Sv: Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...
Helt rätt häst ja. Hon kastade ju Akriborifostret inne på Ultuna 2 veckor efter ögonop =/
Helt rätt häst ja. Hon kastade ju Akriborifostret inne på Ultuna 2 veckor efter ögonop =/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kommer Szkopul vara ur avel den dag fbldonnan ev ska betäckas, men skulle hon betäckas nu hade Szkopul fallit bort just för den naturliga betäckningen (jag vill INTE betäcka henne naturligt den dag det ska betäckas), men hade på semin varit en stark kandidat.
Jag är en nyfiken typ och undrar varför du inte vill betäcka ditt fullblods sto naturligt?
Infektionsrisken. Hon suger in luft, och är både behandlad och sydd (innan jag köpte henne). Och just för hon där har lite 'oddsen emot' sig, så när/om jag ska betäcka henne vill jag ha semin, för att få det så 'rent' som möjligt och så liten infektionsrisk som möjligt.
Naturens gång är väl att ett sådant sto erj ska vara i avel?
Problemet numer med all semin gör att ston som absolut ej ska vara i avel ändå kan betäckas och producera avkommor. Min familj har under många år fött upp fullblod/löphästar, och ston som ditt har alltid varit dom vi undvikit. Detta är min personliga åsikt, och jag förstår att du tycker om ditt sto, men se kritiskt på det och tänk den där frågan som ältas hela tiden här på BUKE: Vad tillför ditt sto svensk halvblodsavel?
Så fort nån med ett friskt sunt sto som ej har gröna papper frågar om hingstval får dom en sjö av mess där summan av det hela är att såna ston ska ej vara i avel! Bara för att ett sto har fulla papper är det inte säkert det har i aveln att göra.
'som idag står på N om de fanns på TAI eller FAI?? Det finns ju faktiskt några riktigt välmeriterade herrar bland de som idag betäcker naturligt! Hamilton, Haydn, Lancier ( A-prem), Lord Alberth, Magini(Elit), Majim G, Maraton( Elit), Nactus, Szkopul, Uskudar de Malais( stavas)
88an är A-premierad, finns bara en xx-hingst som är ELIT och den har jag tappat namnet på just nu....
Den enda fullblodshingst som blivit elitpremierad i halvblodsaveln är Presto xx (Hyperbole - Lady Dove e Light O'Love). Han levde mellan 1962 och 1979 och fick sitt ELIT postumt.
Naturens gång är väl att ett sådant sto erj ska vara i avel?
Problemet numer med all semin gör att ston som absolut ej ska vara i avel ändå kan betäckas och producera avkommor. Min familj har under många år fött upp fullblod/löphästar, och ston som ditt har alltid varit dom vi undvikit. Detta är min personliga åsikt, och jag förstår att du tycker om ditt sto, men se kritiskt på det och tänk den där frågan som ältas hela tiden här på BUKE: Vad tillför ditt sto svensk halvblodsavel?
Så fort nån med ett friskt sunt sto som ej har gröna papper frågar om hingstval får dom en sjö av mess där summan av det hela är att såna ston ska ej vara i avel! Bara för att ett sto har fulla papper är det inte säkert det har i aveln att göra.
... du hann svara innan min fråga gick iväg Görel!
Haha
Jag gillar Magini och Szkopul och har sett dem båda samt avkommor till dom!
KL
Bara en liten kommentar angående naturlig betäckning. Har ett fint avelssto som tyvärr inte blivit dräktig på två år med semin. Trots tappra försök med duktiga erfarna seminveterinärer. Förra året fick vi rådet att till sist försöka naturligt, så i år, med ett språng är hon äntligen konstaterad dräktig igen. Denna märr reagerade med nya inflammationer efter varje gång hon var seminerad.
har du träffat Haydn avkommor? Jag tycker att hans stam är mycket tilltalande, men de avkommor jag har träffat har varit mycket svåra. Vad jag har hört gick han ej heller igenom bruksproven som ung, bla för att han var oregerlig. Han gick sedan igenom på prestation.