Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Julina
  • Startdatum Startdatum
J

Julina

När jag skickade in papperna med härstammningen på min Arab för att få ut passet så visade det sig att den hingsten som är morfar inte hade licens det året. :devil: Jag tycker att det är fel att man kan betäcka ändå. Nu måste jag DNA-typa om jag vill ha en härstammning på min häst. Men det kostar mång tusen kronor.
Nu vet jag inte om jag ska göra detta. Villrådig.

Sv: Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

Hej!
Menar du att morfar till din häst inte hade licens det året din hästs mamma blev till? Jag är inte så insatt i detta men mitt logiska sinne säger mig att det borde väl inte vara så att morfar behöver ha löst licens det året din häst blev till, eller??
Mvh. Camilla

Hur många måste du DNA typa?När det gäller araber så är det ju ändå alltid obligatoriskt med DNA...

Har du köpt en oregistrerad arab med endast språngsedel? där modern är oregistrerad också? Då förstår jag att det blir dyrt....
Du är inte den första som råkat ut för detta, under glansdagarna när det avlades hursomhelst på vadsomhelst, var det många som ej inregistrerades och nu kommer dom stona i aveln, och då blir det tyvärr så här för ovetande köpare.En väldigt dyr läxa!KÖP ALDRIG EN OREGISTRERAD ARAB!

Fick du ingen vink om att där var nåt som inte var som det skulle vara?Tex priset?

Jag sitter i motsatt sits..
Har en arabkorsning som i dagsläget är 8 år..Har förgäves försökt nå arabhästföreningen får att få reda på VAR hon skulle registreras. Pappan var arab..

Nu har jag gett upp....

älgen skrev:
Jag sitter i motsatt sits..
Har en arabkorsning som i dagsläget är 8 år..Har förgäves försökt nå arabhästföreningen får att få reda på VAR hon skulle registreras. Pappan var arab..

Nu har jag gett upp....
Ge inte upp, för närvarande är registreringen på ARAB i kaos, och den tillsattsa vikarien från SH är en fars, inget funkar.
Hur stor är din arabkorsning? är den under 148cm så kan du ju registrera i ASRP's register. Är den stor häst så försök med ARAB, visserligen tar det tid...

Den är gott och väl över ponnymåttet.

Just nu i kaos? Jag har försökt sedan hon såg dagens ljus..

Ringt, mailat,,allt utan resultat. Antingen får jag inget svar eller så kan de inte svara.

Hej!

Jag är oxå en av dom som har en oreggad arab som har fått fatt i en oseriös uppfödare vad det gällde arab.Det lovades papper hit och dit och dom har jag inte sett röken av, man trodde man kunde lita på dom man känner lite löst-men inte!

Så nu har jag oxå lärt mig en läxa, att aldrig köpa en oreggad arab! Dock är min blodtypad och det är konstaterat vem som är mamma samt pappa men uppfödaren VÄGRAR ge min språngsedeln för hon ville sen köpa tillbaka min häst och jag sålde inte tillbaka henne.
Jag tog kontakt med ARAB för jag trodde jag kunde få hjälp men TJI fick jag, uppfödaren till min häst säger till ARAB att jag inte har betalat hela hästen-därför kan jag inte få språngsedeln?! till saken hör den att jag har kvitto samt ett papper där uppfödaren och min mamma har skrivit under att hästen är tillfullo betald det och det datumen och att hästen nu tillhör oss!

Och när jag får reda på att arab litar på henne trots att jag har dna-typat henne samt skickat kvitto till dom på att hästen är betald så skiter dom i att ta tag i problemet! och jag i min tur blev rosenrasande och ringer till uppfödaren som nu skyller på att det var en tjuvbetäckning osv och hon skrek i tilefonen om att hon aldrig ska ge mig papprena osv.. och så kalla hon sig själv för seriös???

Så jag känner igen mig i ditt problem och ARAB är inte lätta att ha och göra med. Bättre var det när Tommy satt i ledningen han tog i allafall tag i mitt problem och försökte göra ngt åt det, men nu är det bara skit av alltihopa! Så även om jag skulle kunna regga henne som Partbreed arab så tänker jag fan inte göra det, jag kan lika gärna regga henne som ett halvblod har jag fått reda på via hästföreningarna. Och hon är så mkt Arab som det kan bli av henne..

Jag önskar dig all lycka till men jag har gett upp den klubben och även lärt mig en läxa genom att vara efterklok- att aldrig köpa en oreggad arab, men det är mkt man inte vet när man var tolv år och jätte glad för sin häst! samt okunniga föräldrar som litade på uppfödaren-men tji fick vi.

Ha det gött! :banana:

älgen skrev:

Ringt, mailat,,allt utan resultat. Antingen får jag inget svar eller så kan de inte svara.
Kära nån så du har blivit behandlad, jag har inregistrerat 12 partbred arab sen -96 och det har inte varit några problem, ge dig inte, kontakta Cesam här på bukefalos, hon är lite mer insatt.

Jag är inte lurad av hingsthållaren på något sätt.
Alla papper som kvitto på språngavgift, samt språngsedel har jag..

Anledningen till att jag vill/velat registrera som i arab är att få fram lite avkommor som brukshästar efter den här hingsten.

Det blir ju roligare för hingstägaren om det finns registrerade avkommor. :banana:

jag harplade nog ur mig allt på en gång så jag rörde kanske ihop det både för dig och mig... ;)

men jag fick ur mig lite i allafall..ha ha :)

hoppas att det lyckas..prata med dom som äger din hästs morfar/farfar eller hur det var och fråga om dom inte kan lösa licensen i efterhand så löser det sig nog. så kunde jag iallafall göra om inte min sk seriösa uppfödare hade löst ut den..

Ring labbet och kolla vilka i din hästs stam som är dna-typade,det kanske bara är din som behöver göra det om du har tur! :banana:

Nu läste du nog för fort igen... :D

Det var trådskaparen som hade problem med pappren på sin häst..

Mina problem är att få skicka in dem :smirk:

poloplayer skrev:
Ge inte upp, för närvarande är registreringen på ARAB i kaos, och den tillsattsa vikarien från SH är en fars, inget funkar.
Hur stor är din arabkorsning? är den under 148cm så kan du ju registrera i ASRP's register. Är den stor häst så försök med ARAB, visserligen tar det tid...

*svarar allmänt och har inte läst HELA tråden än*
Ponny eller stor häst, den ska reggas i ARAB i vilket fall som helst eftersom Partbred araber ska reggas där....
ASRP ska i första hand inte regga Partbred araber (enligt beslut i reggeringsrätten), eftersom ARAB fått bemyndigande att regga även
Partbred Araber.
Vill man kan man ju förståss dubbelregga....
ARAB nås på 046- 25 55 51 eller registraturen@arab.se

Ang. det här med att morfar inte skulle innehaft licens på Din häst, Du som skapade tråden..
Är mamman också oreggad? Jag fattar inte riktigt, för Du säger Du skickat in papperna med stammen på Din häst? Är det ett papper Du själv skrivit eller är det ett reg.bevis. För då är ju DIn häst reggad redan och behöver ej göra ett DNA NU! . För är mamman reggad trots en pappa med olöst licens (det går att regga araber i alla fall, trots olösta licenser, det blir bra mycket dyrare i alla fall).
Är Din häst reggad eller ej? Det är alltid DYRT att köpa en oreggad Arab och DNA-typning är alltid obligatoriskt om man vil lregga en Arab som arabiskt fullblod.
Fr.o.m. 2005-12-31 ska dessutom alla hästar vara reg. och inneha hästpass, så Du har inget val är jag rädd.

mvh
Carina på Cesam Arabians

älgen skrev:

Hur gammal är Din häst då? För det har varit problem sedan ordinarie personal gick på sjuksrivning på obestämd tid (p.g.a.. mobbing bl.a.) och sedan den inkompetenta vikarien tog över i nov. 2004.
Tidigare fanns ej dessa problem annat än att det kunde vara mycket svårt att få tag på dem...
Men maila, ring ochtala in på telsvar eller faxa, så löste ordinarie perosnal ALLTID saker och ting....
Idag är det tyvärr fulltständigt kaos och inkompetens som spegalr registraturen.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Casper skrev:
Hej!

Jag är oxå en av dom som har en oreggad arab som har fått fatt i en oseriös uppfödare vad det gällde arab.Det lovades papper hit och dit och dom har jag inte sett röken av, man trodde man kunde lita på dom man känner lite löst-men inte!

Så nu har jag oxå lärt mig en läxa, att aldrig köpa en oreggad arab! Dock är min blodtypad och det är konstaterat vem som är mamma samt pappa men uppfödaren VÄGRAR ge min språngsedeln för hon ville sen köpa tillbaka min häst och jag sålde inte tillbaka henne.
Jag tog kontakt med ARAB för jag trodde jag kunde få hjälp men TJI fick jag, uppfödaren till min häst säger till ARAB att jag inte har betalat hela hästen-därför kan jag inte få språngsedeln?! till saken hör den att jag har kvitto samt ett papper där uppfödaren och min mamma har skrivit under att hästen är tillfullo betald det och det datumen och att hästen nu tillhör oss!

Och när jag får reda på att arab litar på henne trots att jag har dna-typat henne samt skickat kvitto till dom på att hästen är betald så skiter dom i att ta tag i problemet! och jag i min tur blev rosenrasande och ringer till uppfödaren som nu skyller på att det var en tjuvbetäckning osv och hon skrek i tilefonen om att hon aldrig ska ge mig papprena osv.. och så kalla hon sig själv för seriös???

Så jag känner igen mig i ditt problem och ARAB är inte lätta att ha och göra med. Bättre var det när Tommy satt i ledningen han tog i allafall tag i mitt problem och försökte göra ngt åt det, men nu är det bara skit av alltihopa! Så även om jag skulle kunna regga henne som Partbreed arab så tänker jag fan inte göra det, jag kan lika gärna regga henne som ett halvblod har jag fått reda på via hästföreningarna. Och hon är så mkt Arab som det kan bli av henne..

Jag önskar dig all lycka till men jag har gett upp den klubben och även lärt mig en läxa genom att vara efterklok- att aldrig köpa en oreggad arab, men det är mkt man inte vet när man var tolv år och jätte glad för sin häst! samt okunniga föräldrar som litade på uppfödaren-men tji fick vi.

Ha det gött! :banana:
Arabiska Fullblod OCH Partbred araber SKA reggas hos ARAB enligt reggeringrättsbeslut! De andra reg-. föreningenarna som ASRP och ASVH ska skicka tillbaka handlingarna till ARAB om man inte VILL dubbelregga!
Men de ska alltså reggas i första hand hos ARAB.

Varför går Du inte till advokat? Du har ju bevis på hästen är fullt betald då kan inte uppfödaren neka Dig språngsedeln!!! Det är ju bara gå till advokat och stämma henne!
Jag hade aldrig gett mig i ett sådant ärende om jag - Gud förbjude - någonsin hade hamnat i dylik situation....
Vikarien på ARAB ska INTE ta ställning för någon.....Maila mig så kan Du få adresser till Länsstyrslens där klagomål på ARAB ska skickas så Länsstyrelsen kan agera.....
carina@cesamarabians.com
mvh
Carina på Cesam Arabians

Hästen är nu 8! år gammal..

Gjorde idoga försök att ringa, maila, lämna meddelande..

Efter 3!! års jagande av folk och väntande på svar så gav jag blanka :devil: i det..Men nu måste jag ju ha pass och vill givetvis fortfarande ha hästen reggad..

Blev bara så ini hevetes förbannad :mad:

Ang hingstens betäckningstillstånd/licens kan man helt enkelt be att få se pappret.

I ditt fall är det ju inte så lätt då det var långt tillbaka i satmmen det hade inträffat, men ett litet tips till de som SKA betäcka sitt sto.

Har varken arab eller blivit blåst av hingstägare när jag har betäckt mina ston men förvånas själv, nu när jag har egen hingst att stoägarna inte kräver att få se licensen! Inte en enda har bett om att få se den i år!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 646
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka