Hur man som fet blir behandlad.

Jag tror att vi är fullt eniga om att feta behandlas illa, självklart är det oacceptabelt och jag tycker att det är jättebra att diskussionen förs för att uppmärksamma problemet och försöka få till en förändring. Men jag skulle inte ta det så långt som att kalla det förtryck helt enkelt.
Varför inte? För att vi har svårare att få jobb? För att vi inte har möjlighet att vistas på offentlig plats på samma villkor som normsmala? För att vi inte har rätt till exempelvis fertilitetshjälp? För att vi nekas vård? För att fetthatet dödar oss?

Varför inte? För att vi har svårare att få jobb? För att vi inte har möjlighet att vistas på offentlig plats på samma villkor som normsmala? För att vi inte har rätt till exempelvis fertilitetshjälp? För att vi nekas vård? För att fetthatet dödar oss?
Jag tycker att det är fel att sätta dåligt beteende mot feta i samma klass som rasism, sexism, homofobi etc. Man kan inte ändra sin hudfärg eller sexualitet, men man bör försöka ändra på sin vikt om den är för hög.
Att feta nekas fertilitetshjälp och annan vård har väl med effektiviteten att göra, precis som att rökare nekas vissa ingrepp om de inte slutar röka?

Jag är så irriterad på att
Jag tycker att det är fel att sätta dåligt beteende mot feta i samma klass som rasism, sexism, homofobi etc. Man kan inte ändra sin hudfärg eller sexualitet, men man bör försöka ändra på sin vikt om den är för hög.
Att feta nekas fertilitetshjälp och annan vård har väl med effektiviteten att göra, precis som att rökare nekas vissa ingrepp om de inte slutar röka?
Har du läst hela tråden??

Vilken tur då att det inte är du som bestämmer över ords betydelser.
"Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part. Termen förtryck används ofta för att beteckna hur en grupp hålls nere med hjälp av maktbefogenheter eller med oberättigat våld. När sådant förtryck sker under legitimerade former, brukar man tala om "systematiskt förtryck"."

"Socialt förtryck
Samhället eller starka grupperingar i samhället kan genom sina sociala normer och konventioner göra av vissa grupper fryses ut, förföljs, förlöjligas eller marginaliseras. Förtryck mot en grupp bygger ofta på den utbredda, om än omedvetna, uppfattningen att gruppen är underlägsen. När förtrycket riktas mot en individ snarare än mot en grupp, upplevs bördan av förtrycket som tyngre än om det finns en grupp att dela utfrysningens lidande med."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förtryck

Nej. I fertilitetsutredningar går man på bmi utan hänsyn till individen. Andra som nekas vård har redan nämnts i tråden, exempelvis folk som dör i cancer som inte upptäcks för att läkare skyller alla möjliga åkommor på vikten.
Som sagt: https://www.instagram.com/fetkvinna/ om du inte känner för att, ptja, läsa tråden du skriver i.

Förra inlägget blev lite fel, jag höll först på att skriva ett eget inlägg, som började med -Jag blir så irriterad.. Så det råkade hänga med.

Hur som, jag blir så irriterad över kroppsideal och normer!
Jag har min trivselvikt, som inte är strl medium.. Jag trivs alltså med min vikt och kropp. Men klarar inte av att ha bikini, jag som älskar att sola ligger i baddräkt :( Hämmad av samhällsnormen :(

Fast att Tranans inlägg lyser med en negativ och dömande syn på föreningen Mensa är väl inte att ta i?
Jag har haft turen att få följa med på en del av deras träffar, och det är många vilsna människor som känner att de liksom har hittat hem i den föreningen, och den betyder mycket för de människorna och gör väldigt gott för dem. Då är det såklart jättetråkigt att läsa hur någon uttrycker sig så klumpigt som Tranan om föreningen, särskilt eftersom det jag läst av hen här på forumet låter som att hen skulle kunna ha utbyte av föreningen.

Han säger att han inte gillar föreningen och dess premisser. Det är skitbra ifall folk trivs där och "hittat hem" sas men det betyder inte att den är något för alla. @Tranan har inte sagt något ont om medlemmarna.

Jag skulle aldrig i helvete gå med i något politiskt parti eftersom jag inte kan inordna mig i något av dem. Det betyder inte att jag anser att de som är med är idioter.

Sedan, att gå med i Mensa är frivilligt... att vara tjock är inte det. Dvs det går inte att jämföra.

Förlåt att jag talar lite över huvudet på dig @Tranan.

Jag tror att vi är fullt eniga om att feta behandlas illa, självklart är det oacceptabelt och jag tycker att det är jättebra att diskussionen förs för att uppmärksamma problemet och försöka få till en förändring. Men jag skulle inte ta det så långt som att kalla det förtryck helt enkelt.

Har du ens läst tråden?! Flera som är överviktiga har berättat hur illa de blivit bemötta av random personer på stan OCH inom vården och du påstår att de inte är förtryckta?!

Ja jävlar, för NÅDE MIG om jag faktiskt bara skulle vilja få fortsätta att vara tjock utan att bli förtryckt. Så otroligt tröttsamt inlägg.

Så man får helt enkelt skylla sig själv för att man är så lat och korkad? Du verkar ju ha problem med läsförståelsen. Jag har fått felaktiga diagnoser i över 10 år på grund av att läkarna inte kunde se förbi min övervikt. Det var INTE det som var orsaken till mina problem utan ett GENETISKT fel.

Eller när dietisten sa åt mig att sluta äta socker när jag öht inte hade rört kolhydrater på ett halvår. Hon antog att jag ljög. Jag har sökt hjälp men det är fan inte lätt när man inte får någon och de antar att man ljuger.

Så man får helt enkelt skylla sig själv för att man är så lat och korkad? Du verkar ju ha problem med läsförståelsen. Jag har fått felaktiga diagnoser i över 10 år på grund av att läkarna inte kunde se förbi min övervikt. Det var INTE det som var orsaken till mina problem utan ett GENETISKT fel.

Eller när dietisten sa åt mig att sluta äta socker när jag öht inte hade rört kolhydrater på ett halvår. Hon antog att jag ljög. Jag har sökt hjälp men det är fan inte lätt när man inte får någon och de antar att man ljuger.

Sen kan man vara tjock för att man äter fel och/eller för mycket, men det är ju inget man inte vet om i så fall. Jag har en del kilon för mycket som jag ätit mig till helt på egen hand.
Det behöver ingen tala om för mig heller. Jag vet det. Jag vet hur jag ska få bort dem också.
Men det är inte så viktigt för mig att jag ägnar varje dag åt att äta korrekt. Jag är jag ändå.

Oj, du nöjer dig inte bara med att slå fast att feta människor inte kan kategoriseras som förtryckta, du sträcker dig till och med så långt att du är normativ - att de bör banta. Vad är nästa steg? Tvångsvård?

Aimée Ekman, Susanne Brandheim, Peter Korp och i Norge Gro Rugseth är några forskare som behandlar fetma och förtryck. Men det är klart - du vet ju bättre!

Jag tror kommentaren kom då denna diskussion egentligen startade i dejtingtråden då @Tranan uttryckte ”fat and lonley” om sig själv, och diskussionen tog fart som sedan bröts ut hit till egen tråd.
Jo, jag är medveten om det, men så svårt borde det ju inte vara att då koppla ihop att ens tankar om dejtande snarare hör hemma i dejtingtråden. Det här bröts väl ut just för att det inte hörde till ämnet och då är det väl rimligt om dejtingdiskussionerna inte tas hit också. :)

Sen kan man vara tjock för att man äter fel och/eller för mycket, men det är ju inget man inte vet om i så fall. Jag har en del kilon för mycket som jag ätit mig till helt på egen hand.
Det behöver ingen tala om för mig heller. Jag vet det. Jag vet hur jag ska få bort dem också.
Men det är inte så viktigt för mig att jag ägnar varje dag åt att äta korrekt. Jag är jag ändå.

Ja alltså min övervikt beror inte på sjukdomen, den försvårar dock för viktnedgång (kronisk smärta) men ingenting är ju omöjligt.

Vilken tur då att det inte är du som bestämmer över ords betydelser.
"Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part. Termen förtryck används ofta för att beteckna hur en grupp hålls nere med hjälp av maktbefogenheter eller med oberättigat våld. När sådant förtryck sker under legitimerade former, brukar man tala om "systematiskt förtryck"."

"Socialt förtryck
Samhället eller starka grupperingar i samhället kan genom sina sociala normer och konventioner göra av vissa grupper fryses ut, förföljs, förlöjligas eller marginaliseras. Förtryck mot en grupp bygger ofta på den utbredda, om än omedvetna, uppfattningen att gruppen är underlägsen. När förtrycket riktas mot en individ snarare än mot en grupp, upplevs bördan av förtrycket som tyngre än om det finns en grupp att dela utfrysningens lidande med."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förtryck

Nej. I fertilitetsutredningar går man på bmi utan hänsyn till individen. Andra som nekas vård har redan nämnts i tråden, exempelvis folk som dör i cancer som inte upptäcks för att läkare skyller alla möjliga åkommor på vikten.
Som sagt: https://www.instagram.com/fetkvinna/ om du inte känner för att, ptja, läsa tråden du skriver i.

Tack! Var för trött för att klippa o klistra igår. @AnnDerry tipsas också om poddavsnittet hos Penntricket, nr 28 Tjock verklighet

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar