Hur många led innan ren arab?

sasucatu

Trådstartare
Om jag har en häst som är 75% arab o registrerad som partbreedarab & avlar på henne med en renrasig arabhingst, vad får fölet registreras som? Hur många led måste det gå innan det blir en renrasig arab? Om det ens någonsin kan bli det.

Sv: Hur många led innan ren arab?

CK skrev:
Det kan aldrig någonsin bli en renrasig arab.
.

Ok, då vet jag det. Anordnas det alls några utställningar el likn för partbreed arab?

Antagligen inte eftersom det blir svårt att bedömma eftersom dom kan se ut hursomhelst :p

Men, vad finns då för anledning att registrera sin häst som partbreed arab istället för svensk ridponny?

Nix, inga utställningar. Men jag vet att Cesam här på forumet har förhoppningar att det ska bli både utställningsklasser och ridklasser för partbreeds.
Annars så är väl det tyvärr så att du får vara med på en massa mer tillställningar och unghästgrejer om du reggar den som ridponny istället.

Nej som ck redan har sagt så går det aldrig att regga den som renrasig arab, arab har väldigt hårda regler som ibland kan vara fruktansvärt jobbigt när man som dumma jag(och min familj) var som köpte ett arabföl som inte var reggat än och gick på det som uppfödaren lovade mig dyrt och heligt hela tiden att jag skulle få papper på henne men att det vara arab som tog tid på sig osv..ramsa efter ramsa (Och tänk dig att vi kände denna kvinna.eller trodde det i alla fall, och hon kallar sig för seriös uppfödare..ja du tacka ja! :mad: )Man lär sig definitivt av sina misstag!!! (det är det kanske absolut inte för dig men för oss var det så här..)

Jag har både blodtypat henne och dna testat henne och jag kan på alla sätt och vis bevisa vem som är hennes mamma o pappa som har kanon stam men uppfödaren vägrar skriva på en språngsedel som jag behöver för att kunna regga henne (ENDAST pga av att hon inte fick köpa tillbaka henne, hon sålde henne till mig/oss pga av platsbrist/pengabrist och att hon inte trodde att hon skulle bli så fin och bra som hon blev)
Och det tråkiga är att till en början försökte arab hjälpa mig sen ringde uppfödaren dit och sa att hon inte ville skriva på språngsedeln pga av att hästen inte är betald :confused: Jag har kvitto på som jag oxå har skickat till arab att hästen är tillfullobetald det och det datumet-med underskrift av uppfödaren!!
Men nu orkar jag inte bry mig längre, jag har en kanon arab i mina ögon som jag kommer regga in som något annat(ponny som ex utan härstammning)-skulle inte ens få för mig att regga henne som partbreed arab för jag vill inte ha med arab att göra mer.

Jag vet vad jag har och hon är precis lika mysig häst utan att vara en reggad arab. men en sak är jag MKT säker på..det finns ett ordspråk som lyder "Gud straffar somliga med en gång" och det har han gjort med den uppfödaren nu och så här får man inte säga:men hon kan ha att!! :devil:

Förlåt för mitt långa svar..det handlade ju inte riktigt om detta men ibland behöver jag skriva av mig ilskan inombords..både för att jag klankar ner på mig själv som trodde på henne och trodde på att jag skulle få papper.. och på uppfödaren som INTE är någon seriös uppfödare..

Lycka till med era araber och partbreedare där ute ! :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 118
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 593
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 487
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur