Hur man lindar

Sv: Hur man lindar

*KL*
Tror att det var skillnad å förr, när man bara hade elastiska lindor som ofta orsakade skador.
Att bara linda över senorna finner jag ingen logik i.

Den kan behöva lite stöd runt kotan o det är där den slår på sig- antingen med andra benets kota eller hoven.

min häst har så långa ben att lindorna sällan räcker mer än ett varv upp över nerdre delen av knäet.

*KL*

Ärtbenen vid carpus är väldigt känsliga, precis som de övriga ärtbenen i hästens kropp. (Senben/sesamben.) Det kanske låter fjuttigt att en fleecelinda skulle kunna orsaka skada på ärtbenen, men fleece är inte så tryckutjämnande som många tror. Utan padd under blir det väldigt ojämnt tryck på senorna, oavsett vilken sorts linda man använder. Har hästen en linda över ärtbenen på framknäna och böjer benet, så uppstår ett väldigt tryck på just ärtbenen.

Jämför med att linda era egna ben och låta lindan gå upp en bit över knäskålen. Det kommer med all sannolikhet att kännas obehagligt i både knäskålen och knävecket, eller hur? Och vi har ändå muskler i våra ben, som skyddar, men det har inte hästarna. Av samma anledning låter jag bli att linda upp över framknäet alls, även om ärtbenen sitter lite högre.

Däremot stallbandage och bandage vid transportering av hästen kan gå upp lite högre, och lägre över kotan, men då ska ju inte hästen röra sig utan mest stå still. (Dessutom rör det sig ju om skyddsbandagering på ett helt annat sätt.) Men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med ärtbenen då också. Varför? Ärtbenen hjälper hästen att hålla balansen/bli stabil i sina ben, och utan ärtbenen kan inte hästen fungera normalt. Därför räknas skador på ärtbenen som allvarliga, trots att det rör sig om väldigt små ben.

Gisburne skrev:
*KL*

Ärtbenen vid carpus är väldigt känsliga, precis som de övriga ärtbenen i hästens kropp. (Senben/sesamben.) Det kanske låter fjuttigt att en fleecelinda skulle kunna orsaka skada på ärtbenen, men fleece är inte så tryckutjämnande som många tror. Utan padd under blir det väldigt ojämnt tryck på senorna, oavsett vilken sorts linda man använder. Har hästen en linda över ärtbenen på framknäna och böjer benet, så uppstår ett väldigt tryck på just ärtbenen.

Jämför med att linda era egna ben och låta lindan gå upp en bit över knäskålen. Det kommer med all sannolikhet att kännas obehagligt i både knäskålen och knävecket, eller hur? Och vi har ändå muskler i våra ben, som skyddar, men det har inte hästarna. Av samma anledning låter jag bli att linda upp över framknäet alls, även om ärtbenen sitter lite högre.

Däremot stallbandage och bandage vid transportering av hästen kan gå upp lite högre, och lägre över kotan, men då ska ju inte hästen röra sig utan mest stå still. (Dessutom rör det sig ju om skyddsbandagering på ett helt annat sätt.) Men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med ärtbenen då också. Varför? Ärtbenen hjälper hästen att hålla balansen/bli stabil i sina ben, och utan ärtbenen kan inte hästen fungera normalt. Därför räknas skador på ärtbenen som allvarliga, trots att det rör sig om väldigt små ben.

Jag är helt med dig. Har aldrig hört det innan, är värt att tänka på. men jag har som sagt aldrig lindat upp över knät.

Förövrigt är det självklart för mig att ha paddar under alla lindor. I min värld har lindan bara funktionen att hålla padden på plats, det är alltså padden "som gör jobbet" och fyller en funktion tillsammans med en korrekt lindad linda.

Jag undrar varför alla rider med fleecelindor? Vad jag har hört så är fleecelindor inte till någon mer nytta än att hålla värmen i benen. Och då används de som stall- / transportbandage.
jag har lärt mig att men endast ska rida med elastiska lindor (då med paddar under förstårs), eftersom det ska kunna släppas igenom blod och syre. Fleecelindor är ju inte töjbara och gör alltså mer skada än nytta vid ridning. Rätta mig om jag har fel..?

ex2.jpg

Den vänstra är med paddar + elastiska lindor. Högra är paddar + fleece.

Tycker paddar + fleece är snyggast, synd att jag inte har ngn bild när jag själv har lindat med det..

Du har absolut rätt! Flecelindor är till för transportering/stall bandage, jag rider aldrig med flecelindor men många gör det och utan paddar, men det bränner på hästarna när de rör sej. . .

jag rider med fleecelindor med paddar under.

att jag lindar har mest med en snygghetsfaktor.

igentligen tror jag allt att många hästar klarar sig fintfint utan lindor.
För mig är det alltså bara en matchningsfaktor.

jag lindar på det gamla traditionella sättet.

Senast ändrad av en moderator:

Gisburne skrev:
*KL*

:bow: :bow: :bow:

Jag blir helt ärligt väldigt både rädd och beklämd av alla lindnings trådar där folk lindar sina hästar kors och tvärs utan att ha koll eller ens veta hur eller varför. Man lindar inte över halva knät om man vill att hästen ska kunna röra sig utan hämningar och man ska arbeta den. Möjligen stallbandage. Eller in på prisutdelning. Inte arbete. Och att lindor säljs på marknaden med propaganda att det ej behövs paddar under, är rent av kriminellt anser jag. de skador som man kan åstadkomma är markanta, det borde vara förbjudet att marknadsföra lindor som att det är OK att inte ha padd under.....

independent skrev:
Jag undrar varför alla rider med fleecelindor? Vad jag har hört så är fleecelindor inte till någon mer nytta än att hålla värmen i benen. Och då används de som stall- / transportbandage.
jag har lärt mig att men endast ska rida med elastiska lindor (då med paddar under förstårs), eftersom det ska kunna släppas igenom blod och syre. Fleecelindor är ju inte töjbara och gör alltså mer skada än nytta vid ridning. Rätta mig om jag har fel..?

Jag håller med dig. Fleecelindor är till för stallbandage, vilket jag för övrigt lindar från knät ner till kronranden. (nästan ända ner i alla fall) Givetvis med padd under.

Lindar jag vid ridning används givetvis elastiska lindor för att försöka få någon slags komfort och nytta av dem. Fasst egentligen lindar jag så löjligt sällan så jag kanske inte har i den här tråden att göra. :p

mackan skrev:
:bow: :bow: :bow:

Jag blir helt ärligt väldigt både rädd och beklämd av alla lindnings trådar där folk lindar sina hästar kors och tvärs utan att ha koll eller ens veta hur eller varför. Man lindar inte över halva knät om man vill att hästen ska kunna röra sig utan hämningar och man ska arbeta den. Möjligen stallbandage. Eller in på prisutdelning. Inte arbete. Och att lindor säljs på marknaden med propaganda att det ej behövs paddar under, är rent av kriminellt anser jag. de skador som man kan åstadkomma är markanta, det borde vara förbjudet att marknadsföra lindor som att det är OK att inte ha padd under.....

Knapplån!
Jag bara undrar... lindorna som både har fleec och elastiskt lida.. Lindar alla ävn då med padd?
Vet många som inte gör det eftersom fleecet hålls på plats av den elastiska lindan!
Vad är rätt o fel där tycker ni?

Är väl ingen expert på det här, men det jag har lärt mig (hittills) är att:
Stallbandage ska lindas nästan ända ner till kronranden (som Rumpnissen säger).

Ridlindor ska lindas ner till halva kotan ungefär. Sen såg jag hur en dressyrtränare som hade clinic lindade en liten bit upp på knät (och då menar jag verkligen en liten bit). Har försökt efterhärma hennes sätt att linda (helt fantastiskt för övrigt, med ett slags underlig knyck i det hela) men jag kan inte. Så oftast lindar jag som många andra här sagt; till halva kotan och upp under knät.

Rider varierande med elastiska och fleecelindor. Så som jag uppfattat det så ger fleecelindorna inget stöd, men jag rider ändå med dem, för att jag är lite barnslig och vill matcha allt!! :o :D

Under elastiska lindor har jag paddar (självklart) men inte under fleecelindor. Under 50/50-lindorna (hälften fleece, häflten elastiskt) har jag heller inga paddar.

Vet du vad bilden föreställer ?
Det passiva motstånd jag beskrev i tråden om halvhalter

Det blir ju tightare med elastiska!?

Eller drar ni åt fleece allt ni kan? :crazy: Jag lindar alltid med fleece+pad för att skydda benen mot slag, men jag lindar inte hårdare än att det sitter på plats.

Elastiska lindor är så hala, så då är man ju tvungen att sträcka lindan, annars hasar dom ner... Dvs det blir mkt tightare.

Har någon av er haft knäskydd eler knäbandage på er.

Det kan bli väldigt tjorvigt och obehagligt och kan tom. stasa om man böjer käet.

Man måste tänka lite om man lindar över en led. Man måste alltid linda i åttor så att leden går att böja
Dina första bilder verkade vara stallbandage, hur bekvämt är de att ligga med. Hästar vill ju gärna vika ihop frambenen när de halvligger

Centaur skrev:
Det blir ju tightare med elastiska!?

Eller drar ni åt fleece allt ni kan? :crazy: Jag lindar alltid med fleece+pad för att skydda benen mot slag, men jag lindar inte hårdare än att det sitter på plats.

Elastiska lindor är så hala, så då är man ju tvungen att sträcka lindan, annars hasar dom ner... Dvs det blir mkt tightare.

Jag lindar inte hårdare med elastiska lindor, tvärtom. Jag upplever det som om man måste dra åt fleecelindor onödigt hårt. (Med tanke på att de är oelastiska) Självklart ska lindan sträckas, men ett jämnt tryck runt hela benet.

I min värld spelar det ingen roll hurvida lindan är oelastisk eller elastisk, tryclet för att lindan skall sitta kvar är det samma. För vikten skiljer inte mycket och jordensdragningskraft är inte tyngre mot elastiska lindor... Jag förstår helt enkelt inte hur du tänker. ;)

Susan skrev:
Har någon av er haft knäskydd eler knäbandage på er.

Det kan bli väldigt tjorvigt och obehagligt och kan tom. stasa om man böjer käet.

Man måste tänka lite om man lindar över en led. Man måste alltid linda i åttor så att leden går att böja
Dina första bilder verkade vara stallbandage, hur bekvämt är de att ligga med. Hästar vill ju gärna vika ihop frambenen när de halvligger

får jag fråga en sak!?
Lida i en åtta? Förstår inte riktigt vad du menar?
Har lärt mig mitten-upp-ner-mitten?!

helt fel eller?

Vår_Vinter skrev:
får jag fråga en sak!?
Lida i en åtta? Förstår inte riktigt vad du menar?
Har lärt mig mitten-upp-ner-mitten?!

helt fel eller?

herregud har dina hästar tax ben?? Mina hästar måste jag börja lite längre ner än mitten över kotan och sedan upp , jag fäster kardborrarna längst upp under knäet för det är dessutom snyggast, asfult att ha det i mitten.

fio skrev:
herregud har dina hästar tax ben?? Mina hästar måste jag börja lite längre ner än mitten över kotan och sedan upp , jag fäster kardborrarna längst upp under knäet för det är dessutom snyggast, asfult att ha det i mitten.

de har dom inte... men dock är lidorna sååååå förbannat långa!!!!
En del lindorna går det inte på utan då blir de lite annorlunda.. men så har jag lärt mig.. sen lindar jag bara halva kotan o till knäet slutar!

Jag skiter i hur det ser ut, så länge det ger den funktion jag vill ha....
Har inge häst som jag behöver visa upp på tävlingsbanorna eller för andra än de i stallet! anmärka att det är ett travstall med enbart travare (ridhästar)... så de är då ingen om bryr sig!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka