Hur många broddar?

Lunketuss

Trådstartare
Vår häst ska skos på torsdag. Vi står ju i ett nytt stall och har en ny hovslagare som verkar vara väldigt duktig, han tycker hästen ska ha 4 broddar fram o 2 bak i trakterna eftersom han gärna trampar sig om han har 4 broddar bak, slår i trakterna med dom främre bakbroddarna. Är det bra med olika broddat? Förra vintern hade vi bara broddar i trakterna både bak o fram men är det verkligen bra för benställningen? Nu säger dom flesta att det oftast inte är så djupfryst hos oss i Stockholmstrakten så att det är nån fara, att det är mjukt under, bara hårt när dom står i stallgången och så är det ju, men jag är orolig att det inte blir bra med olika broddat, ska vi sätta i 4 i varje men då är risken för brodd tramp stor, eller ska vi lita på hovslagaren att det funkar med 2 bak o 4 fram?

Sv: Hur många broddar?

Har hört att Guldskor inte ger nån "gliding" att det blir för tvärt stopp, inte bra för benen? Annars tycker jag guldskor verkar ge bra fäste, ett för bra fäste enligt vissa, vår måste ha sulor o silicon fram, funkar det med guldskor?

Inga skor med 4 brodd ger glidfas, oavsett om de heter Öllövskor, silverskor, guldskor diamant skor. Det är antalet brodd eller friktionen(eller avsaknad av den) som tar bort glidmomentet.

Jag vill alltid ha bra grepp i tån och använder därför 6 brodd/sko på vintern. Sätt lättare skor fram så är det mindre risk för balltramp.

Min sambo hovslagaren tycker att skor med bara traktbrodd är skit, dels på grund av benställningen och sen att de inte får något grepp i frånskjutet.

Jag skulle aldrig ha mindre än 4 broddar på varje ben. 2 broddar är dåligt för både hoven och benställningen, precis som ELine sa.

Jag har aldrig haft mer än 2 broddar, det fungerar utmärkt.
Det är f ö det vanligaste här i Skåne.

Jag har alltid haft 6 eller 8 brodd på mina. Men i år är dom skodda med ridskor med bara 4 brodd i, o de tycker jag är för lite. Känns inte som att dom får riktigt med fäste. Man vet ju själv hur man spänner sej när de är halt ute.. :cool:

Samma här. Under 20 år med uthyrning av boxar har ingen hyresgäst haft mer än 2 broddar i varje sko. Har aldrig hört från någon hovslagare att man bör sko med 4 broddhål i skorna heller. Och halkar gör de icke.

4 brodd i varje och på med boots om han trampar sig. min har jag aldrig bara 2 brodd i ,detta pga att han blir sne i benen om det skulle vara hårt underlag och bara har brodd i trakterna.

men egentligen så är det ju sällan hårt i marken hos oss runt om Stockholm, mera blask o regn/snö, väldigt sällan som det fryser på och blir stenhårt nån längre tid, så det hårda som hästen står på är ju egentligen bara när han står i gången och dom fåtal gånger som det fryser på riktigt. Förra vintern hade han inte ens på sig tjocktäcket utan 200gr:s täcket räckte bra hela vintern, mest bara blask o regn. Vår hovslagare som vi har nu säger även att det inte gör nåt för just vår häst att trakterna kommer upp lite för han är låg i trakterna, fullblod med platta hovar o dålig kvalite´, tycker dom har blivit bättre med denna hovslagare och vi har inte haft nån tappsko sen denna hovis började sko honom i slutet av augusti, han säger att det kommer ta ca 1år att få fason på hans hovar och innan han "lärt" sig hans hovar bra, törs man lita på det och bara sätta brodd i trakterna?

Har också aldrig haft mer än traktbroddar på mina hästar. Vi var ute i söndags och hon halkade inte en gång. Så länge man inte rider enbart på asfalt så borde ju brodden sjunka ner i underlaget.

Samma här. Jag har aldrig haft mer än 2 broddar i varje sko och inte haft några problem med halkning. Skritt ger dock lite sämre fäste än trav på is. Min häst är sällan broddad mer än under ridturen, så benställningen har inte jag bekymrat mig för.

Ja exakt, jag tycker det funkar jättebra. Har nog aldrig varit med om att hästen halkat med 2 brodd. I så fall om den fått snöstyltor så inte brodden slår i marken...

*KL*
Jag kan omöjligt tro att hästar som går på is med endast traktbrodd inte slirar i frånskjutet.
Att de inte halkar omkring är en sak, men det är förödande för muskler och bakknän om de inte har fäste när de trycker ifrån.

Det är ju som sagt väldigt sällan det är bara is hos oss i Stockholm, vi rider mest i skogen aldrig asfalt annat än över stora vägen o in i andra skogen och i hagen är det ju blandat is o snö dom gånger som det är kallt och det är inte så ofta, oftast regn o lera, blir nog 4 fram o 2 bak om hovis tycker det är bäst annars 2 fram o 2 bak.

Ja exakt, jag tycker det funkar jättebra. Har nog aldrig varit med om att hästen halkat med 2 brodd. I så fall om den fått snöstyltor så inte brodden slår i marken...

I bl.a. uppförsbackar får hästen inget fäste alls om det är isigt om de bara har 2 brodd i trakten. Jag har varit med om omkullridning där hästen stöp på framknäna för att den inte fick fäste då den bara hade traktbrodd.

Jag har alltid 4 brodd efter att hovslagaren har vinterskott.

Jag har fyra fram och två bak. Undviker brodd i tån bak för jag tycker det är lätt att de trampar sig (fram med bak).

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Wenniz
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V