Sv: Hur många hästar kan man ha?
Svarar lite till alla.
För att börja med tiden.
Man kan ju på spara tid på många olika sätt. Personligen skulle jag, om jag hade eget stall välja att ha mina hästar på lösdrift. Och för att göra det så smidigt som möjligt skulle jag konstruera det så att man lätt kunde mocka ut det med hjälp av traktor. Givetvis plockar man bort dom synliga högarna varje dag och ströar. Detta sparar massor av tid jämfört med att mocka 5 boxar var för sig.
Om man är någorlunda händig och förstår sig på tekniken så kan man konstruera en automatisk högivare vilket gör att man inte behöver gå ut i stallet för att ge tex lunchhö. Fritillgång till hö eller ensilage kan också vara en idé. (Detta har våra hästar) För att undvika att shettisen sätter i sig mer än nödvändigt kan man placera höet eller ensilaget lite högre upp för att hon inte skall nå. Samma sak om man vill portionera ut lunchhöet. Sätt upp en bräda i ett hörn av hagen/lösdriften som bara hon kommer under, lägg hennes mat där, placera sedan de stora hästarnas mat lite högre upp, detta fungerar under förutsättning att man kan ge de större hästarna lika stor mängd.
Funderar man vidare kommer man säkert på massor av små knep att spara tid just vid den dagliga "måste" hanteringen.
Vad gäller motion så är det ju egentligen inte så konstigt att hinna med 5 hästar på 2 personer. Två av hästarna försvinner ju motionsmässigt direkt, shettisen och travarstoet, dessa behöver ju igentligen bara en daglig omvårdnad och kanske en promenad lite då och då för att komma ifrån gårdsplanen i bland.
Du och sambon kan ju turas om med att motionera dom andra tre, ena dagen tar du två och andra dagen tar han två. Detta är ju egentligen inte konstigare än folk som håller både två, tre och fyra tävlingshästar igång och dessutom jobbar heltid. Sedan finns det kanske någon ansvarsfull person i närheten som kan tänka sig o komma o hjälpa till o rida en eller ett par dagar i veckan så att du tex kan koncentrera dig på din Frieser.
När det gäller pengar...
På endel försäkringsbolag får man rabatt när man har flera hästar och lirkar man lite med dom så går det säkert att komma fram till riktigt bra priser.
Även foderpriser går att förhandla med om man är lite tuff.
Kan man presentera att jag kommer att göra av med si och så mkt foder under den här tiden, så kan man när det gäller lokala fodersäljare oftast pruta på priset. Nu kanske inte detta går att göra på det stora grannföretaget men om man köper direkt av bönderna på gårdarna så borde det inte vara några problem.
Du kan även kolla upp vad som krävs för att du ska få driva din hästverksamhet som ett företag så att du bl.a kan dra momsen.
För att driva avelverksamhet som företag tror jag iaf att man måste ha minst ett sto dräktigt varje säsong.
Utrustningsmässigt så behöver ju inte allting vara flångnytt.. Det finns massor av fina och begagnade hästsaker till salu på många annonssidor på nätet så även där kan man spara pengar. Är man sen lite lagd åt hantverkarhållet så kan man ju faktiskt laga tex remtyg och täcken själv. Vilket medför att du kanske kan köpa lätt skadade täcken och sedan laga dom själv.
Jag har ett helt gäng att sälja om det är så...
Vad beträffar hovslagaren så kanske inte alla hästarna behöver vara skodda runt om. Många travare (om det är det du har) klarar ju faktiskt av att gå barfota. Kan man sedan gå en kurs i hur man verkar en häst så behöver du ju bara anlita hovis när det är dax att sko.
Oj.
Det blev kanske lite långt det här..
Men om du orkade läsa hit ner så är iaf min åsikt att det borde inte vara några bekymmer att hinna med 5 hästar i stället för 3...
Lycka till!