Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...

Sv: Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...

Helt rätt häst ja. Hon kastade ju Akriborifostret inne på Ultuna 2 veckor efter ögonop =/

Nu kommer Szkopul vara ur avel den dag fbldonnan ev ska betäckas, men skulle hon betäckas nu hade Szkopul fallit bort just för den naturliga betäckningen (jag vill INTE betäcka henne naturligt den dag det ska betäckas), men hade på semin varit en stark kandidat.

Jag är en nyfiken typ och undrar varför du inte vill betäcka ditt fullblods sto naturligt?

Jag är en nyfiken typ och undrar varför du inte vill betäcka ditt fullblods sto naturligt?

Infektionsrisken. Hon suger in luft, och är både behandlad och sydd (innan jag köpte henne). Och just för hon där har lite 'oddsen emot' sig, så när/om jag ska betäcka henne vill jag ha semin, för att få det så 'rent' som möjligt och så liten infektionsrisk som möjligt.

Infektionsrisken. Hon suger in luft, och är både behandlad och sydd (innan jag köpte henne). Och just för hon där har lite 'oddsen emot' sig, så när/om jag ska betäcka henne vill jag ha semin, för att få det så 'rent' som möjligt och så liten infektionsrisk som möjligt.

Naturens gång är väl att ett sådant sto erj ska vara i avel?
Problemet numer med all semin gör att ston som absolut ej ska vara i avel ändå kan betäckas och producera avkommor. Min familj har under många år fött upp fullblod/löphästar, och ston som ditt har alltid varit dom vi undvikit. Detta är min personliga åsikt, och jag förstår att du tycker om ditt sto, men se kritiskt på det och tänk den där frågan som ältas hela tiden här på BUKE: Vad tillför ditt sto svensk halvblodsavel?
Så fort nån med ett friskt sunt sto som ej har gröna papper frågar om hingstval får dom en sjö av mess där summan av det hela är att såna ston ska ej vara i avel! Bara för att ett sto har fulla papper är det inte säkert det har i aveln att göra.:banana::banana::banana:

Problemet numer med all semin gör att ston som absolut ej ska vara i avel ändå kan betäckas och producera avkommor. Min familj har under många år fött upp fullblod/löphästar, och ston som ditt har alltid varit dom vi undvikit. Detta är min personliga åsikt, och jag förstår att du tycker om ditt sto, men se kritiskt på det och tänk den där frågan som ältas hela tiden här på BUKE: Vad tillför ditt sto svensk halvblodsavel?
Så fort nån med ett friskt sunt sto som ej har gröna papper frågar om hingstval får dom en sjö av mess där summan av det hela är att såna ston ska ej vara i avel! Bara för att ett sto har fulla papper är det inte säkert det har i aveln att göra.:banana::banana::banana:

Ingen aning om vad naturen anser om saken, det vet jag ju inte förrän jag testat vad naturlig betäckning ger för resultat. Jag har dock ingen lust att prova det ;)

Jag väntade dock på en sådan här kommentar, och jag har ingenting att invända mot resonemanget i sak. Jag har inte i dagsläget några planer alls på att betäcka henne, men beroende på hur hon utvecklas osv så kan det mycket väl hända att jag en vacker dag väljer att ta en avkomma efter henne. Jag ÄR medveten om att jag riskerar att hon nedärver den 'anatomiska avvikelse' som ju gör att de suger luft. Så ett betäckningsbeslut kommer ju baseras på fördelar ställda mot nackdelar. Överväger det positiva kommer hon betäckas annars inte.

Jag skulle dock inte ha henne i 'regelrätt avel', alltså som rent avelssto. Utan betäcks hon är det för att jag vill ha en avkomma efter henne, att behålla själv.

I nuläget skulle/ska det dock mycket till för att jag ska betäcka henne, hon har en hel del att 'bevisa' först vad gäller prestation, ridbarhet osv. Dessutom vill jag se att hon t ex fortsätter 'sansa sig' ang sin separationsångest och sådana bitar. Det är en exteriört korrekt häst (lite för lågt och brett ansatt hals dock om man ska pipa), med tre stycken trevliga grundgångarter etc. Men hon har som sagt en del kvar att 'bevisa' innan jag ens funderar på föl. Och det är inte säkert att jag någonsin tar föl efter henne, det beror så mycket på en hel massa saker. Hon ska dessutom friröntgas innan en ev betäckning.

Men den dagen det ev händer kommer jag både ta med i bedömningen, och vara medveten om risken, ang att hon suger in luft. Och det är ett föl till mig som resultatet blir om det blir föl.

KL
Bara en liten kommentar angående naturlig betäckning. Har ett fint avelssto som tyvärr inte blivit dräktig på två år med semin. Trots tappra försök med duktiga erfarna seminveterinärer. Förra året fick vi rådet att till sist försöka naturligt, så i år, med ett språng är hon äntligen konstaterad dräktig igen. Denna märr reagerade med nya inflammationer efter varje gång hon var seminerad.

Okej jag förstår!

Mitt ena sto är också sydd, anledningen är att hon ligger lite i riskzonen för att suga luft men hade ett rent bakt. prov som togs i samband med första semineringen.
Jag ser det inte som ett problem med henne eftersom det inte stör hennes liv och hon har ju än så länge in dragit in några bakterier etc.

Dock har hon så många bra andra kriterier så jag hade nog avla på henne ändå, dessutom har hon en utomordentlig stam.

som idag står på N om de fanns på TAI eller FAI?? Det finns ju faktiskt några riktigt välmeriterade herrar bland de som idag betäcker naturligt! Hamilton, Haydn, Lancier ( A-prem), Lord Alberth, Magini(Elit), Majim G, Maraton( Elit), Nactus, Szkopul, Uskudar de Malais( stavas)
'

Haydn- skulle jag gärna använda. Dels pga stam(mkt fullblod), men mest för den härliga attityden han hade på tävlingsbanorna.
Lancier- Mkt trevlig stam.
Szkopul.-som tyvärr står för långt bort för oss:cry:

Till ett "absolut rätt sto" skulle jag tänka mig Maraton och Magini.

Jag kan tänka mig att åka 25-30 mil enkel väg till RÄTT hingst.

har råkat ut för samma sak...mitt sto hade mkt svårt att ta sig på semin trots försök med olika hingstar och färsk sperma.... men så i år betäckte vi henne naturligt med majim g och hon tog sig på första försöket!! vågade inte ens tro på det först....
kan också tänka mig att köra 25-30 mil för RÄTT hingst. hade dock bara 12 till majim.

har du träffat Haydn avkommor? Jag tycker att hans stam är mycket tilltalande, men de avkommor jag har träffat har varit mycket svåra. Vad jag har hört gick han ej heller igenom bruksproven som ung, bla för att han var oregerlig. Han gick sedan igenom på prestation.

88an är A-premierad, finns bara en xx-hingst som är ELIT och den har jag tappat namnet på just nu.... :o

Den enda fullblodshingst som blivit elitpremierad i halvblodsaveln är Presto xx (Hyperbole - Lady Dove e Light O'Love). Han levde mellan 1962 och 1979 och fick sitt ELIT postumt.

*kl*

Kul att ni är flera som svarat!... Får vi se om det är fler som tycker om ngn av dessa "naturliga" herrar!

Jag skulle gärna valt Magini om han hade stått nära mig.

Jag har turen att bo rätt nära Szkopul;)

Den enda fullblodshingst som blivit elitpremierad i halvblodsaveln är Presto xx (Hyperbole - Lady Dove e Light O'Love). Han levde mellan 1962 och 1979 och fick sitt ELIT postumt.

passar på att fråga dig om det finns ngn av killarna som du skulle kunna tänka dig av de på naturlig?

... du hann svara innan min fråga gick iväg Görel!:)

Du har absolut en poäng där!

Mitt sto med vita papper har tagit sig på första brunsten då hon inseminerats som 15 och 17-åring och aldrig blivit behandlad på något sätt;)

KL
Bara en liten kommentar angående naturlig betäckning. Har ett fint avelssto som tyvärr inte blivit dräktig på två år med semin. Trots tappra försök med duktiga erfarna seminveterinärer. Förra året fick vi rådet att till sist försöka naturligt, så i år, med ett språng är hon äntligen konstaterad dräktig igen. Denna märr reagerade med nya inflammationer efter varje gång hon var seminerad.

Grattis till dräktigheten :). Samma sak har hänt med kompisens fina avelssto två år i rad, hon har nu i år på veterinärens inrådan betäckts naturligt, valet blev Haydn och hon ska kollas på 18 dygn i nästa vecka, jag håller tummarna HÅRT för att hon ska ha tagit sig.

har du träffat Haydn avkommor? Jag tycker att hans stam är mycket tilltalande, men de avkommor jag har träffat har varit mycket svåra. Vad jag har hört gick han ej heller igenom bruksproven som ung, bla för att han var oregerlig. Han gick sedan igenom på prestation.

Jag måste erkänna att jag tidigare tyckte att Haydn var en svår och oregerlig hingst och ej intressant efter att sett honom vara extremt hingstig på tävlingsplatser, MEN efter att talat med min bror som sett och träffat Haydn hos sin nye ägare i Halmstad, kan jag bara göra avbön och be om ursäkt! Nu är Haydn en pigg och glad hingst som går i sin hage och betäcker sina ston utan problem. Vad gäller hans svåra temperament som vissa hävdar tror jag det berodde mer på tidigare ägares hästhållning än på hingstens temperament. Tydligen har Haydn nu kommit till ett ställe där han trivs och är en okomplicerad avelshingst där. Det är skönt att veta att man ibland kan ha fel och ens åsikter kan ändras!:banana::banana::banana:

Liknande trådar

Avel Det fanns en tråd för flera år sedan med liknande idé. Intressant tycker jag. Vilka hingstar som är döda/exporterade finns...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 415
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka