hur många hoppdagar/veckan?

NightRain

Trådstartare
jag undrar lite hur många dagar i veckan ni tycker att man kan hoppa min häst?

han är allround å jag rider i skogen å tränar i paddocken.. letar nu efter nån som vill hoppa min häst då han älskar de å jag är livrädd:P tanken är att jag vill att han ska tävla lite smått i hoppning i sommar/höst. hur mycket tycker ni att man kan träna honom i hoppning i veckan?

han är inte så gammal, han är 6 år men välriden från början om man säger.. dock inte utbildad i hoppning men hoppad bana på 100, löshoppad 130.
vad tycker ni.. ?

1 gång i veckan tycker jag räcker, eventuellt 2 men då tycker jag bara man ska göra lite mer markarbetshoppning som lite studs eller någon lite lättare serie där man fokuserar mer på styrkan, och under detta passet behöver man heller inte hoppa speciellt högt. :)

lite som jag tänkt själv då med andra ord =)
men om man säger att de är typ tävling om en månad.. hur bör man lägga upp träningen då? räcker de då med en gång i veckan?

lite som jag tänkt själv då med andra ord =)
men om man säger att de är typ tävling om en månad.. hur bör man lägga upp träningen då? räcker de då med en gång i veckan?

Jag tränar hoppning en dag i veckan + en dag med markarbete/bommar.
Dagen innan tävling brukar jag ta några språng med fokus på lydnaden mest för att checka av att allt känns ok.

min 13 åring hoppar jag inte ens varannan vecka, ngt litet skutt över en stock i skogen kanske men sällan regelrätt banhoppning förutom hos tränare och på tävling. hemma så blir det lite serier och lågamarkarbets hinder ngn gång i månaden. hade jag anmält mig till en hopptävling på 90cm om en månad så hade jag bokat tid för träning 3 veckor innan, jobbat med vägar i dressyren och galloperat ut mycket. 2 veckor innan så hade jag jobbat med serier och aktivitet/lydnad, och sista veckan hoppat lite högre enkelhinder så att man kan jobba med lång och kort anridning.
fast oftast så blir det bara vanlig ridning till en vecka innan då jag hoppar högre enkelhinder och galopperar ut, vilar dagen innan tävlingen. :p

Min är 17 och hoppas ofta, annars blir han alldeles för glad när det kommer fram hinder :bump:
Försöker att hoppa bana en gång i veckan och gymnastikhoppning en dag.
De andra dagarna tar vi ett par låga skutt bara för att hålla hoppglädjen på en rimlig nivå.

När jag fortfarande tävlade hoppade jag en gång i veckan mars-november, resterande månader fick hon hoppvila eftersom vi aldrig tävlade under de månaderna. Inför vissa tävlingar kanske vi till och med hoppade två gånger/vecka, men den ena på lägre höjder och mer fokus på vägarna mellan hindren. Jag körde på som vanligt fram till tävlingen, men ett par dagar innan ville jag alltid hoppa en bana på den aktuella höjden.

1-2 dagar/vecka tycker jag är lämpligt. En dag med lite mer "hinder" med höjder något över det man tävlar mot slutet av träningen. En dag med bomarbete och vägar med fokus på en bra galopp och bra vägval.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25