Hur många knoppar...

malinsky

Trådstartare
Hur många knoppar blir det på denna hals? Den är lååång, men då ska man väl sträva efter att ha så få som möjligt, eller? (han har inte speciellt tjock man)

Ngr andra tips på hur man gör hästen tävlingsfin?

IMAG0070.jpg

Sv: Hur många knoppar...

...glömde!!

Jag vill självklart ha alla era tips om hur man får så fina knoppar som möljligt!!

shoot! Please :bump:

fråga saigon här på buke!!! :bump:

skitbra förklaring i en annan tråd. den hette "slarviga knoppar eller lös man"
o en annan har visst redan länkat haha

Jag tackar för berömmet från båda :o men vill då också passa på att påpeka att det är en sak att förklara och en annan att kunna utföra... :D Men jag behöver iaf inte skämmas för mina knoppar längre.

I denna tråden (inlägg 178) har Rostad lagt in en bild på sin häst när den är knoppad med rullknoppar. De tycker jag är riktigt fina och med minimalt spret! Ännu snyggare hade de blivit om de vore sydda, men det är ju sällan man orkar sig på det. Men jag tycker de sitter på lagom höjd, är lagom tjocka och på relativt jämn rad.
Snyggt! :love:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=8883412#post8883412

Hur mga är jättesvårt att gissa utan att kunna kolla IRL. Det är ju även beroende på hur tjock manen är. Men om du delar upp hela manen i toffsar först så är det lätt att kolla om det ser bra ut och sedan göra ev justeringar.

Men jag tror att Hedwigs gissning är ganska bra!

oj, så nära perfekta man kan komma tycker jag!!

Hästen har lång och smal hals.. inte så tjock man... ska ladda med frisyrgele och spray :banana:

Gör nu så att alla blir lika breda ca. 1 dm.
Storleken kommer att variera- gör inget.

Lycka till. Rid!

Har nu läst hur du gör:smirk:'

skulle få axelvärk av att fläta uppåt- stor häst vettu:p

Jag flätar med bara vatten o hårt- mot mig
Sätter gummisnodd- numera o sen viiker jag den 2 ggr o syr fast den.

Måste väll tillägga att jag har ryckt manen till knoppningen för att det ska bli så bra som möjligt.
numera ser de ut som ofriserade gårdssvin:angel:

Just det, du ville ju ha fler tips för att få honom tävlingsfin!
Finns säkert massvis med andra bra men så här fixar jag min Hedda:

Badar henne dagen innan (inte bokstavligen:eek::D) men duschar henne, schamponerar (använder en vanlig tvättsvamp som jag gnuggar med, manen också) Sen tvättar jag svansen jättenoga med schampo.
När jag har sköljt bort allt schampo och skrapat bort så mycket vatten som det går får hon på sig sitt mulliga, lite extratjocka fleecetäcke med hals.

Sen har jag i en slags gel i svansen som gör den jättelätt att reda ut. Borstar igenom hela svansen och flätar den sen.
Efter det ger jag mig på knoppandet och gör ungefär som Saigon beskriver i den andra tråden (men fick lite nya tips där också för att få det ännu bättre!:bow:)
Jag är inte så snabb så därför gör jag det gärna kvällen innan och sprayar dem som en tok för att de ska hålla.
Ska börja sy mina också för det blir så himla mycket snyggare plus att de håller bättre.:idea:
Pannluggen gör jag en inbakad fläta i längst upp och sen vanlig innan jag rullar ihop den.

På tävlingsdagen tar jag sen lite babyolja eller gel som jag gnuggar in i mina händer och sen stryker på runt mulen, näsborrarna, pannan och över ögonen.
Flätan i svansen tar jag ut och sen borstar jag den ordentligt så att den är riktigt fluffig!:love:

Alla grejer putsas självklart också! Rent, prydligt och fräscht ska det vara!

Lycka till med tävlingen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag syr för att slippa göra om alla på morgonen:crazy:

Har köpt en sån däringa cowboysarhuva:angel: som hittills är oanvänd:crazy:
Jag gillar inte oljan i ansiktet. De ser ut som araber som är galna.

Jag packar oxå in svansen i en nylonstrumpa vid färd- inget bajs i den.

Jag gillar inte oljan i ansiktet. De ser ut som araber som är galna.

:rofl::rofl: nähä vet du vad...det ska mycket till innan Hedwig ser ut som en arab...då har hon klart närmare till nordsvensk...kan ju behöva ädla upp intrycket lite så olja är nog ett måste på henne..:angel::D

Ska absolut börja sy...alltid är det någon liten satan som har vecklat ut sig på morgonen...:mad:

Nylonstrumpa ska inhandlas!! Heddan är en riktig bajamaja.

Tar en tjockare strumpa- stoppar in svansen o fäster den i kardborret på svanskyddet- Det är kanonbra. Tror det kommer från westernfolket:bow:
Om man inte vill köpa nya strumpor ofta, kan man sy en avlång påse med ngn fastsättningsanordning. fastare resår med kardborre kanske.

Strumpor för åderbråck är hållbara.

Senast ändrad:

Hur många knoppar blir det på denna hals? Den är lååång, men då ska man väl sträva efter att ha så få som möjligt, eller? (han har inte speciellt tjock man)

Ngr andra tips på hur man gör hästen tävlingsfin?

IMAG0070.jpg
Hmm.
Jag gillar inte att de ser ut som Dalmasar- klippt man o även lugg:eek:
Fattas bara tofsarna på benen- vid strumpan:p
Kan inte rå för det. Hellre en ovårdad:angel:

Jag kör oxå utan till vardags, men behöver det för att fästa strumpan.

Gör nu så att alla blir lika breda ca. 1 dm.
Storleken kommer att variera- gör inget.

Lycka till. Rid!

Skitbra tips!! 1 dm.. Just det med storlek kontra hur brett jag ska ta har fått mig att klia mig i skallen både en och två gånger.

Über-danke!! :bow:

Hmm.
Jag gillar inte att de ser ut som Dalmasar- klippt man o även lugg:eek:
Fattas bara tofsarna på benen- vid strumpan:p
Kan inte rå för det. Hellre en ovårdad:angel:

:rofl::rofl: haha, dalmas :rofl:

På den bilden hade han nyss landat i norrland, lastbilen hade precis åkt. (tyckte bilden var bra för att visa vilken lååååååååååång hals han har ;) )Jag använder trimkniv då det ser lite bättre ut än klippt, rycker inte - hästen blir vansinnig så jag har gett upp.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Luff
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix