 2-3 beroende på ålder och erfarenhet. Söndag är vilodag om det inte är klubbtävligar. Alla går ute på förmiddagarna på vardagarna och eftermiddagar på lördagar, söndag är heldag i hagen om ingen tävlig.

Våra går (jag vet att det låter sjukt) fyra MAX på lördagar. men det beror på den stora hästbristen och så gå är det två av dessa som är nybörjargrupper. Tanken är att de inte ska gå mer än 2-3 lektioner. Men de äldre och de ynre går ju färrre lektioner. hästarna går i hagen för eller eftermiddag.

Mellan 2-3 lektioner, men om det är häst brist pga hälter å så, kan det hända att vissa får gå 4 men det är inte alls ofta i så fall. Å så vilar dom lörda å söndag, om det inte är någon träning/tävling. Å så vilar dom en vardag i veckan då det är teori.

Där jag ridit i alla år går de max 2 lektioner per dag. De som är nya, yngre eller ej i form går max 1.
De är lediga från lunch på lördagen o hela söndagen. Då går de ute. Beroende på väder är de ute under förmiddagarna också på vardagar.

Ponnyerna går max 3 lektioner om dagen på vardagar. På lördagar kan det ofta bli någon till, då det är halvtimmes knattegrupper. Storhästarna går oftast 2 entimmes lektioner om dagen.
Självklart går de yngre (fast just nu har vi inga så unga hästar) bara en lektion, eller möjligen två ponnylektioner (med då med mellanrum emellan). Äldre hästar har vi inte, då de går i pension innan de blir för gamla för att dras ner på i verksamheten.
Hagvistelse mellan 8.30-13.00 vintertid om det är fint väder, och de går in vid 12 om det är regn och lerigt (så leran måste torka innan de borstas av).
Går ute på nätterna sommartid. Ponnyerna ca 19.30-13.00 och storhästarna 21.00-13.00.

Kan ju även tillägga att fredagarna är alltid vilodag. Ibland är det även vilodag på söndagar. Men oftast tränas de ordentligt i en timme då i stället (hoppning eller dressyr, för kommande tävlingar med tävlingsryttaren).
Hästar som är lite segare än andra vilar även på söndagar för att orka. ;)

På båda ridskolorna där jag har ridit har hästarna gått högst 3 lekt/dag. Var sista gruppen på båda ridskolorna. I den ena red vi ca 45 min eller lite mer och i den andra runt en timma.

Tycker det är för mkt med 3 lekt/dag, fast bättre om de får vila emellan.

kan bara tala för min egen ponny som går på ridskola o går typ 5 lektioner i veckan :) o resten ut.
väldigt liten ridskola iofs. men ändå. perfekt.

Det är olika beroende på dag och framförallt vilken ponny alt. häst. Min sköthäst Cotton brukar gå 3 lektioner, ibland blir det 4 medans Tessie kanske går 1 ponnylektion och en eller ingen hästlektion. Hästarna går i regel mindre antal lektioner per dag än vad de flesta av ponnyerna gör. På lördagar är hästarna lediga, förutom de som går handikapplektionerna och ponnyerna går från morgon till förmiddag. Sen går ju vissa ponnyer handikappridningen också. På söndagar så ska ponnyerna vila och hästarna gå lektion men det kan hända att en och annan ponny, tex Tessie går med. Men det händer rätt så sällan. Så kan det vara på vardagarna också....

Hur länge alla hästarna är ute kan jag inte, de går ute i olika grupper och på lördagar så får de som är i stallet välja vilka de släpper ut när osv osv....

Jag tror våra går ca 2-3 lektioner om dagen. Ibland 4.:crazy:
Ingen vilodag :cry:

Hästarna går ca: 2 lektioner om dagen och ponnyerne går ca: 2-3 per dag. Vilodag på söndagar utom vid tävling + halva lördagarna. De går i en stor hage (indelade i tre grupper) ca: 1½-2 h per dag, på helgerna går de ca: 2-3 h.

På våran ridskola är det lektioner på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar. Då är det 3 lektioner om dagen och när det är fullt med hästar så har vi kanske 8-9 hästar och
max 6 elever per grupp.

Ridläraren försöker sedan dela upp hästarna så gott det går så att det ska bli en så jämn fördelning som möjligt, men måste ju då även ta hänsyn lite till häst och ryttare, men de försöker så gott det går. Och tyvärr ringer inte alltid eleverna och säger att de har förhinder och ej har möjlighet att komma och rida förens nån minut innan lektionen börjar eller inte alls, för det mesta. Därav tvingas ibland hästarna gå onödigt mkt tyvärr.

Men oftast går väl de flesta två lektioner, men ibland är de ju tvugna och gå tre.

2-3 lektioner (max 3) per dag...går ute 07.30-13.00 vardagar..söndag är vilodag (om inte det är klubbtävling)och lördag är det mindre lektioner på..har också stora boxar o spiltor att stå i mellan lektionerna..

:smirk:

max 3 ska dom gå, kanske händer någon gång, iaf en gång att en ponny har fått gått 4 lektioner på en gång som jag har sett på ett års tid. å en del hästar går typ inga lektioner alls.

En ridskola som ligger utanför Kumla (som ligger utanför Örebro). Kom på att ibland har det väl hänt att nån häst gått 3 på rad, men det är inte vanligt.
Själv tycker jag att de gott kunde få gå ute lite mer, ibland på vintern är de rätt mkt inne tyvärr :(
Men annars tycker jag det är en kanonridskola!! :love:
Önskar jag hade råd att fortsätta där nu i höst :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka