Sv: Hur många katter?
Det är ju just min uppfattning från diskussionerna här, men Reykur säger ju något annat i sitt inlägg.
*kl*
Enligt de flesta här på forumet så är "avel" på huskatter inte något bra, men om jag vill ha en stallkatt, var skall jag då få den ifrån? Inte från katthem, de vill inte lämna ut till stallkatter, då måste jag ju hitta någon som låtit sin katthona få ungar.
Nu vet jag ju att det är väldigt lätt att få tag på kattungar, jag vet ju stall där katthonorna får ungar varje år.
Vart jag vill komma med inlägget är väl egentligen att det blir lite motsägelsefullt - vill jag ha stallkatt så kan jag inte få den från katthemmet men jag "får" inte heller låta min huskatthona få ungar som kan bli stallkatter. Var skall jag då få stallkatten ifrån? Och stallkatt vill jag ha, jag har inte sett en mus i stallet på fem år (mer än i katternas munnar), där finns just nu tre vuxna katter och tre kattungar.
Eller jag kan avla på mina två huskatter bara jag testar blodgrupp, FIV och Felv (fick jag det rätt?)? Båda har okända pappor men de kommer från ställen som ligger ca 5 mil från varandra så risken för inavel är ytterst liten.
Tro nu inte jag tycker att det är jättebra att låta alla katter gå okastrerade, katter som går in/ut som de vill skall vara kastrerade men jag tycker inte heller att det är helt fel att ta en kull på honan och sedan kastrera.