Hur man ser olika gångarts fel och formfel på bilder?

_moa_

Trådstartare
Jag är värdelös på att se olika gångarts fel enbart genom att se bilder. I verkligheten har jag lättare att se, men det är ju mest för att man kan ta hjälp av att höra takten också framför allt i tölten.

Så nu startar jag en tråd där vi kan hjälpa varandra att förstå hur man ser fel i dom olika gångarterna. Eller i alla fall hjälpa mig om ingen annan har det problemet :o

Jag lägger in bilder på min häst Kjarni eftersom man kanske inte kan sitta och diskutera andras hästar hur som helst utan deras medtyckande. Lägg gärna in egna bilder om ni har några takfel som inte finns med i tråden i form av bilder. Använd gärna bilder för att beskriva felen och visa.

ridbild3.jpg

kjarnijagg.jpg

galopppaar.jpg

galopp-1.jpg

kjarnitravar-11.jpg

Sen pratas det ju mycket om form, hur ser man att det är en bra form? Att hästen till exempel jobbar med ryggen och inte är framtung?

Tacksam för lite svar, bilder och förklaringar :D

Sv: Hur man ser olika gångarts fel och formfel på bilder?

Jag är värdelös på att se olika gångarts fel enbart genom att se bilder. I verkligheten har jag lättare att se, men det är ju mest för att man kan ta hjälp av att höra takten också framför allt i tölten.

Så nu startar jag en tråd där vi kan hjälpa varandra att förstå hur man ser fel i dom olika gångarterna. Eller i alla fall hjälpa mig om ingen annan har det problemet :o

Jag lägger in bilder på min häst Kjarni eftersom man kanske inte kan sitta och diskutera andras hästar hur som helst utan deras medtyckande. Lägg gärna in egna bilder om ni har några takfel som inte finns med i tråden i form av bilder. Använd gärna bilder för att beskriva felen och visa.

ridbild3.jpg

kjarnijagg.jpg

galopppaar.jpg

galopp-1.jpg

kjarnitravar-11.jpg

Sen pratas det ju mycket om form, hur ser man att det är en bra form? Att hästen till exempel jobbar med ryggen och inte är framtung?

Jag tycker att du skulle kunna behöva lite mer fart på bakdelen i de flesta gångarter.

Vad ska den första bilden föreställa? Pass eller tölt? För är det tölt så är det emot pass. Andra bilden ser även den passtaktig ut tycker jag. Man ser att samma sidas benpar går åt samma håll.

När det gäller framtunghet så är det ju en lätt grej att se. man ser att hästen lutar frammåt och liksom hänger ner. Den behöver komma upp mer och få friare bogparti.

Bra tråd! :banana:
Tredje bilden i galopp ser inte jag något fel i :confused: Men jag vet inte, är också värdelös på sådant här :o
Sista bilden är han väl framtung i och inte blev det bättre av att bilden lutar :rofl::rofl:

Näää. vänta han är inte framtung det är bilden som lutar. :rofl: Tror jag :crazy:. i alla fall...

Tänkte svara lite i den här tråden trots att jag är usel på att förklara :o

För att först och främst ta upp för- och nackdelar med dina bilder:
Bild nummer 1: Passtaktig (ser du ju genom att båda vänsterbenen är fram, och höger bak. Dock finns det ett liknande moment i tölt, så där handlar de bara om att lära sig se helt enkelt. Kan se om jag orkar ladda upp ett par kanonbilder som visar att ett sådant moment finns någon annan dag), annars är formen ok, även om jag inte skulle vilja säga att du har honom "på tygeln" så har han ändå en relativt trevlig form, han går ju inte med jättespänd underhals och huvudet i vädret liksom... Skulle även önska en rundare överlinje, men man har ju å andra sidan sätt sämre överlinjar också...
Han sätter dock under sig bra
Bild nummer 2: Bättre i takten, dock blir han "tyngre" i forman (djupare, och han ser almänt "tung" ut), och faller fram aningen mer på bogarna. Undertrampet är inte fullt lika bra som på bild ett, men helt ok. Överlinjen är liksom bild ett ok.
Bild nummer 3: Första intrycket man får är ju att han ser så pigg och glad ut :D Annars skulle jag önska en rundare överlinje, då tror jag också att hela galoppen skulle bli rundare.
Bild nummer 4: Kan jag ana fyrtakt? Eller är jag helt ute och cyklar. Han sätter under sig bra, men jag skulle fortfarande önska en rundare överlinje, därmed galopp och mer "power" bakifrån.
Bild nummer 5: Jättesvår bild att bedömma, men du ser ut att vrida på överlivet. Bättre överlinje och mer tryck bakifrån så blir det nog kanon!

Jag tycker, visserligen är det rätt OT, men iaf, att ni har gått väldigt mycket framåt öht, och med mer överlinje och tryck bakifrån så kommer han nog bli jättefin! :D

Angående form och så, så kan jag lägga upp ett par bilder här, men tänkte någon dag rita bättre för hand, det är enklare att förklara så, och dessutom behöver jag ha ett par sådana bilder till en tjej i stallet, så håll till godo med detta!

Här tycker jag att hästen riktigt sänker sig bak, höjer sig fram och ser allmänt trevlig ut (dock är det lite taskigt att titta på överlinjen på den hästen, eftersom att han har jättekorta ryggmuskler, bättre bilder på det kommer)
12685737.jpg

Brandy är det, till skillnad från fuxen, väldigt enkelt att se överlinjen på:
9583555.jpg

Dock är det en väldigt dålig bild, dålig vinkel osv, men man ser rätt tydligt hur han arbetar med överlinjen, höjer ryggen osv.

Ett annat exempel på en enligt mig bra överlinje:
10279364.jpg

Och en från mellantrav, där man verkligen ser hur han tar i bakifrån och arbetar på bra med överlinjen, höjer rygg, manke och nacke:
13423278.jpg

Och så en dålig travbild, Ör tycker inte om situationer med högtalaranläggningar och allt vad tävlingar innebär, vilket resulterade i, visserligen rätt mycket bensprattel, men framför allt en mindre form och dålig överlinje med sänkte rygg osv.
13424067.jpg

galopp- och töltbilder kommer i nästa inlägg...

Några galoppbilder...
Ör får återigen rycka in som "skräck-exempel", dock är det av samma annledning som travbilden. Hon tycker inte om tävlinssituationen, vi tappade bakbenen (hon är dock jättekort, så det är svårt att se att hon blir "lång"), sprattlar på utan rygg eller överlinje öht och huvuget i en icke-önskvärd form:
13424068.jpg

... till skillnad från Brandy, som sätter under sig ordentligt med fin överlinje och hamnar i en riktig uppförsbacke:
9583741.jpg

9583763.jpg

Töltbilder då

Här sätter Kopar under sig riktigt bra, dock skulle man önska en rundare överlinje:
13318920.jpg

Brandy, som är i topptrim, orkar gå i en högre form utan att tappa överlinjen:
9583578.jpg

I ökat tempo tycker jag dock att en högre form är tillåten, dock tycker jag att det är lika noga med att överlinjen ska vara "med" lika mycket för det.
Brandy i ökat tempo:
9794685.jpg

Och juste ja, hittade två bilder till....
Här ser man hur Brandy sätter under sig, sänker sig bak och kommer upp fram (dock är det en helt annan form eftersom att jag rider med bara två spön). Han har också en fin överlinje:
Trav:
12674076.jpg

Galopp:
12674077.jpg

Det är jag som rider på alla bilder som jag har lagt ut, så det är fritt fram att komentera allt mellan himel och jord!

När det gäller Brandybus är jag alltid lika imponerad över hur lösa tyglar du kan ha på dina hästar!! :bow: Så vill jag också ha det! ja, jag vet! TRÄNING! RÄTT träning! ;) Men ändå.

Det jag hade önskat på några av töltbilderna är lite mer tillbakalutad men sånt ser jag extra tydligt eftersom jag har stora problem med det själv :angel:

/Jenny

Träning ger färdighet! ;) Men tack! :bow:

Det är något jag har lagt ned stor energi på, så det är kul att höra andras åsikter om det! :bow:

*harkel* Nejnej, min sits är perfekt :angel: Eller så finns det alldeles för många brister, välj själv :D

Delvis knapp...

Hm.. Jag tror jag börjar fatta lite nu.. Men är lite trög så det dröjer förmodligen ett tag till tills det klaffar helt.
Det som är lite jobbigt i min hjärna är just nu samma ben par. Alltså när till exempel höger bak landar så ska höger fram vara kvar i luften? Måste då alltså kotan vara böjd inåt eller beror det på hästens steg?

Tack Brandybus för dina bra förklaringar.
Tyvärr kan jag inte se dina bilder!

Första hästen går på bogarna (fram tung). Rätt ok form. Ser stel ut i nacken åt sidorna. Passtaktig tölt.

Andra hästen är fin, har bra form och takt. Dock ser den ut att gå under på vissa bilder i traven.

Varför skriver allla ätt hästen ska "jobba med ryggen"? när det är magmusklerna och underlinjen som ska jobba och dra ihop sig för att ryggen ska komma upp...

ridbild3.jpg

kjarnijagg.jpg

galopppaar.jpg

galopp-1.jpg

kjarnitravar-11.jpg

Ett tips är att kolla på bakselen, om hästen trampar mer under sig, då jobbar den mer med ryggen.
Apropå detta med form osv så tycker jag det är många som har hästarna i falsk form, de knäcker av i nacken utan att jobba ordentligt så då är det ju bättre att han den i friare form så den inte lär sig att smita undan genom att bara kröka på nacken lite, många ryttare misstar detta för att deras hästar går i form.

Men bara för att hästen för in bakbenen under sig behöver inte det betyda att den bär sig med dem. Man måste se hästens överlinja för att se om den höjer och arbetar med sin rygg.

Det är vanligt på 5-gångshästar att de är är bra på att föra in benen långt under kroppen, men inte alltid bära upp sig med dem.

Men bara för att hästen för in bakbenen under sig behöver inte det betyda att den bär sig med dem. Man måste se hästens överlinja för att se om den höjer och arbetar med sin rygg.

Det är vanligt på 5-gångshästar att de är är bra på att föra in benen långt under kroppen, men inte alltid bära upp sig med dem.

Nu skrev jag att det är ett sätt att se det på, men många tror att hästen arbetar för att den knycker på nacken & det finns otroligt många som gör det, men inte arbetar.

Det kan ju dock vara lite knepigt att se exakt vad för takt en häst har bara utifrån en bild, för har man "otur" och trycker -precis- mellan två moment så kan det ju se ut som att hästen mest sprattlar med benen. (Tro mig, jag har en del roliga bilder på mig och Komma som min lilla far har lyckats ta i precis fel ögonblick ;) Nu börjar han dock bli riktigt grym på å fota på tävlingar!)

Nu skrev jag att det är ett sätt att se det på, men många tror att hästen arbetar för att den knycker på nacken & det finns otroligt många som gör det, men inte arbetar.

Japp det gör det min madame inräknad och det är jag själv som har lärt henne det :o

Första hästen jag red in var många år sedan då fick man faktiskt lära sig teleskopvarianten i tölt på kurs. Som vi kämpat på senare år med att åtgärda det.

Så så skulle det ju inte bli med madame, utan här gjorde jag klart från början att framåt nedåt är rätt väg inte upp med näsan. Liten missräkning är att hästen är väldigt lätt i munnen och därför knycklar ihop halsen och tappar bakdelen. Aldrig kan man göra nåt rätt.

Så om du har några tips på hur man aktiverar ryggen på en häst som klipper nacken så fort man samlar in tyglarna mottages det tacksamt. Förvisso kan inte praktiseras just nu pga avstånd mellan mig och hästen, men det vore ju synd att inte i alla fall aktivera sig mentalt. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 274
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025