elle12
Trådstartare
Nu har jag tagit två föl på mitt nuvarande sto. Stoet själv är en rejäl och riktigt stor, jag blev tillfrågad en gång vilken ras hon var då hon har vissa drag av typ Clydesdale... Hon är svensk varmblodig ridhäst. Hur som helst så undrar jag hur många avkommor stoet ska ha innan man "säkert" kan se vad som kommer från hennes blod. Jag har nu medvetet valt lättare hingstar då jag inte vill ha grövre/större avkomma. Båda avkommorna är av en lättare typ, faktiskt ädlare än "normala" halvblodsföl, så man tror inte att de kan komma från det stoet.
Det stoet jag lånade innan jag hade detta sto hade haft 10 föl när jag betäckte henne, så där visste jag lite mer om hennes starka/svaga sidor i förärvningen, och det stämde bra på hennes avkommor jag fick.
Jag kommer att ta en lätt hingst igen i år med mycket fullblodsinslag, men nästa år kanske jag vågar chansa på en med mindre fullblod i?? Stoet har själv fullblod i 3:e led, men det kan man inte ana när man ser henne, tror ni att det är det där 3:e ledet som slår igenom så mycket eller är det hingstarna som präglar avkommorna mest?
Det stoet jag lånade innan jag hade detta sto hade haft 10 föl när jag betäckte henne, så där visste jag lite mer om hennes starka/svaga sidor i förärvningen, och det stämde bra på hennes avkommor jag fick.
Jag kommer att ta en lätt hingst igen i år med mycket fullblodsinslag, men nästa år kanske jag vågar chansa på en med mindre fullblod i?? Stoet har själv fullblod i 3:e led, men det kan man inte ana när man ser henne, tror ni att det är det där 3:e ledet som slår igenom så mycket eller är det hingstarna som präglar avkommorna mest?