Hur många djur i lägenhet?

Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag hade aldrig själv haft alla dessa kaniner i en lägenhet pga olika orsaker. Dels lukten, kanske något liten yta enligt min mening. Tycker även såhär många kaniner hör hemma på landet eller något liknande. Men om du väljer att försöka så önskar jag dig all lycka. Tror ändå du klarar av det.:bow::bow:
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

*KL*

Oj!

Haha ska försöka svara alla.

Jag har en "hörna" där en del av honorna ska vara, där kommer det vara kompostgaller som "bur". Så det kommer vara hyffsat stort. Det är där fleeceunderlaget ska vara. Självklart kommer väggar skyddas. Precis som det görs nu.

Jag har egen tvättmaskin komb. torktumlare så det blir smidigt.

Alla honor har gått tillsamman innan och det går utmärkt även när de har ungar. Vad jag har märkt så har det varit bättre trivsel när de fått vara ihop. De sitter gärna tätt tillsammans och putsar varandra. Hanarna har jag även märkt positiv skillnad på när de sitter så de ser varandra. I början har någon gruffat men sen har det varit väldigt lugnt.

Angående hur bra fleece är som underlag så är det vad jag hört bra som underlag? Det är skonsamt mot magen om de kulle få i sig något av det och det är inget de halkar runt på eller liknande. Men det är vad jag har hört, har själv aldrig använt det.

De kommer ha hö, kvistar, gräs, krypin, stenar och förmodligen även halm. Tanken är att ha en liten "låda" med något kul att gräva i och även slänga i lite gotte som de kan leta efter.

Det är två burar om ska vara ute på balkongen, och om jag har kvar så många kaniner till vintern så kommer burarna självklart vara upphöjda från marken och förmodligen vara isolerade med frigolit.

Ute hade jag tänkt ha spån som strö, och eventuellt även i de mindre inomhusburarna, men jag tycker spån skräpar så mycket.

Under alla gånger jag släppt in marsvin till kaniner så har det inte varit ens ett lite gnutta gruff, på något sätt. Blir det det så plockas marsvinen självklart ut därifrån och sätts hos annan lämplig kompis ;)

Jag har eget förråd utomhus, tyvärr inga fönster så där tänker jag inte ha några djur. Men där har jag strö, foder och cykel.

Angående plats så ja, det kommer förmodligen bli trångt... Men att hundarna tar plats så nej. De tar inte mer plats än vad de är stora, de yr ju inte omkring även om de kan ligga i sängen/på golvet och tugga lite på varandra. Motion sker ju utomhus!

Jag har en soffa, en säng och en madrass som är till hundarna, som jag dock funderar på att ta ut då den tar rätt mycket onödig plats då hundarna ändå ligger i sängen eller soffan när jag är där. Sen har jag ett soffbord, som även fungerar som matbord då jag aldrig skulle sätta mig själv vid ett litet matbord då jag gärna ser tv när jag äter:angel:

Sen kommer jag antagligen få offra skrivbordet som just nu tar upp den platsen där honornas "gruppboende" är tänkt att vara. Men värre än så blir det nog inte.

Men ja, jag får se hur det blir, om det luktar eller blir för trångt. Frågar ALLTID folk som kommer om det luktar ifall jag missar det, men änsålänge så känner jag direkt om det luktar lite. Jag ska inte ha kvar alla heller, även om det blir alldeles för många i början. Tanken är att sälja, ha ut på foder och i värsta fall ge bort.

Hoppas de flesta fick svar.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Och angående ventilation så har jag alltid så gott som alla tre fönstrena öppna (andra våningen). Har även en fläkt vid sängen och fläkt vid spisen som ibland är på.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Fleece är gjort av 100% polyester, dvs plaster. Inget som ska finnas i en liten kaninmage. Var har du hört att det är ett bra underlag?? Dessutom kan man få stötar av det, kanske särskilt om det är lejonkaniner där pälsen hamnar emot filten.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Det är på olika forum, även har på buke någon gång tror jag. Som jag fick det förklarat för mig så är det väldigt korta trådar i fleece som gör det bra om de skulle få i sig något.

Länkar:

http://marsvinssnack.egetforum.se/fleece-som-underlag-t5371.html

http://wakuweb.cybersite.se/text_95889.html

(Dessa två förvisso marsvin men det borde inte ha någon betydelse)


http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2108283

(Denna är med iaf en i början som har det till kanin, critters tror jag användaren heter)

Tänkte även jag ska testa ha en toa till dom.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag tror att det kan funka som nödlösning, men knappast något att satsa på permanent. Om du redan nu har planer på att minska besättningen tycker jag att du kan ha det så tills vidare. Dock så undrar jag om det inte blir dragigt för djuren att ha tre fönster öppna och två fläktar igång hela tiden?

Försök åtminstone att lämna bort hanarna. Nu under sommaren finns det säkert familjer som fortfarande gärna tar emot en sommarkanin.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag har gardiner som sticker fram lite så ser om det drar :) det är två fönster precis bredvid varandra i "köket/tv rummet" (ett stort rum) och ett fönster i hallen, däremellan drar det väldigt sällan, så gott som bara om jag öppnar balkongdörren också. Och det gör jag nästan bara i syfte att vädra ut ordentligt.

De andra fläktarna gör inte så det drar, är bara lite lätt ventilering men jag inbillar mig att de är bättre än inget iaf :)

Nu är alla odjuren här så det ska bli intressant hur detta går!:angel:

Skickar bilder på när "inredningen" är klar :D
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

*kl*

Jag bodde kort tid i en lägenhet med 3 kaniner (vars en bur), 3 möss (vars en bur), 5 gerbiler (i ett gigantiskt akvarium) och 1 hund med 3 andra personer i en 3:a på 75 kvm. Jag kan säga att det luktade inte gott (trots det var ganska välstädat) och hyresvärlden var INTE glad när han såg hur vi bodde.

Hunden godkändes, men hälften av övriga djur var tvungen att försvinna just pga doften sätter sig i tapeter och liknade och kan vara väldigt allergiframkallade för nästa boende och övriga boende i huset (doften går igenom ventilationen).

Så se till att ha ett godkännande av fastighetsägaren, hyresvärlden eller fastighetsskötaren. Det finns ju oftast regler på hur många som får bo i en lägenhet. Så med så många djur kan man nog räkna det även som människor.

Ex. mitt boende får man (beroende på mått och likande):
1:a = 2 -3 personer
2:a = 4 personer
3:a = 5 personer
4:a = 6-7 personer
Övriga lägenheter bedöms efter storlek.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

har du fått godkänt från hyresvärden?

Ja detta har jag funderat lite över. Om det står i hyreskontraktet exempelvis att det är tillåtet med djur , då måste ju detta gälla alla djur(sällskapsdjur)? Och om nu det skulle stå att det är okej i hennes hyreskontrakt ska hon väl inte behöva fråga?
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jovars, men man kanske ska använda sitt sunda förnuft ibland också? Hästar räknas vad jag vet som sällskapsdjur, men jag tror alla är rådande överrens om att det inte är ok att ha en minishettis stallad i klädkammaren bara för det. I alla fall inte utan tillåtelse från hyresvärd;)


Sunt förnuft säger också att tio kaniner, två marsvin och två hundar på 40kvm är något man bör fråga om lov om.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Lånar min egen knapp:

I vissa fall behöver du tillstånd

Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år.

Saxat från SJV

Ser ju alltså ut som att TS behöver mer än tillstånd från hyresvärd.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Det gäller enbart yrkesmässig verksamhet, inte kaninavling som hobby.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Aha, jag tolkade delen "eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning" som att det gällde oavsett om du har en hobbyverksamhet eller yrkesmässig.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag är självklart medveten om att man ska ha tillstånd från jordbruksverket :) det inkluderades när jag skrev att jag självklart kommer följa jordbruksverkets regler. Så de ska tas ut så snart alla djur är på plats. Om jag nu inte blir av med så många djur väldigt snabbt så jag slipper det.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Ja, jag tycker själv att det är många, det är dessutom ungar också.

Jag löste det så att jag har honor + honungar (kan man väl inte säga? :D) tillsammans ute på balkongen, klädde in en av burarna i en vattentät typ "matta" så de har så att de kan gå in vid dåligt väder. + Att de även har andra krypin.

En hona med pyttesmå ungar är inne, tre vuxna hanar och tre unghanar. Så sju stycken är inne, ska försöka få ut ett par till och hoppas även jag får någon såld, får panik rea ut dom, annars kommer det bli för jobbigt.


Anledningen till att det blev såhär är för att det var först meningen att jag skulle flytta dom till en hästbox inte långt härifrån. Men ägaren kom sen på (?) att katterna kunde komma in i boxen både underifrån och ovanifrån...
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Du har inga kompisar som du umgås med eller? För jag skulle sannerligen inte hälsa på hos någon som har 14 djur i en 40 kvm stor lgh. Och jag är rädd att det inte är bara jag som tycker att det känns oerhört fel/ofräscht. :crazy:
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 949
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 202
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp