Sv: Hur många djur i lägenhet?
*KL*
Oj!
Haha ska försöka svara alla.
Jag har en "hörna" där en del av honorna ska vara, där kommer det vara kompostgaller som "bur". Så det kommer vara hyffsat stort. Det är där fleeceunderlaget ska vara. Självklart kommer väggar skyddas. Precis som det görs nu.
Jag har egen tvättmaskin komb. torktumlare så det blir smidigt.
Alla honor har gått tillsamman innan och det går utmärkt även när de har ungar. Vad jag har märkt så har det varit bättre trivsel när de fått vara ihop. De sitter gärna tätt tillsammans och putsar varandra. Hanarna har jag även märkt positiv skillnad på när de sitter så de ser varandra. I början har någon gruffat men sen har det varit väldigt lugnt.
Angående hur bra fleece är som underlag så är det vad jag hört bra som underlag? Det är skonsamt mot magen om de kulle få i sig något av det och det är inget de halkar runt på eller liknande. Men det är vad jag har hört, har själv aldrig använt det.
De kommer ha hö, kvistar, gräs, krypin, stenar och förmodligen även halm. Tanken är att ha en liten "låda" med något kul att gräva i och även slänga i lite gotte som de kan leta efter.
Det är två burar om ska vara ute på balkongen, och om jag har kvar så många kaniner till vintern så kommer burarna självklart vara upphöjda från marken och förmodligen vara isolerade med frigolit.
Ute hade jag tänkt ha spån som strö, och eventuellt även i de mindre inomhusburarna, men jag tycker spån skräpar så mycket.
Under alla gånger jag släppt in marsvin till kaniner så har det inte varit ens ett lite gnutta gruff, på något sätt. Blir det det så plockas marsvinen självklart ut därifrån och sätts hos annan lämplig kompis
Jag har eget förråd utomhus, tyvärr inga fönster så där tänker jag inte ha några djur. Men där har jag strö, foder och cykel.
Angående plats så ja, det kommer förmodligen bli trångt... Men att hundarna tar plats så nej. De tar inte mer plats än vad de är stora, de yr ju inte omkring även om de kan ligga i sängen/på golvet och tugga lite på varandra. Motion sker ju utomhus!
Jag har en soffa, en säng och en madrass som är till hundarna, som jag dock funderar på att ta ut då den tar rätt mycket onödig plats då hundarna ändå ligger i sängen eller soffan när jag är där. Sen har jag ett soffbord, som även fungerar som matbord då jag aldrig skulle sätta mig själv vid ett litet matbord då jag gärna ser tv när jag äter
Sen kommer jag antagligen få offra skrivbordet som just nu tar upp den platsen där honornas "gruppboende" är tänkt att vara. Men värre än så blir det nog inte.
Men ja, jag får se hur det blir, om det luktar eller blir för trångt. Frågar ALLTID folk som kommer om det luktar ifall jag missar det, men änsålänge så känner jag direkt om det luktar lite. Jag ska inte ha kvar alla heller, även om det blir alldeles för många i början. Tanken är att sälja, ha ut på foder och i värsta fall ge bort.
Hoppas de flesta fick svar.