Hur man som fet blir behandlad.

Det var bättre jämförelser ja, iom att ingen av de är förtryckta grupper i samhället.

Alltså jag tycker du är typ kung redan som det är, tänk då bara vad jag tyckt om dig om du upptäckt en planet! Hade typ skänkt en njure för en autograf! :D
Jag tänkte på det där med upptäckter. Jag har en kompis som konstant försöker ragga tjejer år mig och pratar om mina bedrifter, Det blir bara pinsamt för mig. Det funkar inte på krogen.

Fast nä, den liknelsen håller definitivt inte.
Mensa-medlemmar är inte en förtryckt grupp. Det är inte en grupp som anses paria. Att jämföra det med fetthat blir lite som när folk babblar om omvänd rasism. Det är inte trevligt men det är inte ett strukturellt problem och därför inte jämförbart.

Precis så. Förtryck grupp är problemet.

Du kan byta ut "feta" mot tex hundägare, ryttare eller fotbollsspelare eller något annat. Negativa generaliseringar med hjälp av stereotyper är aldrig trevliga.

Stereotyper och förtryckt grupp är inte det samma och ej jämförbara.

Inte så mycket för inälvsmat ändå.
:cry:

Jag tänkte på det där med upptäckter. Jag har en kompis som konstant försöker ragga tjejer år mig och pratar om mina bedrifter, Det blir bara pinsamt för mig. Det funkar inte på krogen.
Med risk för att feltolka låter det som en sån där grej som kan slå fel i att det blir för skrytigt också? Lite som att säg det som inledande så bara meh, säg det i en diskussion om det i annat sammanhang så åker kläderna av, typ. Var sak har sin tid och plats liksom.
Men som sagt, jag kan missuppfatta :p

Nästa säsong hoppas jag att jag har en spektrograf!
Blev tvungen att googla vad det är, tufft! En annan ska mest försöka få till en vanlig timelapse på norrsken, men hoppas på att en vacker dag kunna köpa teleskop att fota nebulosor med (var fan är dregelsmileyn när man behöver den?) :d

:cry:

Med risk för att feltolka låter det som en sån där grej som kan slå fel i att det blir för skrytigt också? Lite som att säg det som inledande så bara meh, säg det i en diskussion om det i annat sammanhang så åker kläderna av, typ. Var sak har sin tid och plats liksom.
Men som sagt, jag kan missuppfatta :p

Blev tvungen att googla vad det är, tufft! En annan ska mest försöka få till en vanlig timelapse på norrsken, men hoppas på att en vacker dag kunna köpa teleskop att fota nebulosor med (var fan är dregelsmileyn när man behöver den?) :d
Jag tycker att det funkar bra att bara prata med de som behagar prata med mig.
Inte för att det funkar men det blir ingen press heller eller prestations ångest.
Nebulosa är fascinerade men tycker inte att jag ser dom så bra.

Precis så. Förtryck grupp är problemet.

Stereotyper och förtryckt grupp är inte det samma och ej jämförbara.

Jag hade inte klassat överviktiga som en förtryckt grupp, och såvitt jag vet tillhör de inte heller någon skyddad grupp (som tex homosexuella). Och jag tycker att det är lite magstarkt att lägga att bli dömd för sin dåliga livsstil i samma korg som att bli utsatt för rasism eller homofobi.

Fast att Tranans inlägg lyser med en negativ och dömande syn på föreningen Mensa är väl inte att ta i?
Jag har haft turen att få följa med på en del av deras träffar, och det är många vilsna människor som känner att de liksom har hittat hem i den föreningen, och den betyder mycket för de människorna och gör väldigt gott för dem. Då är det såklart jättetråkigt att läsa hur någon uttrycker sig så klumpigt som Tranan om föreningen, särskilt eftersom det jag läst av hen här på forumet låter som att hen skulle kunna ha utbyte av föreningen.
Så väldigt dömande eller klumpigt tycker jag inte det är att säga att man inte är intresserad. Det du skriver ovan lät ju mer inbjudande än att liksom försöka shamea @Tranan till att bli intresserad.

Så väldigt dömande eller klumpigt tycker jag inte det är att säga att man inte är intresserad. Det du skriver ovan lät ju mer inbjudande än att liksom försöka shamea @Tranan till att bli intresserad.

Hade Tranan bara sagt att hen inte var intresserad så hade jag inte haft några invändningar, tyvärr innehöll inlägget betydligt mer än så.

Jag hade inte klassat överviktiga som en förtryckt grupp, och såvitt jag vet tillhör de inte heller någon skyddad grupp (som tex homosexuella). Och jag tycker att det är lite magstarkt att lägga att bli dömd för sin dåliga livsstil i samma korg som att bli utsatt för rasism eller homofobi.
Hade Tranan bara sagt att hen inte var intresserad så hade jag inte haft några invändningar, tyvärr innehöll inlägget betydligt mer än så.
Vad är det man brukar säga? Om du trampar i klaveret - stå still!

Jag kopplar inte resonemanget heller.
Det är inte ditt ointressse av föreningen som jag vänder mig mot, det är de negativa generaliseringarna om föreningen som jag tycker att du kunde ha hållt för dig själv.
Föreningar i allmänhet är väldigt viktiga för människor, och då är det lite extra klumpigt med negativa generaliseringar och fördomar.

Det är inte ditt ointressse av föreningen som jag vänder mig mot, det är de negativa generaliseringarna om föreningen som jag tycker att du kunde ha hållt för dig själv.
Föreningar i allmänhet är väldigt viktiga för människor, och då är det lite extra klumpigt med negativa generaliseringar och fördomar.
Förlåt men du gör inte särskilt bra reklam här.

Jag tycker att det funkar bra att bara prata med de som behagar prata med mig.
Inte för att det funkar men det blir ingen press heller eller prestations ångest.
Nebulosa är fascinerade men tycker inte att jag ser dom så bra.
Whatever floats your boat som man brukar säga :) Jag gör likadant, men det går mindre bra iom att jag inte är ut bland folk :angel:
Inte jag heller, förutom Orionnebulosan som syns okej för blotta ögat i rejält mörker har jag bara sett nebulosor på bild. Men de är så fruktansvärt fascinerande och vackra på samma gång, så det är något av en favorit för egen del. Bara en sån sak som att stjärnor föds där liksom, så jävla mäktigt! :love:

Alltså att i ett och samma inlägg påstå att feta inte förtrycks och att feta har en dålig livsstil är rätt skrattretande.

Förlåt men du gör inte särskilt bra reklam här.
Reklam för Mensa menar du?
Jag har inget med föreningen att göra förutom om de träffar jag varit med på, det är inte en sluten förening, icke-medlemar får vara med om man känner någon. Jag har heller inget intresse av att göra reklam eller ragga medlemmar åt dem. Tranan verkar i de inlägg av hen jag läst (dvs en mkt begränsad bild) vara lik en del av de personer jag träffat, och kanske skulle hen kunna ha utbyte av dessa. Det finns ju vissa personlighetsdrag som hör ihop med hög iq, och när tranan skriver om att hen är ensam så vsr det ett tips i all välmening för att bli mindre ensam.

Whatever floats your boat som man brukar säga :) Jag gör likadant, men det går mindre bra iom att jag inte är ut bland folk :angel:
Inte jag heller, förutom Orionnebulosan som syns okej för blotta ögat i rejält mörker har jag bara sett nebulosor på bild. Men de är så fruktansvärt fascinerande och vackra på samma gång, så det är något av en favorit för egen del. Bara en sån sak som att stjärnor föds där liksom, så jävla mäktigt! :love:

Alltså att i ett och samma inlägg påstå att feta inte förtrycks och att feta har en dålig livsstil är rätt skrattretande.

Jag tror att vi är fullt eniga om att feta behandlas illa, självklart är det oacceptabelt och jag tycker att det är jättebra att diskussionen förs för att uppmärksamma problemet och försöka få till en förändring. Men jag skulle inte ta det så långt som att kalla det förtryck helt enkelt.

Om du ska se nebulosor behöver du 10 tum eller mer om du ska se något meningsfullt.

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar