Hur man lindar

Sv: Hur man lindar

Själv linda rjag min häst på senorna, så att de slutar precis ovanför kotan

Ähum. varför linda överhuvudtaget i så fall?
Om du inte tänker linda kotan så har lindan i sig ingen effekt. Det är som om du skulle linda ditt eget ben och sluta en bit ovanför ankeln.. hjälper inte precis vid ev. vrikningar mm som ju är lindornas egentliga funktion. vill man skydda senorna så bör man ha senskydd. Vill man däremot skydda hästen mot vrikningar mm så är lindor helt klart bäst om de lindas korrekt dvs över hela kotan.

Själv lindar jag halva knät upp oxå, lite pg a att jag blivit skolad av dressyrfolk sedan jag var liten knatte. men det är helt frivilligt.

/Helena

Anders141.jpg

Under dom vita lindorna har ja padd så då va ja tvungen att linda så och dom röda var lite korta så då linda ja bara liten bit på kotan

Ähum. varför linda överhuvudtaget i så fall?

Ja det kan man fråga sig... Jag lindar inte.

Om du inte tänker linda kotan så har lindan i sig ingen effekt. Det är som om du skulle linda ditt eget ben och sluta en bit ovanför ankeln.. hjälper inte precis vid ev. vrikningar mm som ju är lindornas egentliga funktion. vill man skydda senorna så bör man ha senskydd. Vill man däremot skydda hästen mot vrikningar mm så är lindor helt klart bäst om de lindas korrekt dvs över hela kotan.

/Helena

Sådana krafter som det blir vid en vrickning har en linda ytterst marginellt skydd mot. Om du ska hindra att hästens led får en vrickning måste du linda så hårt att leden inte kan böjas alls. Kan leden böjas av muskelkraft kan den naturligtvis vrickas i sidled då kraften vid ett snedtramp är flera hundra gånger större än vad som krävs för att böja en led.
Tänk dig själv att ha i sidled orörliga ben (stel ankel) och trampa snett samtidigt som du sätter ned en vikt på hundra kilo på benet. Skulle en linda hindra detta? Knappast, gipsa benet om du ska hindra snedtramp. :idea:

Linda är något helt annat för människor som väger mindre och naturligt kan flexa i sidled i ankeln. Då har det en stabiliserande funktion som kan hindra översträckning. När en häst trampar snett innebär det en omedelbar översträckning av ledbanden då de är så strama, medans våran ankel kan böjas en bra bit i sidled = hinner bromsas när lindan stramas åt.

HeJ!

De skolor jag gått (rid och häst) har alla lärt ut att lindning är mellan kota och knä, men inte över knät. Linda man över knät borde rimligtvis rörelserna hindras, prova själv att linda äver ditt eget knä och försök gå med det...

Dvs. inte över leder, då hindras röligheten. Nu vet jag inte om dom lär ut anorlunda nuförtiden, det var ett par år sen jag gick på någon typ av häst/ridskola..

/ Lavinia, som bara lindar för syns skull, eller för värmen..

*kl*
Jag lindar när jag tränar dressyr: halva kotan till under knät för att jag har en häst som stryker sig framförallt mycket bak (därför går jag lite längre ned på bak än på fram, men går inte nedanför kotan för då hindrar jag ju kotleden), när jag rider annars har jag vanliga hederliga strykkappor i läder. Hade väl egentligen inte behövt något fram, men har det lite dels för att det ska bli enhetligt och dels för att ge ett visst skydd.
Att linda för att värma benen tycker jag låter konstigt för arbete ökar ju blodcirkulationen i sig, jag har däremot stallindor för att värma och därigenom undvika gallor, lindar då nedanför kotan, men inte heller då går jag över knät.
På hästsjukvårdskursen jag gick för hundra år sen fick vi praktisera på Helsingborgs Djursjukhus och där linda olika skador, viktigast att veta hur man lindar över leder tex som nån sa att linda i åtta över knät.

*knapplån*
har nu bara skummat igenom tråden och inte satt mig in särskillt, men funderar på varför alla skriver knät, har hitills inte sett en enda som lindat upp till knät... när det är så nioga med ärtben "hit och dit" (inget ont menat om det) men det är ett ben som inte pratas så mycket om annars i vardagligt tal så ska man väll ändå omtala carpalleden som just carpalled eller möjligtvis carpus:angel: eller? ;)

*förlåt för ett helt onödigt inlägg men men*

Om du läsre hela tråden får du svaret. :idea:

Flyger: Vi borde göra det, annars skulle det ju dessutom kunna leda till förvirring. Bara "knä" kan ju faktiskt tolkas som bakknät. Det hade ju varit lite lustigt. ;)

*knapplån*
har nu bara skummat igenom tråden och inte satt mig in särskillt, men funderar på varför alla skriver knät, har hitills inte sett en enda som lindat upp till knät... när det är så nioga med ärtben "hit och dit" (inget ont menat om det) men det är ett ben som inte pratas så mycket om annars i vardagligt tal så ska man väll ändå omtala carpalleden som just carpalled eller möjligtvis carpus:angel: eller? ;)

*förlåt för ett helt onödigt inlägg men men*

Minns inte vilket som är carpalleden/carpus (skyller på att jag gick en hästsjukvårdsutb o kunde alla ben, senor etc, men det var nästan 20 år sedan!:rofl: )

Menar du att jag tex skriver "knät" o du läser att jag lindar till strax under bakknät:rofl: ?

Jag tror att diskussionen mest rört frambenen för vad jag förstått så lindar inte folk upp över hasen, så bak är vi väl mer eller mindre överens.

Menar du att jag tex skriver "knät" o du läser att jag lindar till strax under bakknät:rofl: ?

klart att hon förstod vad du menade men om man ska säga på rätt sätt så säger man carpus för det finns ingen på frambenen som heter knä. säger man bara kort "knä" så menas det bakknä.(det var med som lurig fråga på hästskötarexamen)
Hon menade eftersom alla pratar om tex ärtben så varför pratar folket då om knä istället för carpus som det heter egentligen?
För det mesta så säger folk knä även om det är fel för man tänker ju lite på människan;)

klart att hon förstod vad du menade men om man ska säga på rätt sätt så säger man carpus för det finns ingen på frambenen som heter knä. säger man bara kort "knä" så menas det bakknä.(det var med som lurig fråga på hästskötarexamen)
Hon menade eftersom alla pratar om tex ärtben så varför pratar folket då om knä istället för carpus som det heter egentligen?
För det mesta så säger folk knä även om det är fel för man tänker ju lite på människan;)

Jo jag tänkte nog att vi förstod varandra, men jag håller med om att det är bättre att vara tydlig.
Men mina hästkunskaper är lite ringrostiga så jag mindes det som att bara "knä" som du säger är "bakknä", men att "carpus" även kunde heta "framknä" för även om det inte anatomiskt är ett knä så ser man ju det som ett.
(nån mer än jag som tycker att ordet knä ser jättetöntigt ut när man skriver det många gånger?)

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar