Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...

Sv: Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...

KL
Bara en liten kommentar angående naturlig betäckning. Har ett fint avelssto som tyvärr inte blivit dräktig på två år med semin. Trots tappra försök med duktiga erfarna seminveterinärer. Förra året fick vi rådet att till sist försöka naturligt, så i år, med ett språng är hon äntligen konstaterad dräktig igen. Denna märr reagerade med nya inflammationer efter varje gång hon var seminerad.

Min bror föder upp travhästar, han hade 2 mkt välstammade ston som varit mkt framgångrika på banan och vunnit rejält med pengar. Dessa ston seminerades 3 år i rad utan resultat, till slut sa den erfarna seminveterinären att jag kan inte göra mer, det enda jag kan rekommendera är att släppa märrarna med en unghingst och hoppas att dom kommer igång och blir dräktiga.
Valet av hingst blev min gamle arab som var van vid fribetäckning, (eventuella spydiga kommentarer om travarkorsningar undanbedes).
Året efter fölade båda ston friska föl, och sen dess har märrarna producerat flera framgångrika avkommor genom semin, alltså det enda som behövdes för dessa märrar var att få igång *systemet*att producera föl. Så här efteråt kan man ju undra om märrarna någonsin blivit dräktiga om brorsan envisats med att inseminera år efter år.........:banana::banana::banana:

Den enda fullblodshingst som blivit elitpremierad i halvblodsaveln är Presto xx (Hyperbole - Lady Dove e Light O'Love). Han levde mellan 1962 och 1979 och fick sitt ELIT postumt.

Tack Görel :bow:
Dig kan man alltid lita på! :D

Grattis till dräktigheten :). Samma sak har hänt med kompisens fina avelssto två år i rad, hon har nu i år på veterinärens inrådan betäckts naturligt, valet blev Haydn och hon ska kollas på 18 dygn i nästa vecka, jag håller tummarna HÅRT för att hon ska ha tagit sig.

Tack så mycket. stoet i fråga har två avkommor ett klass 1 föl och en som fick gångartsdiplom på treårstestet i år. Sedan har hon gått gall i två år.. Men nu äntligen dräktig med vår egen hingst e Calido- Capitol. Hoppas verkligen att vi har fått igång henne igen.:banana:

har du träffat Haydn avkommor? Jag tycker att hans stam är mycket tilltalande, men de avkommor jag har träffat har varit mycket svåra. Vad jag har hört gick han ej heller igenom bruksproven som ung, bla för att han var oregerlig. Han gick sedan igenom på prestation.

Jag har träffat en del avkommor,men framförallt har jag sett honom själv ute på banorna, och jag har inte samma åsikt som du angående hans beteende. Visst har han synts och hörts emellanåt, men oregerlig-NÄ inte i mina ögon iallfall:)

Han är en mycket trevlig individ, som är väluppfostrad och som uppvaktar sina ston mkt fint.

Hans avkommor har en stor elastisitet, härlig uppsyn, och ett gott temperament.

Jag har varit inne på att använda: Nactus, Majim G, eller Magini, men det har inte funkat för att de stått alldeles för långt bort... Skulle i så fall varit Magini då, har ca 20 mil till Örebro, enkel resa... då känns det bra mycket enklare att köra till seminstationen ett par kilometer bort... :) Har aldrig betäckt mitt sto med föl vid sidan, har hellre väntat ett år till...

*kl*
det är en del flickor som faller bort för hingstarna...

Vet att det även finns ett par här ute som använt ngn av hingstarna i år, vore kul om de kunde skriva ngr rader!!
Själv har vi använt Lancier..

kl

Jag har i år ett hingstföl e: Haydn och är otroligt nöjd med den killen så nästa år kör vi troligen dit igen. Har idag varit och hämtat kompisens sto som är betäckt med Advokat och måste säga att han är en otroligt fin häst och han kan nog vara en kandidat i framtiden.:love:

kl

Jag valde 88an till min 4 åring, provade att seminera först men så blev damen huggormsbiten och tog sig troligtvis därför inte, sen var det strul att komma i brunst trots PG så då började jag tänka i banorna att få träffa en hingst kanske skulle få igång henne och då var 88an ett självklart val sen när jag åkte på 16dygn UL med andra stoet fick denna följa med och då hade hon ett stort fint ägg på G så då var det snabba beslut 88an eller välja ny seminhingst..
Kom då inte på någon som jag gillade eftersom jag var så stressad så det blev 88an iaf, ångrar mig inte!
UL koll 16dygn nu på måndag..

Varför jag valde 88an? Jo han kompletterar mitt sto väldigt bra, jag vill ha en lite större hingst med bra gång på mitt sto, en del säger ju att 88an hästar inte kan hoppa men iom att mitt sto kan så hoppas jag på att hon nedärver det :angel:
Dessutom är han lite längre än mitt sto.
Jag har dessutom ett as-frän avelsto hemma e: 88an så eftersom jag gillar henne så mycket så klubbades beslutet.

Hoppas på en snygg lite större avkomma med både gång och hoppteknik, vill helst ha en modig och orädd individ som kan bli min framtidsstjärna i FT om jag någonsin lyckas ta mig ut på tävlingsbanan själv.

Blir ju dessutom ett rent fullblod tillverkat på naturlig väg så den får ju även starta galopp om man skulle vilja, morsan har rätt bra galoppstam. :D

Liknande trådar

Avel Det fanns en tråd för flera år sedan med liknande idé. Intressant tycker jag. Vilka hingstar som är döda/exporterade finns...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 415
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka