Hur man lindar

Sv: Hur man lindar

Dålig bild men såhär lindar jag;
DSCN6450.jpg

Cattizen skrev:
Du har inte någon koll på vad ärtbenen sitter va ?? Hade du haft det skulle du inte lindat över dom. . . KOlla på lla transportskydd, dom är utskurna för att inte sitta över ärtbenet. :D

Om du har någon koll på hur man läser hade du sett att jag skrev att de ggr jag lindar slutar jag UNDER knät. Kan samtidigt tal om att mina transportskydd är extra höga och sluta en bra bit över knät, de sitter iofs inte åt.

Har jag någonsin sagt att jag inte vet vart ärtbenen sitter, tycker dock att vissa av de bilder som folk här sa var förkastligt högt lindade var jämförbara med bilden på Briar som var länkad hit.

Senast ändrad:

Men herregud ! Det är väl ändå skillnad om man lindar stallbandage över knät eller ? Då rör ju inte benet sej lika mycket och framförallt inte lika högt som när man rider. När du rider/kör och lindar över knät så blir det en enormt stor påfrestning mot ärtbenet när lindorna vid varje steg pressas emot det.

Och det är kanske maränghästar som inte lindas över ärtbenet vid motion, men det kanske beror på att människorna vet vad dom gör och är rädd om hästen, eller ? En veterinär står väl ínte och säger att det är farligt att linda över ärtbenet om det inte är de ?? Hästens balans sitter ju delvis i ärtbenet.

Kolla på transportskydd, de är utskurna för att inte sitta över ärtbenet, och då undrar jag, VARFÖR ? Tror du att det är för att se snyggt ut ? :confused: :mad:

jag lindar upp till under knäet, och där nere slutar jag vid "sporren" eller vad det heter, på baksidan av kotan finns en liten "plupp", jag går så långt ner men inte längre.

då skulle jag lära mig det :p jag skulle inte ge mig på att linda om jag inte kunde och ett tips : det är mkt lättare+ ger mer stöd om du lindar med padd under.

elle12 skrev:
fijja skrev:
Men fyjäklar va snygg han e :D

QUOTE]

Vem av dem tycker du är snygg:angel:

Hursomhelst så såg jag Briar och JB i helgen, och Briar är inte bara snygg enligt mig utan otrolig snäll. JB visade honom på Hässleholms horse show, efter ritten satt JB av och gick och skrev autografer, Briar hölls av skötaren och han hade säker minst 50 barn runt om sig överallt och han var helt cool, han stod blickstilla när de klappade honom.

Tillägger att om det var JB du tyckte var snygg så är han visst upptagen igen såg jag, och Briar var lindad som på bilden i helgen:), kunde inte låta bli att kommentera det andra.
Briar är underbar, var hos jan brink med skolan för två veckor och då stod jag själv och skelade med honom i boxen. Han är grymt skellen och super snäll. Vill bli kliad vid hlsen hela tiden...
Kelade med Biggles oxå, han och Briar är typ lika keliga...:love:

Briar vet att han är en stjärna och att alla tycker att han är super snygg...

Fårlåt, förlåt, missade det. Men tycker fortfarande att det är alltför många som inte förstår hur pass känsliga dessa ärtben är. Och kan inte begripa varför de lindar så högt upp. .. . :crazy:

Cattizen skrev:
Fårlåt, förlåt, missade det. Men tycker fortfarande att det är alltför många som inte förstår hur pass känsliga dessa ärtben är. Och kan inte begripa varför de lindar så högt upp. .. . :crazy:
Jag kan säga att jag visst inte att det fanns något som hette ärtben vad för något fören jag kollade upp det.
Själv så lindar jag inte upp över knät utan slutar där knät börjar (underfrån)
Jag lindar över halv knät på nattlindorna men annars inte då jag vill att hon ska ha all rörelse frihet när jag rider,

det är bra det ska man absolut inte göra, då det kan krossas.:cool:

ja det är det, speciellt om man har lindor som pressas mot benet varje gång det böjs så blir det en otroligt stor påfrestning i längden, vilket gör att benet blir skörare för varje gång och tillslut så krossas det. :o

Kan erkänna att jag inte visste hur känsliga de var, men de har å andra sidan aldrig varit utsatta för fara i.o.m. att jag inte lindar så högt.

Jag lindar mina hästars ben precis som Lancet gör, så att de får stöd. Ärtben? Med en fleecelinda? Njäää...

men asså det borde ju inte vara så farligt att linda halva knät för hästen... jag menar Jan Brink skulle ju inte göra det om det skulle vara en fara för hästens ben.

VAr bara något som jag kom och tänka på...

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar