Hur många avkommor innan man ser stoets förärvning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 061

elle12

Trådstartare
Nu har jag tagit två föl på mitt nuvarande sto. Stoet själv är en rejäl och riktigt stor, jag blev tillfrågad en gång vilken ras hon var då hon har vissa drag av typ Clydesdale... Hon är svensk varmblodig ridhäst. Hur som helst så undrar jag hur många avkommor stoet ska ha innan man "säkert" kan se vad som kommer från hennes blod. Jag har nu medvetet valt lättare hingstar då jag inte vill ha grövre/större avkomma. Båda avkommorna är av en lättare typ, faktiskt ädlare än "normala" halvblodsföl, så man tror inte att de kan komma från det stoet.
Det stoet jag lånade innan jag hade detta sto hade haft 10 föl när jag betäckte henne, så där visste jag lite mer om hennes starka/svaga sidor i förärvningen, och det stämde bra på hennes avkommor jag fick.
Jag kommer att ta en lätt hingst igen i år med mycket fullblodsinslag, men nästa år kanske jag vågar chansa på en med mindre fullblod i?? Stoet har själv fullblod i 3:e led, men det kan man inte ana när man ser henne, tror ni att det är det där 3:e ledet som slår igenom så mycket eller är det hingstarna som präglar avkommorna mest?

Sv: Hur många avkommor innan man ser stoets förärvning?

Mitt sto har en helsyster som hon tydligen inte alls är lik. Mitt sto är en stor älg och hennes syster är en liten plutt. Mitt sto är dessutom väldigt lik sin pappa och det är inte systern.

Jag har haft 3 avkommor efter mitt sto (fjärde på gång). Dessa tre sista är helsyskon (men jag kan ju bara se två än så länge).

Mitt sto är 50% fullblod & 50% New Forest. Avkommorna nr 2, 3, & 4är e: Welsh hingst.

Avkomma nr 1 är e: Paint/fullblods hingst.

Om jag jämför alla rätt över så kunde jag se rätt säkert efter 2 avkommor vad hon lämnar samt genom rådgivande bedömning. Men efter tredje avkomman blev jag ganska säker. Alla avkommor är väldigt lika varandra (ädla snygga, uttrycksfulla huvuden, bra ben & snygg sida).

Däremot så är höjden svårare att avgöra innan, då hon är korsning.

Men prestations mässigt så får man ju vänta ett tag innan man vet vad det blir av avkommorna...

Vissa ston lämnara liknande avkommor oavsett hingst, andra lämnar väldigt olika även helsyskon.
Men ser man att några avkommor på raken får liknande egenskaper så kan man nog anta att det kommer fortsätta bli så...

Mitt sto har en helsyster som hon tydligen inte alls är lik. Mitt sto är en stor älg och hennes syster är en liten plutt. Mitt sto är dessutom väldigt lik sin pappa och det är inte systern.

Tidigare lånade jag ett sto som även hade en helsyster i avel, stona var mycket olika exteriört och den ena lämnade mest hopphästar och den andra mest dressyrhästar. Det jag har märkt på dem är att de är väldigt förärvningssäkra och att det relativt "säkert" nedärver vissa egenskaper till sina avkommor, dock då olika sådana, men från samma sto blev det samma egenskaper som förärvdes.

Om jag jämför alla rätt över så kunde jag se rätt säkert efter 2 avkommor vad hon lämnar samt genom rådgivande bedömning. Men efter tredje avkomman blev jag ganska säker. Alla avkommor är väldigt lika varandra (ädla snygga, uttrycksfulla huvuden, bra ben & snygg sida).
Om jag jämför detta med mitt sto så har båda avkommorna blivit ädla och fått fina huvuden vilket är tvärtemot hur mitt sto ser ut, hon är en rejäl häst med ett grovt huvud, dock passar huvudet till hennes kropp. Det jag undrar över är att om jag inte väljer en så pass ädel hingst som jag nu har använt, kommer hon då att kunna förädla avkomman själv, eller kommer det ut en jättehäst? Innan jag tog det första fölet var jag lite rädd för att hon skulle förärva grova hästar, men dessa två avkommor är verkligen inte grova eller jättehästar, så jag undrar hur mycket som kommer från henne där. Jag kanske vågar testa mindre fullblodsinslag i hingsten nästa gång.

Vissa ston lämnara liknande avkommor oavsett hingst, andra lämnar väldigt olika även helsyskon.
Men ser man att några avkommor på raken får liknande egenskaper så kan man nog anta att det kommer fortsätta bli så...

Ja, det är svårt eftersom vissa ston inte är starka i sin förärvning. Jag hade ju ett sto innan vars helsyskon var mycket olikt henne, dock präglade stona sina avkommor starkt åt olika håll. Men när vet man att stoet har en stark förärvining och att det är hon som präglar sina föl mest och inte hingsten vid 2, 3 eller fler avkommor? Ska man betäcka med olika hingstar för att vara säker på stoets förärvning eller kan man använda samma hingst? De två helsyskonen jag nämnde innan fick 10 respektive 8 avkommor med samma hingst, så där utkristalliserade det sig mycket väl hur stona förärvde sig med honom.

Jag brukar räkna med tre föl, då ser man ganska klart vad stoet nedärver av sig själv, och vad hon "tar till vara" av hingstarnas blodslinjer.
Därför är det ofta enklare att använda sig av en stark,konsoliderad stostam- där man redan i generationer "vet" vilka hingstlinjer som passar till stostammen/vilka resp.svagheter/styrkor stammen har.

I mitt fall är stoet av tysk härkomst på mödernet, hannoveranare, och modern har lämnat 6 avkommor i Sverige, dock är min störst och rejälast. Hingstarna har ju inte varit de som lämnar de mest ädla hästarna, Mowgli, Little Boy, 3 x Turban Rose och Cagliostro, de fyra sista avkommorna har jag sett, det är rejäla hästar. om det i mitt fall är det mödernet som lämnar lättare hästar syns det inte på dem i alla fall.
Om mormodern vet jag att hon lämnat 8 helsyskon med holsteinaren Midas i Tyskland varav två förutom mamman till min har gått höga klasser i hoppning, hur de sett ut vet jag ej, men Midas var väl ingen förädlare direkt om jag utgår från vad jag har hittat på honom i bildväg. I stammen finns även st.pr.st ston, så stammen är prövad i Tyskland, men jag vet inte hur hästarna ser ut. Jag har sett mamman till mitt sto på bild, hon ser ut som ett "vanligt" halvblod i typen.

Som sagt två väldigt ädla avkommor har jag hittills fått och jag provar nu en tredje gång med väldigt lätt hingst, efter den avkomman kan jag kanske våga mig på lite annan hingsttyp om nu den tredje blir som de andra två. Blir den tredje inte som de andra i typen får jag väl tänka om och inse att det är hingsten som präglat de två första mest, då vet jag att jag inte kan lägga på mer rejäla hingstar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Någon som har tips til hingst til mitt Jazz/Lauries Crusador sto? Stoet är stort, nogot grovt men med eksepsjonelle gångartskvalitéer...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: ElleE
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 352
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V