Hur många flyttlådor

vinkelina

Trådstartare
vi söker nu bostad och planerar således flytt. Och då kommer den eviga frågan om flyttlådor. Vi hitta nämligen ett företag som hyr ut plastlådor och de känns mera miljövänligt en att handla på biltema eller dyligt.

Frågan är hur många lådor behöver man på ett hushåll på 80 m2. Tror jag hade 20 lådor sist jag flyttade men de var för lite (och då packa jag alla textilier i svarta sopsäckar och ikeapåsar)

Det beror ju på hur mycket prylar man har oavsett storlek på boendet.
När min mamma bodde på ca 100 m2 behövde hon 150 lådor. Meeen så samlar hon på ALLT.

Vi själva hade väl ca 50 lådor när vi flyttade ifrån 110 m2.
När vi flyttade ifrån 94 m2 så körde vi olika omgångar så där behövdes knappt några lådor.

Men ha hellre för många än för få. Skönt att kunna packa lättare viktmässigt och slippa slita på kroppen och hellre gå fler gånger.

vi söker nu bostad och planerar således flytt. Och då kommer den eviga frågan om flyttlådor. Vi hitta nämligen ett företag som hyr ut plastlådor och de känns mera miljövänligt en att handla på biltema eller dyligt.

Frågan är hur många lådor behöver man på ett hushåll på 80 m2. Tror jag hade 20 lådor sist jag flyttade men de var för lite (och då packa jag alla textilier i svarta sopsäckar och ikeapåsar)
Riktvärde 1 kartong per kvadratmeter.

Jag har packat rätt många dödsbon iom att pappa var auktionist. Generellt går det åt fler lådor än man tror. Sedan ska man komma ihåg att man ska orka lyfta dem också, dvs alla kanske inte kan vara helt fulla. Böcker odyl är tunga.

45 kvm = 60 flyttlådor plus 10 plastbackar och tre resväskor med kläder varav en gigantisk :meh: plus lite lösa grejer i typ 20 Ikea och ullaredskassar.... Så ta fler än du tror är mitt råd :p
Jag hade mycket böcker och hobbygrejer som tyg osv vilket fyllde upp många lådor. Bara badrummet blev en hel flyttlåda och då bor jag ensam och använder inte smink osv i stora mängder.

Räknade precis, jag hade 18 lådor när jag flyttade från 32 kvm. Men då packade jag inte ytterkläder, skor, väskor och filtar/överkast/täcken i lådor. Så jag gissar på 40 lådor (är ni två personer i hushållet?).

45 kvm = 60 flyttlådor plus 10 plastbackar och tre resväskor med kläder varav en gigantisk :meh: plus lite lösa grejer i typ 20 Ikea och ullaredskassar.... Så ta fler än du tror är mitt råd :p
Jag hade mycket böcker och hobbygrejer som tyg osv vilket fyllde upp många lådor. Bara badrummet blev en hel flyttlåda och då bor jag ensam och använder inte smink osv i stora mängder.

:eek: Mm det är nog lite svårt att gå efter kvadratmeter, nu bor jag på 49 kvadrat och klarar mig lätt på 20 lådor. Men jag ogillar att samla på mig grejer.

Jag använder alltid banankartonger som jag får från butiker :)
Bara ett tips!

Följdfråga då, hur många (pocket)böcker rymmer en flyttlåda så man orkar bära den? Låda 55*30*30 cm ca. Får de är böcker som vi har mest, sedan porslin. Finns vissa fördelar med att inte ha några garderober ;)

Följdfråga då, hur många (pocket)böcker rymmer en flyttlåda så man orkar bära den? Låda 55*30*30 cm ca. Får de är böcker som vi har mest, sedan porslin. Finns vissa fördelar med att inte ha några garderober ;)

Jag tycker att det är mycket bättre att packa böcker i papperskassar! I lådor får man ju liksom lämna dem halvfulla för att orka bära.

Jag tycker att det är mycket bättre att packa böcker i papperskassar! I lådor får man ju liksom lämna dem halvfulla för att orka bära.
och i papperskassar blir det astungt och man riskerar att påsen går sönder av böckernas kanter eller handtagen pga vikten...
@vinkelina jag brukar fylla en banankartong halva inbundna och halva pocket ungefär. En full med inbundna blir för tungt men 50/50 går bra tycker jag. Vad kan det bli, runt 6-10 inbundna och ett 20 tal pocket kanske? Grovt uppskattat :)

och i papperskassar blir det astungt och man riskerar att påsen går sönder av böckernas kanter eller handtagen pga vikten...
@vinkelina jag brukar fylla en banankartong halva inbundna och halva pocket ungefär. En full med inbundna blir för tungt men 50/50 går bra tycker jag. Vad kan det bli, runt 6-10 inbundna och ett 20 tal pocket kanske? Grovt uppskattat :)

Inte pocketböcker! De är perfekta att ha i påse!

Men flyttkartonger blir mycket lättare att stapla!
Jag kör ett lager böcker i botten och sen lättare saker ovanpå, istället. Minns jag rätt så använde jag drygt hundra kartonger när jag flyttade från drygt 50 kvadrat för en massa år sedan. Men då var allt som gick att packa i kartonger nerpackat i kartonger. Inklusive nattygsborden och sådant. Flyttgubbarna verkade uppskatta det. (Nej, jag har inte tillräckligt bra vänner för att räcka till både flipperspelet, pianot, och high chaparall-kaktusen. Det blev inhyrda flyttgubbar. :D )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka