Hur många är ni med räddningshund?

Sv: Hur många är ni med räddningshund?

Hur många Bukare har/har haft/håller på att utbilda räddningshund?

Grymt nyfiken, är det en sällsynt art? ;)

Här är en (men det vet du redan:D)! Jag har en nyligen certifierad räddningshund, vi gjorde vår förarutbildning nu i maj där vi blev godkända och rekommenderade för internationell utbildning:D. Från och med nu ska vi vara med på träningshelgerna för den internationella styrkan och målet är att vi vid RI-uttagningen nästa år ska bli uttagna till styrkan.

http://www.atlasweb.dinstudio.se

Här har du en under utbildning men det visste ju ju också redan :)

Yes, och den ända i princip ;) Finns en i Örebro trakten också men kommer ej på namnet! (HD var det)

Hur funkar utbildningen/arna? jag tycker jag har försökt läsa, men den sida som är bäst är din :o Först gör man inträdes och delprov + slutprov med hunden, men sen går man en själv också? eller? Är på tiden jag blir insatt :D

Vi var i skogen igår och visade den första övningen för några Spår-nissar, och hon skötte sig exemplariskt!

q_i_solen_008_1209128318_4190242.jpg

Hur långt har ni kommit då? Var är det ni håller till mest? Har hört att mot Filipstad skall det finnas några också...:)

Jag har haft en räddnighund elle ja min pappa ägde och tränade han, världens gosate familjehund.

Tänkt på en sak

• Föraren kan läsa, prata och förstå engelska.

Hur mycket/bra?

Du måste kunna förstå tal och skrift samt att andra människor måste förstå när du pratar engelska ;)

Jag har väl funderingar på att utbilda Zaga, men längre än så har vi inte kommit :)

okej, men vadå..de är klart man kan göra sig förstodd och så vidare, tänkte om man skulle tala bra flytande engelska...typ MVG ;)

Åh vore kul att se en sån ras som räddningshund! Så sällan man ser dem göra nått...

Både Zagas momor och morbror är godkända räddningshundar, tror dom är 4 Staffar totalt i Sverige som är godkända :)

Lite fränt ..

knapplån

Jag har ingen egen men varit medhjälpare till att utbilda en grupp där 3 st idag är IR de var 7 i gruppen från början. Vet oxå att de är nya intagningsregler nu än vad det var innan.

Ledaren som jag hjälpte har själv haft IR hundar o varit 3 i VM m.m.

jag tycker jag har försökt läsa, men den sida som är bäst är din :o

Tack! :D

Hur funkar utbildningen/arna? Först gör man inträdes och delprov + slutprov med hunden, men sen går man en själv också? eller? Är på tiden jag blir insatt :D

Först gör man inträdesprov ("lämplighetsprov"), därefter kan man starta i en kurs.

Delprov 1 ska göras inom 6 månader, delprov 2 inom 12-15 månader och slutprov inom 18 månader från inträdesprovet.

Efter godkänt slutprov ska hund + förare gå RäddningsHundFörarutbildning (RHFU), en utbildning på 4 dagar nationell del (+ 4 dagar internationell del för de som anses lämpade), här testas både hund och förare + att föraren får utbildning. Om hund + förare godkänns på RHFU:n får hunden sitt certifikat Tjänstehund Räddning.

Certifikatet behåller hunden livet ut, men för att kvalitetssäkra att ekipagen även fortsättningsvis håller måttet ska man delta i minst en funktionskontroll per år.

De ekipage som lärarna på RHFU:n anser vara lämpliga för internationell tjänst blir välkomna att delta på träningshelger ca 3 ggr/termin (dessa helger är obligatoriska för de som vill vara med i styrkan och det inte mycket som anses vara giltiga skäl för att utebli). Träningshelgerna är lite kombinerad utbildning + bedömning och ett sätt att kvalitetssäkra ekipagen.

Efter ungefär ett års deltagande på träningshelgerna kan man bli aktuell för uttagning till RI-styrkan, som sker 1-2 ggr/år. Om man då inte blir uttagen får man inte medverka på träningshelgerna längre. Om man blir uttagen kan man bli antingen prio 1, prio 2 eller prio 3 (där prio 1 är de som är godkända utan några förbehåll) och förväntas därefter delta i träningshelgerna.

Lite kort kan man beskriva det så där :p

Ja, verkligen ! Hehe alla som har fördommar svimmar väl om en sån kryper in till dem i en lega, om det vore skarpt läge ;)

Men om man blir "antagen att träna för Internationell" måste man det då? Man kan inte bara nöja sig med nationell?

Men om man blir "antagen att träna för Internationell" måste man det då? Man kan inte bara nöja sig med nationell?

Nja, det är inte ett 100%-krav att om man anses lämpad måste man gå vidare, men det förväntas nog. Grundproblemet som fanns/(finns) är att för liten andel går vidare. Mycket pengar läggs på utbildning, och en försvinnande liten andel har hittills uppfyllt kraven för att kunna ingå i styrkan.

Många ekipage faller ju bort på vägen, de som ej klarar proven i utbildningen, de som ej anses vara lämpade för internationell tjänst vid RHFU:n och även de där det kan ha uppstått förändrade förhållanden från det man startade kursen som gör att man inte vill/kan vara med i styrkan (barn, bytt arbetsgivare osv). De som klarar sig igenom, anses lämpade samt har förutsättningar för det förväntas med all säkerhet gå vidare till internationellt.

Åtgärder man gjort är att man har skrivit in i anvisningarna för räddningshundprov att kursen syftar till att ekipagen ska bli internationella (se nedan). Sen har man även ändrat så att man redan innan kursstart måste ha påskrivet arbetsgivarintyg samt att diponibilitet på hundarna kollas tidigt. Instruktörerna har också fått inriktningen att de som börjar kurs ska vara "potentiella" RI-ekipage.

Saxat från "Anvisningar för räddningshundprov" (http://www.sbk.nu/6193.epibrw)
"Syftet med räddningshundsutbildningen är att få fram lämpliga hundar som tillsammans med sin förare skall genomgå räddningshundförarutbildning (RHFU) för att sedan kunna delta i Internationella Sök och Räddningsstyrkan (SAR), teckna eventuellt avtal med kommunens räddningstjänst och/eller andra av SBKs samarbetspartners för fredstida insatser såsom polis, sjöräddning, fjällräddning, FRG."

*kl*

Rådi ska gå SRHF's sommarläger i Rosersberg, så ska vi se om det verkar kul och om de tror att hon är lämpad.

*kl*

Rådi ska gå SRHF's sommarläger i Rosersberg, så ska vi se om det verkar kul och om de tror att hon är lämpad.

Det blev läger för er, vad roligt!! Alla tummar och tassar hålles för er!:D Vet du hur många som är anmälda förresten? Jag var anmäld, men har tyvärr fått förhinder så jag avanmälde mig igen.

GUD VAD FUSK! Min tös är för liten annars hade vi också varit med :D Hoppas du får ha sten-kul!

Jag har ju tränat en del med min sen han var valp. Dessvärre har det
inte funnits någon instruktör i vårt distrikt så nån kurs har det inte kunnat bli fören nu. Intresset är oerhört stort och jag tror att vi allt som allt haft ca 25 intresserade från flera distrikt. Det är alldeles för mycket för en instruktör så enligt diriktiv från centrala så ska det nu fokuseras på vårt eget distrikt.
Inträdesprov på lördag och det ska blir helkul. Detta har jag väntat på i två år.
Vi har turen att ha ett polisdistrikt som gillar våra räddningshundar så
möjligheterna att efter utbildning verkligen få göra en insats är stor.
För bara några veckor sen var det en dement kvinna som försvann rund Karlskoga.
Vi hade 4 hundar ute i skift under två dygn. Det var en av "våra" som till slut tog spåret som sedemera gjorde att kvinnan kunde hittas välbehållen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 582
Senast: tanten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka