Hur man som fet blir behandlad.

Detta skulle förmodligen anses som fatshaming light, vart och ett för sig. Men tänk att utsättas för det sammantaget.

http://blogg.amelia.se/jessicasviktigamal/2016/03/22/sadant-jag-fatt-hora-for-att-jag-ar-tjock/
Jisses! Ja jag känner ju igen mycket från när jag var liten. Jag vågar inte fråga folk som är okända/ytligt bekanta om graviditet just av nämnda anledning. Dessutom minns jag från egna graviditeter att det är dötrist med kommentarer om magen. Enligt mig. Magen tog fokus från det som är jag :p

Jisses! Ja jag känner ju igen mycket från när jag var liten. Jag vågar inte fråga folk som är okända/ytligt bekanta om graviditet just av nämnda anledning. Dessutom minns jag från egna graviditeter att det är dötrist med kommentarer om magen. Enligt mig. Magen tog fokus från det som är jag :p
Med tanke på hur många som är överviktiga är det obegripligt att den där frågan kan ställas.

Och det där med magkommentarer till de som faktiskt är gravida verkar jättetjatigt!

Med tanke på hur många som är överviktiga är det obegripligt att den där frågan kan ställas.

Och det där med magkommentarer till de som faktiskt är gravida verkar jättetjatigt!
Ja verkligen. Gravidmage kan ju vara väldigt tydlig men då vill det ju till att personen är ganska smal som start och att magen är ganska stor. Jag fick hålla i mig för att inte ställa frågan till en person som är ganska vältränad. Personen i fråga är muskulös, har (vad jag tror) sjyssta kostvanor men har fött 3 barn. Skinn från 3 graviditeter och en rejäl (!) bukmuskulatur visade sig vara just det och inte tidig graviditet. Konstaterande jag gjorde när magen inte växte :p då kändes det extremt tydligt att man inte ska ta upp sånt.

Och ja. Det är tjatigt. Prat om bebis i stället för allt annat, som standard, är inte kul. Dock avskydde jag att vara gravid av flera anledningar så jag kanske inte är rätt person att tala.

I finalringen på en utställning för några månader sen så frågade en okänd människa om det inte var jobbigt att ställa ut som gravid? Jag gjorde det ju himla bra! :banghead:
Tack så mycket för den liksom, och inte har jag haft någon lust att använda den tunikan sen dess:crazy:

I finalringen på en utställning för några månader sen så frågade en okänd människa om det inte var jobbigt att ställa ut som gravid? Jag gjorde det ju himla bra! :banghead:
Tack så mycket för den liksom, och inte har jag haft någon lust att använda den tunikan sen dess:crazy:

Det är såna gånger man borde vara kvicktänkt nog att glatt svara något i stil med " jag har ingen aning om det är jobbigt att ställa ut som gravid, personligen är jag är bara tjock så jag har inga problem med att ställa hund."

Mind blowing hur oförskämda människor kan vara :eek:

Det är såna gånger man borde vara kvicktänkt nog att glatt svara något i stil med " jag har ingen aning om det är jobbigt att ställa ut som gravid, personligen är jag är bara tjock så jag har inga problem med att ställa hund."

Mind blowing hur oförskämda människor kan vara :eek:
Ja, när jag berättade det för en kompis efteråt kom vi ju på massa bra saker jag borde ha svarat. Men istället mumlade jag fram att jag inte var gravid.. och fick något dumt till svar i stil med ursäkta det såg ut så så jag trodde... :mad:

Jag hade en överviktig kompis som hade en random tant på stan som kom fram och pratade med "bebisen i magen".
WTF liksom. :rage:

Det hände mig ofta när jag hade övervikt också. Då var jag inte ens jättestor. Fick ofta synpunkter om matval och massor med oombedda råd av helt okända.
Nu är jag storlek 36 och då blir mina åsikter mer värda i alla sammanhang.
Usch att det ska vara så här.

Men hjälp! Du också alltså! Jag är 168. Vid 82 kg ansågs jag som totalt blåst om hur kroppen funkade för jag fick råd överallt. I ALL välmening.
Varje gång typ varje dag ringde min mamma och frågade hur det gick med vikten direkt efter hej.
Nu vid 63 kg får jag böcker och presenter hela tiden med kort eller skrivet inne i " till min fantastiska dotter"
Hon är det mest extrema exemplet men det går igen i ALLT!!
Haha som på vårdcentralen fick jag tfn nummer till läkaren för framtiden. Skulle INTE fått det som större. Och på jobb är jag numera såååå mycket klokare och intressant för nya bekantskaper.

:cautious: Jag minns tydligt att du i en annan tråd lovordade fatshaming, att det var tack vare det du till slut gick ner i vikt.
Har du ändrat åsikt undrar jag? Eller var/är du ironisk?

Skulle det vara okej att på ett negativt sätt generalisera om medlemmarna i en förening menar du?
Men du - det är skillnad på fetthat som finns och att inte vilja vara med i en förening.

En mensa-medlem tror jag väldigt sällan blir diskriminerad pga den är med i just mensa. En fet blir diskriminerad väldigt, väldigt ofta.

Och så kommer detta...
Jag hade inte klassat överviktiga som en förtryckt grupp, och såvitt jag vet tillhör de inte heller någon skyddad grupp (som tex homosexuella). Och jag tycker att det är lite magstarkt att lägga att bli dömd för sin dåliga livsstil i samma korg som att bli utsatt för rasism eller homofobi.
Menar du att feta inte blir diskrimerade?
Menar du att feta har dålig livsstil?

Upplysningsvis - att vara fet är inte en livsstil.

Ja, när jag berättade det för en kompis efteråt kom vi ju på massa bra saker jag borde ha svarat. Men istället mumlade jag fram att jag inte var gravid.. och fick något dumt till svar i stil med ursäkta det såg ut så så jag trodde... :mad:
Jag är sån som alltid kommer på bra svar efteråt, när det är för sent. Blir liksom så ställd och ledsen när nån kläcker ur sig nåt plumpt.

Men du - det är skillnad på fetthat som finns och att inte vilja vara med i en förening.

En mensa-medlem tror jag väldigt sällan blir diskriminerad pga den är med i just mensa. En fet blir diskriminerad väldigt, väldigt ofta.

Och så kommer detta...

Menar du att feta inte blir diskrimerade?
Menar du att feta har dålig livsstil?

Upplysningsvis - att vara fet är inte en livsstil.
Det är givetvis en dålig livsstil att ha problem med sköldkörteln och äta medicin som får en att få upp i vikt :confused::wtf: också.

Ett område med bara smala människor - nja ;) men kan väl hårdra mentaliteten till "smalregionerna" i storstan då :grin:
Vad vill du säga nu? Att personer som bor i områden med färre överviktiga skulle hysa mer förakt mot överviktiga än folk som bor där mängden överviktiga är fler? Vad baseras detta på, mer än en persons uttalande? :confused:

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar