Hur många katter?

Ozen

Trådstartare
hur många katter har ni? ja har fyra stallkatter. Vi köpte en liten kattunge men efter att den bott hos oss i två veckor så sprang den ut i gången där en inhyrd häst stog uppbunden och blev ihjäl trampad :( men den dog direkt!!! Våran ena katt ska vi låta få en kull o behålla en kattunge o sedan stelliresera(stavning?) henne. o en annan fråga. Våran katt Trulsa, när man klappar henne börjar hon slicka på handen o sedan biter hon i handen. Hon biter inte hårt men det känns. varför gör hon det?

Sv: Hur många katter?

Varför inte kastrera er honkatt innan hon fått en kull, och i stället ta en kattunge från något katthem, så de kan hjälpa fler?
Det finns så många oönskade kattungar i vårat land som alla vill ha ett kärleksfulla hem :)

Angående Trulsa så låter det som sk "kärleksbett" :)

Jag har egentligen sex katter... Men en av dem har bytt hem efter ett slagsmål med sin bror och kommer nu bara och hälsar på i pannrummet när det är riktigt kallt ute. Och han e så rund o fin så det är tydligt att han har ett nytt hem.
Fyra av dem är katter jag tagit hand om pga avlivningshot.

Kan inte tänka mej ett liv utan katter. :love:

Jag har fem, fyra är mina den femte var min mors. När hon dog i September fick han följa med mig.
Pga att jag tog hand om mamma när hon var sjuk så glömde jag att ge unghonan p-piller så nu har hon fyra små bebbar.

Vad jag förstått på diskussioner här så ser katthemmen helst att katter därifrån bor inomhus och inte får gå ut utan uppsikt, samt att den nya ägaren måste kollas upp noga och godkännas. Stallkatter är det ju lite svårt att hålla koll på, de bor ju i stallet och kommer och går som de vill. Men du menar alltså att man kan köpa en katt från ett katthem och ha den i stallet?

I så fall så kan jag ju skaffa katt från ett katthem, om det skulle bli dax för en ny katt, mina katter bor nämligen i stallet och det trodde jag inte var godkänt från katthemmens sida. Jag har i och för sig inte varit i kontakt med något katthem, så det är bara det jag läst här som jag gått på.

Till TS:

Jag har två katter

Katthem är ofta väldigt petiga med de nya ägarna, så det kan nog vara svårt att få köpa en stallkatt därifrån. Olika katthem har dock olika regler, så det kan ju vara värt att få kolla.

Jag har försökt köpa katt från katthem vid ett par tillfällen, men i det ena fallet var katten inte till salu (lite konstigt nog, den hade varit på katthemmet i ett och ett halvt år, men den var fortfarande inte psykiskt redo att flytta till ett nytt hem), och i det andra fallet bodde vi för långt bort, de ville inte sälja katten längre bort än att de lätt kunde komma på besök och hålla koll på oss efteråt.

Mina två katter har jag istället hittat på annons, vilket jag upplever som ett betydligt enklare sätt att hitta en katt än via katthem.

Det är ju just min uppfattning från diskussionerna här, men Reykur säger ju något annat i sitt inlägg.

*kl*

Enligt de flesta här på forumet så är "avel" på huskatter inte något bra, men om jag vill ha en stallkatt, var skall jag då få den ifrån? Inte från katthem, de vill inte lämna ut till stallkatter, då måste jag ju hitta någon som låtit sin katthona få ungar.

Nu vet jag ju att det är väldigt lätt att få tag på kattungar, jag vet ju stall där katthonorna får ungar varje år.

Vart jag vill komma med inlägget är väl egentligen att det blir lite motsägelsefullt - vill jag ha stallkatt så kan jag inte få den från katthemmet men jag "får" inte heller låta min huskatthona få ungar som kan bli stallkatter. Var skall jag då få stallkatten ifrån? Och stallkatt vill jag ha, jag har inte sett en mus i stallet på fem år (mer än i katternas munnar), där finns just nu tre vuxna katter och tre kattungar.

Eller jag kan avla på mina två huskatter bara jag testar blodgrupp, FIV och Felv (fick jag det rätt?)? Båda har okända pappor men de kommer från ställen som ligger ca 5 mil från varandra så risken för inavel är ytterst liten.

Tro nu inte jag tycker att det är jättebra att låta alla katter gå okastrerade, katter som går in/ut som de vill skall vara kastrerade men jag tycker inte heller att det är helt fel att ta en kull på honan och sedan kastrera.

Jag vet inte hur katthem ställer sig till stallkatter, men de är väl inte helt mot utekatter? Du kan ringa ditt närmsta och höra.

Ang. avel på huskatter är det något jag Inte förespråkar då jag anser att människan har skapat ett stort överflöd av huskatter, men OM man absolut känner att man "måste" ta en kull på sin huskatt så tycker jag det ska göras "seriöst" En Fertil katt ska inte gå utomhus utan hållas inne tills den är kastrerad. Blodgruppera katten och testa FIV och FelV. Gör det samma med utvald hankatt och låt dem sedan träffas inomhus. Håll honan inne/under uppsikt tills hon fått sina ungar och kastrera sedan honan och hanen..
Men det finns många redan födda kullar utanför katthemmen, ta hellre en sån än att producera en egen kull.

Katthem tar ju emot inbitna utekatter också och visst placerar de ut dessa katter som just utekatter. Katter som de bedömer trivs bra inomhus placerar de helst som innekatter, men som sagt... katter de får in som levt som utekatter placeras i regel ut som utekatter.

Enligt de flesta här på forumet så är "avel" på huskatter inte något bra, men om jag vill ha en stallkatt, var skall jag då få den ifrån?

Du får så gärna köpa en stallkatt av mig förutsatt att stallet inte ligger nära någon trafikerad väg. ;) Katten kommer kastrerad, vaccinerad, ID-märkt och veterinärbesiktigad.

Frågan är väl bara om du är intresserad av att köpa en devon rex för ändamålet (jo, de kan jaga). ;)

Fast väldigt många raskattupfödare vill inte sälja till folk som kommer låta katten gå ute. Så du är nog lite av ett undantag. Jag skulle kanske vara lite tveksam till devon rex som stallkatt, är de inte väldigt värmeberoende med den korta pälsen?

Jag har sett en hel del katter här på Buke åtminstone, mestadels skogisar som är stallkatter.
Sedan kan man väl sätta på en söt liten tröja på rexen. :idea: :D

Fast väldigt många raskattupfödare vill inte sälja till folk som kommer låta katten gå ute. Så du är nog lite av ett undantag. Jag skulle kanske vara lite tveksam till devon rex som stallkatt, är de inte väldigt värmeberoende med den korta pälsen?

Mina devons har väldigt bra päls och klarar av att vara ute lika bra som en korthårig huskatt. Pälsen är väldigt viktig i min avel.

69_l.jpg

38_l.jpg

Jag säljer generellt inte katter som utekatter, men visst kan jag sälja en katt som stallkatt förutsatt att jag tycker miljön lämpar sig för det och som sagt, katten skulle säljas kastrerad. En stallkatt har ju en viktig uppgift att utföra och den kan inte utföra uppgiften utan att vara lös. Däremot skulle jag vägra att sälja en katt som stallkatt om det innebar att katten öht. inte skulle vistas i boningshuset med familjen utan bara i stallet.

Jag är inte ensam att sälja raskatter som utekatt, under rätt förutsättningar. Däremot kan man väl generellt säga att de flesta raskattuppfödare (även jag) inte säljer katter som utekatter eftersom de allra flesta inte bor i miljöer vi anser lämpar sig väl för att ha utekatt.

Ibland har katthemmen skygga katter, en del kan vara födda ute och är inte vana med människor eller de kan komma från vanvårdshem och har behandlats illa av människor .
De kan börja få förtroende för sin familj som de bor hos och vänner som kommer ofta men släpper man ut dom kan de lätt bli skrämda och fly.
Då är det ju inte säkert att katten skulle stanna i stallet och fånga råttor.
Men det finns ju andra tamkatter som har hamnat på katthemmen som söker hem där de får gå ut.
Jag tror att alla katthem vill att katten ska kastreras och vaccineras och att den får den skötsel som behövs.

Jag har 3 katter boendes hos mig. 2 är mina, den tredje fick min kombo. Bellman är 11 år och han har jag haft i alla år. Smulan är en infångad vildkattunge, skulle tro hon var 7-8 månader då jag tog henne...Hon är 4 år nu. Tredje katten som kallas Lill-Mia (efter sin matte kallad Stor-Mia, så man kan skillja dom åt ;) hittade jag på långfredagen i år när jag rastade min hund. Ett tag hade vi 8 katter för Lill-Mia fick 5 ungar 8 veckor efter jag tog hem henne. Kattungarna har nu fått nya hem, bla så bor 3 st hos 2 Bukefalister. Yorkwann och Dropdead.

Vi har fyra katter i stallet, Två syskon (hona&hane) honan har en dotter och sedan har vi en gammal gubbe på...jag tror det är 19år. :)

Vi har två huskatter, båda köpta av vänner som fått ungar av sina huskatter (den ena med flit, den andra inte). En hona och en hane, honan är kastrerad och hanen ska kastreras när han har åldern inne.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 240
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar