Hur många broddar?

Sv: Hur många broddar?

Det jävliga är ju att det hjälper ju inte hästen mer än marginellt att ha fyra brodd fram och fortfarande bara två bak. Allt frånskjut sker ju bak. Dåliga knän som ett brev på posten...

Inga skor med 4 brodd ger glidfas, oavsett om de heter Öllövskor, silverskor, guldskor diamant skor. Det är antalet brodd eller friktionen(eller avsaknad av den) som tar bort glidmomentet.

Tanken med brodd är väl just att det ska ge en mindre glidfas på vinterunderlag så att man slipper fläkskador.

Hur mkt glidfasen i isättning/belastningsfasen det kommer påverka den enskilda individen är helt beroende på underlaget och främst valet av broddar. Ju högre brodd och ju skarpare ju mindre glidfas blir det.

En sak man aldrig bör glömma är att i överrullningsfasen är det alltid tån som hoven skjuter i från med och har den inte grepp i tån så kommer den heller aldrig att ge ett avslappnat naturligt frånskjut i steget.

Jag förespråkar alltid 4 broddat. Elitbrodd i trakten och låga 6mm brodd i tårna.

Vi har ju inte så ofta is/snö här kring Stockholm, nu har all snö som kom för en vecka sen smält bort, är +9 ute just nu. Vi ska ju sätta igång honom nu försiktigt efter operationen så det blir inga vilda galopper på bra länge utan det är mest mulleridning/paddocken och i hagen som man är rädd att han ska halka. Blir nog 4 fram o 2 bak, sen kan man sätta i tåbroddar om vi ska ut och det blir nån mer snö o is.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Wenniz
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V