Hur många dagar i veckan rids era 2003:or?

Sv: Hur många dagar i veckan rids era 2003:or?

Min rids 5-6 dagar i veckan. Hon har haft föl så hon vilade förra året hela sommaren + att hon reds sparsamt under senvintern och ställdes av när det var ett par månader kvar. Stod även 1½ månad efter fölning och sattes sedan igång. Nu planerar jag ingen vila förrän kanske framåt efter nyår eftersom hon vilat så mycket.

Normalt tycker jag väl man kan slänga in några veckors vila när det passar bra och man känner att det behövs.

lillen går 4 dagar lite mer ridning i veckan och hanteras mycket och jobbas från marken tömkörning mm 2 dagar i veckan.

Han ska få vila under Jul, nyår några veckor. Sen brukar han få viloperiod om han verkar håglös trött eller verkar ha svårigheter i munnen eller annat. Hade viloperiod under sommaren. Även runt påsk i år eftersom han blev lite håglös när hårfällningen startade.

Han är alltid pigg och glad och det vill jag se till att hålla fast vid. Därför försöker vi lägga in vila innan han ska tycka att allt är jobbigt. Så hinner han ju smälta allt som hänt. brukar dock försöka promenera lite under vilan. han blir lite småtjock...

fem dagar i veckan ungefär.. men ofta lite lätt ridning och kanske två hårda pass.. dock har jag inte ägt honom så länge och han är inte värsta muskelknutten än så vi tar det lugnt..;)

5-6 dagar i veckan ungefär. Sen ska han få stå c.a 2 månader över jul :)

Min femåring rids ca 5 dagar i veckan. 2 vilodagar per vecka. Han får någon veckas vila här och där ibland längre när han känns seg i kroppen....

Min femåring rids 5-6 dagar/vecka. Pga olika sjukdomar o annan otur har haft fått stått ca 2 mån i januari-mars 2008, han opererades för tumör i bihålan då nämligen. Och våren 07 lyckades han trampa av mitt finger som blev opererat x flera så då blev det oxå vila, va inte såå lätt att rida med en hand på en unghäst ;) men nu ä han igång, blir nog en veckas vila över jul om han håller sig frisk tills dess min lilla oturs fågel :grin:

Min arbetas 5 ggr/veckan, inte ridning varje gång utan det kan bli longering 1 gång/vecka.

Min har varit i gång sedan februari utan vila, så hon ska få vila nu under dec-jan.

Min arbetas varannan dag med en blandning av ridning, tömkörning och longering. Har gjort så i ca 5 veckor nu då han är igångsatt efter skada.

3-4dagar/vecka blir det nu i mörkret/ovädren... Vi varvar ner inför vintervila. Hon får två månader från dec till feb. Då skos hon oxå av. Men hon kommer få komma ut på promenader o kanske nån barbacka skrittur- för hjärnans skull.

Jag ger alla hästarna vintervila varje år, och -03an har haft två-tre stycken kortare vilor i form av 2-3v åt gången det här året.

hej. nu är ju min i och för sig sex år men jag kommer ju ihåg vad som hände ifjol :D Jag red och tävlade ganska flitigt men hon stod 1 måndad över jul , 2 omgångar med ca 10 dagars vilá på vårterminen(det rensar skallen rätt bra mentalt men tappar inget kroppsligt/så länge man har dem ute i vettig hage) sen ca 5 veckor under sommaren och sedan 7 veckor igen jul/nyår.
I övrigt red jag 4-6 dagar i veckan, mkt varierande ridhus/ridbana/ skritt ute/klättring ute/cantring ute och så hoppning också.
Regelbundet för dressyrtränare.

Detta år har hon fortsatt med korta perioder av vila,sk turbo naps:grin: hon växer enormt i skallen av att få pausa<>/allt faller på plats när hon bearbetar de utan ryttare och får längta på att jobba(hon är en arbetsmyra!!)Så detta år har sett likadant ut. Dock har hon inte fått samma sommarvila men ska få stå också i december/januari. Hon utvecklas enormt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 636
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 185
Senast: Sesca
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31