Hur många broddar?

Sv: Hur många broddar?

Jag har 6 brodd i varje sko och skulle inte ha mindre än 4 brodd i varje. Med det vädret som vi har här, ena dagen snö, andra smält och den tredje djupfryst så skulle jag inte ha endast två brodd i. Har vi tur i år så kanske vi kan få ha lite snö i alla fall 8en liten förhoppning).

I bl.a. uppförsbackar får hästen inget fäste alls om det är isigt om de bara har 2 brodd i trakten. Jag har varit med om omkullridning där hästen stöp på framknäna för att den inte fick fäste då den bara hade traktbrodd.

Uppförsbackar kan jag tänka mig kan bli lite problematiska med enbart traktbrodd. Själv rider jag i ett ganska platt landskap och har inte det bekymret. Tyvärr, får jag kanske säga, för lite backar att klättra i hade varit kul att ha (när det inte är is).

*KL*
Jag kan omöjligt tro att hästar som går på is med endast traktbrodd inte slirar i frånskjutet.
Att de inte halkar omkring är en sak, men det är förödande för muskler och bakknän om de inte har fäste när de trycker ifrån.

Jag har bara två broddar i, inga problem.
Underlag som isgator rider inte jag på. Det tycker jag verkar onödigt otäckt.

*KL*
Jag kan omöjligt tro att hästar som går på is med endast traktbrodd inte slirar i frånskjutet.
Att de inte halkar omkring är en sak, men det är förödande för muskler och bakknän om de inte har fäste när de trycker ifrån.

Helt rätt!

Sliter onödigt på ligamenten och ofta känner man ju inte själv att de inte har riktigt grepp i frånskjutet. Går väl bra om man bara trippar omkring under vintern, men travar man fort eller galopperar på varierande underlag så är det viktigt med bra grepp. Men jag bor i södra norrland och här har vi is och packad snö på vägarna för det mesta. Har heller aldrig haft balltramp på våra hästar trots att vi aldrig skor med mindre än fyra brodd, helst sex.

Om någon är i riskzonen att trampa sig så åker det på lättare skor fram bara. Kallblodet t.ex. går med aluminiumdojjor hela vintern och det funkar utmärkt.

Jag har alltid guldskor med sex brodd samt snösulor, hela vintern. Detta trots att jag bor i sörmland. Helt plötsligt slår vädret om och jag vill inte riskera att hästen då står i hagen eller rids av någon annan utan att ha fullgott halkskydd. Han trampar sig lite på kotorna med jämna mellanrum men hellre det än att han fläker sig/måste stå.

Jag har bara två broddar i, inga problem.
Underlag som isgator rider inte jag på. Det tycker jag verkar onödigt otäckt.

Det klart att du upplever is som otäckt när du bara har 2 boddar/sko. ;)
Själv tränar jag mina hästar under vintern, vilket innebär att jag vill kunna rida i alla gångarter överallt. Med snösulor och 4-6 brodd per sko så halkar inte mina hästar nånstans.

Jag har 4 brodd och snösula på alla hovar. Bor iofs i Norrland, men jag hade samma skoning när jag bodde på Strömsholm också. Jag vill inte halka!

jag har 4 brodd i och bad hovslagaren göra tåhålen längre bak så att tramprisken skulle minskas och han har inte trampat sig än :D

gillar inte helt att bara ha 2 brodd

Vi har alltid haft två broddar per sko när det varit snö & halt.
Vår hovslagare har satt broddhålen längre fram mot tån än i trakten, han påstår att det är bättre, om det är sant vet jag inte..
Försöker att bara ha broddat under ridturen om det är okej i hagen, men är det halt i hagen så får det bli broddar fram eller runt om.

Vi har broddat hela tiden på vintern och de går tillsammans i hagen. Det skulle inte funka att skruva ur och i 24 brodd per häst flera gånger i veckan. :p

Men de känner varandra väl och vi sätter aldrig ihop nya hästar med varandra på vintern för säkerhets skull.

min häst har 4 fram och 2 bak. va våran hovslagare som rekomenderade det, och den hovslagaren är väldigt duktig och kan verkligen sin sak.

funkar iaf jättebra och han har inte råkat slå sig själv nånting men har boots ändå.

Det klart att du upplever is som otäckt när du bara har 2 boddar/sko. ;)
Själv tränar jag mina hästar under vintern, vilket innebär att jag vill kunna rida i alla gångarter överallt. Med snösulor och 4-6 brodd per sko så halkar inte mina hästar nånstans.

jag ser inte ngn anledning till att rida på is utan väljer hellre en annan väg. Jag rider min häst hela vintern.

Jag använder alltid snösula och 4 brodd på varje sko. Skulle absolut inte vilja ha mindre.
Rider överallt och tycker slät is är ett mkt bra underlag, sviktande och fint (någon bra asfalt finns inte hos oss när det är vinter;)).

Hästarna går på lösdrift och där har alla brodd utom de yngsta som går barfota. Stabil flock är dock ett måste.

jag ser inte ngn anledning till att rida på is utan väljer hellre en annan väg. Jag rider min häst hela vintern.

Ja, lallar man bara runt kanske det går att undvika is.
Men vill jag galoppera 20 minuter i sträck är det trevligt att bara kunna ligga och rulla på utan att tänka på att hästen kanske kan halka.

Ja, lallar man bara runt kanske det går att undvika is.
Men vill jag galoppera 20 minuter i sträck är det trevligt att bara kunna ligga och rulla på utan att tänka på att hästen kanske kan halka.

Jag brukar inte störa mig på de svar jag får. Det är möjligt att jag missuppfattar dig och att du inte alls är så förarglig i din framtoning som du har verkat i dina svar till mig i den här tråden.

Jag ser inte ngn vits med att galoppera en häst i tjugo minuter på isgator. Den sortens ridning är inte jag intresserad av. Om du vill kalla min ridning för att lalla runt så må du göra det. Jag vet inte om du har observerat att jag bor i skåne. Det kan ju också vara så att jag har en helt annan ridterräng än vad du har.

...eller ännu värre: dra på i en härlig galopp längs en skogsväg där det är en decimeter packad snö och underbart underlag. För att sen märka på tillbakavägen i skritt att det härliga underlaget flyttat på sig i varenda hovspår för att det är ren blankis under :(.

Gissa om man skäms när hästen står med dötjocka ben dagen efter pga för dåligt grepp på slirigt underlag (det såg ju så bra ut!). Kan bara tänka sig vad kul det kunnat bli med två i varje dojja på sådant vinterföre istället för 24. Men det kanske bara är vi här uppe som har knasiga vintrar?

Jag brukar inte störa mig på de svar jag får. Det är möjligt att jag missuppfattar dig och att du inte alls är så förarglig i din framtoning som du har verkat i dina svar till mig i den här tråden.

Jag ser inte ngn vits med att galoppera en häst i tjugo minuter på isgator. Den sortens ridning är inte jag intresserad av. Om du vill kalla min ridning för att lalla runt så må du göra det. Jag vet inte om du har observerat att jag bor i skåne. Det kan ju också vara så att jag har en helt annan ridterräng än vad du har.

Jag gissar att du missuppfattar mig.
Har du möjlighet att undvika is, och dessutom sällan har fruset utan snö, så rid på med 2 brodd i varje dojja.

Tjock is är väl för övrigt ett av de absolut bästa underlag som man kan träna häst på, förutsatt att de har fäste.

Men jag har ofta ridit med folk som hävdar att 2 brodd räcker utmärkt. Men det är jag som rider bredvid, och inte ryttaren som sitter på, som ser att hästen tappar fästet i varje frånskjut, även på hård snö.

delvis kl

Alla ni som säger att ni har bra grepp med traktbrodd kan inte rida på särskilt halkiga underlag. Det är stor skillnad att ha 4 brodd mot 2 när det är halkigt, man känner hur tån slirar var och varannat steg. Isgata är ett ypperligt underlag, av de bättre man kan rida på! Det är bara att brodda ordentligt!

Jag har också varit på vippen att gå omkull (från skritt) när hästen halkat åt sidan med bakben när jag har haft traktbrodd. Traktbrodd är bara en nödlösning som jag nyttjar från vinterns inträde fram till nästa skoning. Om jag hade en häst som strimlade ballarna fram skulle jag eventuellt överväga att ha traktbrodd bak.

> TS, om du inte vill ha 4 brodd bak, ta iaf 4 fram, det ger hästen bättre grepp.

/AA

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Wenniz
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V