Hur man lindar

Sv: Hur man lindar

jag har lärt mig linda på Solvalla, mitten ner och vänd och sedan upp, men med de tjocka moderna Dressyrlindorna så ser det apfult ut.
Då får man göra på annat sätt.

Nu har jag ju dessutom sett till att jag inte behöver linda :angel:

Vår vet. på hosk ifrågasatte lindorna under ridning.
Varför linda? ingen idrottsläkare skulle linda mitt på armen liksom ...

och lindar man över en led så hindrar man ju ligamneten att utvecklas och stärkas - då de inte utsätts för belastning.

Stallbandage / Nattbandage är en annan sak

Jag har sådana där strykkappor som går runt hela benet så jag behöver inte heller linda, det är bara när jag vill att dom skall se snygga ut för en gångs skull jag lindar när jag rider, jag har inga fleece och inga elastiska utan bara lite lite elastiska jaa vad är det för material egentligen?? ridlindor liksom :o

såna där snygga som jaghar från Equality line förståss

Har också såna för att smälta in och inte se så bonnig ut :angel:

(vad gör vi här mitt i natten föresten - skall sova nu)

tack för att du finns fio - lio - lej
:)

Håller med vår_vinter, bryr mig inte om hur det ser ut bara det är praktiskt och fungerar bra!!!

Jag lindar inte med fleece lindor vid ridning, för det första för att dom är varma men också för att dom är stumma. De är däremot bra som stallbandage då de värmer hästens ben. Elastiska lindor använder jag vid ridning, de ger bra stöd för senorna men kan ge brännsår, så padd under är att föredra. De lindorna som består av först fleece och sedan är elastiska använder jag ingen padd under.

jag lindar från kotan upp till knät, ej över. Kan, om vi ska på skogstur, linda mer av kotan för att minska skaderisken.

Annastazia skrev:
Håller med vår_vinter, bryr mig inte om hur det ser ut bara det är praktiskt och fungerar bra!!!

Jag lindar inte med fleece lindor vid ridning, för det första för att dom är varma men också för att dom är stumma. De är däremot bra som stallbandage då de värmer hästens ben. Elastiska lindor använder jag vid ridning, de ger bra stöd för senorna men kan ge brännsår, så padd under är att föredra. De lindorna som består av först fleece och sedan är elastiska använder jag ingen padd under.

jag lindar från kotan upp till knät, ej över. Kan, om vi ska på skogstur, linda mer av kotan för att minska skaderisken.

Håller med dig... vart lite fel förut.. Jag lidarlite över kotan o sen upp till knäet.. Aldrig över, tycker det ser dumt ut (min åsikt)...
Man ska ha saker för att det hjälper mm inte för att de är snyggt/trendigt o man ska passa in.
Tyvärr är dagens hästvärld inte bättre än så att man SKA ha saker som ser ut sådär o sådär, lindor, martingal, skarpa bett mm.. Utan att hästen ens behöver de..
Knapplån!

*kl*
Jag lindar från mitten av benet, ner, upp och sen ner på mitten igen. Lindar ner över kotan och slutar under knät.
e45.JPG

Jag lindar med acryllindor och pad. Jag vet inte men tänkte en gång att jag skulle linda med fleecelindor men ångrade mig då jag faktiskt kunde dra i dem- de var inte helt oelastiska. Eller är det bara vissa märken man ska använda?
Har paddar som jag sytt själv med fleece på ena sidan och teddy på andra.

Så lindar jag med ! Begriper inte varför man lindar över knät och hindrar hästen från att böja lederna ordentligt, det stramar ju. tänk själv att ha en linda över ditt knä, kan du böja det ordentligt ??:confused:

Haha, skadade mitt knä i början av sommaren och gör alla ansträngande saker med knäskydd och jag kan säga att det är ingen höjdare att försöka vika ihop benet med det på. I början kunde jag knappt böja benet så det gick att rida ordentligt med det:smirk:

Jo, jag förstod att Kyra egentligen utförde något alldeles vettigt ;) , men bilden blev verkligen taget i ett perfekt ögonblick!

Tack! Då är jag inte helt ute och cyklar nu.. ;) Jag lindar själv väldigt sällan, så jag har väl inte heller så mycket i den här tråden att göra.. Ville mest bara kommentera att jag anser att det är rätt dumt att rida med fleecelindor. Jag håller mig till simpla benskydd när jag hoppar, annars inget alls. :)

*knapplån*

oavsett vad jag lindar med, lindar jag alltid upp till halva knät. inte över, men upp dit. för att det är fult att göra något annat. har inte fått någon vettig anledning till varför man SKA eller INTE SKA, som kan understödjas av en kunnig person, så jag fortsätter.

att rörelserna hämmas har jag inte märkt av, ska de göra det måste man nog linda hårt, med tjocka paddar och högt upp över halva knät.

När jag börjar linda så börjar jag uppefrån precis under knät. Sen så lindar jag lite högra upp än slutet på kotan sen upp igen till knät. och där slutar jag.

Jag lindar lite höhre upp och längre ner när jag har stallbandage.

Jag lindar inte så ofta men när jag väl gör det slutar lindorna under knäet och till hälften över kotan ungefär..

Vår_Vinter skrev:
Knapplån!
Jag bara undrar... lindorna som både har fleec och elastiskt lida.. Lindar alla ävn då med padd?
Vet många som inte gör det eftersom fleecet hålls på plats av den elastiska lindan!
Vad är rätt o fel där tycker ni?

Nej alla lindar inte med padd. - alltför många lindar utan padd då dessa lindor används. de marknadsförs som "allt i ett" - "inga paddar behövs".
skarvarna blir detsamma - det går aldrig att tryckutjämna utan padd, på samma sätt som med padd.

att fleecen "hålls på plats" har inget med tryckutjämning eller "human faktor" mot hästens ben och sena att göra. Alls. Tyvärr.

fälttävlansnörd skrev:
*knapplån*

oavsett vad jag lindar med, lindar jag alltid upp till halva knät. inte över, men upp dit. för att det är fult att göra något annat. har inte fått någon vettig anledning till varför man SKA eller INTE SKA, som kan understödjas av en kunnig person, så jag fortsätter.

Då kan du dessvärre inte ha pratat med särskilt kunniga personer.

snygghets faktor är väl en sak - men inte när det rör så känsliga vitala saker som hästens ben, leder och senor. skulle ALDRIG ens tänka tanken att exprimentera där. Dessvärre.

jag har rejält kunniga personer runtomkring mej som ser mej linda, och de säger inget. trots att jag alltid är väldigt tydlig med att jag vill att de säger till när de har något att anmärka på.

skulle det nu kunna ge sådana skador som du nu hävdar, så har jag svårt att tro på att så MÅNGA skulle linda så. till viss del så litar jag på vad eliten gör, precis som jag förkastar vissa saker.

jag exprimenterar inte. exprimentera för mej är att hålla på och testa en massa olika saker för skojs skull. jag har alltid lindat som jag gjort och det är inte att exprimentera. jag har mina restriktioner mot att sluta under knät precis som att du har dina mot att linda över.

mackan skrev:
Nej alla lindar inte med padd. - alltför många lindar utan padd då dessa lindor används. de marknadsförs som "allt i ett" - "inga paddar behövs".
skarvarna blir detsamma - det går aldrig att tryckutjämna utan padd, på samma sätt som med padd.

att fleecen "hålls på plats" har inget med tryckutjämning eller "human faktor" mot hästens ben och sena att göra. Alls. Tyvärr.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Detta är något folk MÅSTE sprida ut till alla.

knapplån

jag själv brukar bara linda benen med elastiska/fleece (beroende på vilket schabrak, måste matchas ;)) när jag har lektion, för att det är snyggt samt för att min tränare vill att jag har det för att undvika ev. skador. Resten av dagarna ride rjag utan då jag anser att senorna mår bra och stärks av att ridas utan. Håller med som någon skrivit att senorna och ligamenten inte kan utvecklas och stärkas efter hästens arbete och prestationer om man hela tiden lindar in dem.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka