hur många lektioner går ridskolehästarna?

*lånar*
På ridskolan där jag har min häst uppstallad går de flesta ridskolehästarna 2-3 lektioner per dag. Lördag är vilodag om det inte är knatteridning eller klubbtävling. De går ute mellan ca 9.00-15.00 varje dag, på lördagar går de ute till 20.00.

Våra går ca 2-3 om dan sen de yngre/besvärligare/otränade hästarna går mindre... ute i hagen går de mellan 7.30 - 14.00
På söndagarna är det vilodag om det inte är tävlingar...

På den ridskolan som jag känner till kan vissa hästar gå upp till 5 (!) lektioner. Helt sjukt, blir lika arg varje gång, för det är alltid samma hästar. Vissa får ju inte hoppa å då blir de en till lektion för någon annan kuse.
För jävligt helt enkelt! :cry:
Dom vilar oftast på lördagar om de inte är någon extra aktivitet. (Fredagar går stor hästarna ca 1 lektion vardera.)
Alla hästar går ute på fm mellan 7.00-12.30 (På sommaren ute hela tiden i stora hagar när dom inte går lektioner, även natt) :)

Där jag rider så går hästarna 1-3 lektioner varje dag.
Dom går ute dygnet runt på sommaren och kommer in ca 13.00 då de får vila lite å äta. Sedan släpps dom ut när lektionerna är slut. Alla hästar/ponnyerna vilar på lördagar om det inte är klubbtävling elelr liknande. Alla hästarna/ponnyerna får också vila lite en dag eller två från lektionerna.
Åå så har dom ju några veckors sommarbete då dom bara går i hagen å blir feta :smirk:

De går max 3 lektioner om dagen , halva söndagen och halva lördagen är vila

På min ridskola fick de äldre hästarn max gå 2 (typ mellan 19-22 år) beroende hur dom var.
Dom som var mellan 21-28 år fick gå max en timme per dag beroende hur dom mådde.
Yngre hästarna fick gå max 3 timmar oxå beroende på hur robusta, pigga och hur deras humör var (oftast ponnysarna)
På lördagen går dom bara nybörjar lektioner och dom hästar som inte gick nån lektion på lördagen fick då ridas av sin skötare.
Söndag vilodag.

2-3 lektioner om dagen beroende på ålder och utbildning.

ridskolan är en ponnyridskola, och många är nybörgargrupper.

dom går ute från 8:00-14:00 vid fint väder går dom ute 8:00-16:00 på sommrarna står dom bara inne från 16:00-21:00 då det är lektioner.

30-45 minuters lektinoner

så dom trivs nog med det hoppas jag :)

2-4 pass per dag...
vilodag på söndagar
om inte det arrangeras ridskoletävlingar eller igenridning eller liknande.

hästarna går 2-3 lektioner måndag till fredag, ibland har dem nån veckodag ledig och vilodag på söndag. Dem kanske går nån fler lektion, ifall det är lek & lär-ridning, då skrittar dem mest och tar några varv i trav.
dem går ute mellan 07.30-14.00

hoss oss går dom max 3 gånger per dag om dem går fler tycker jag personligen att det e djurplågeri för en häst måste ju få vila lite också :bump:

Hos oss går dom mellan 5-8 45minuters lektioner (blandat nybörjare-rutinerade) per vecka, och går ute från 6 - 21 mellan nov-mars annars ute dygnet runt om det är fint väder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat