Hur luktar strålröta?

Sv: Hur luktar strålröta?

Det luktar rutten hov. :p

Lyfter man en hov med röta så luktar det i regel starkt och långt ifrån trevligt. Det är svårt att undgå.

Tack!
Det är såhär att shettisen har fått strålröta på en hov och så frågade en bekant mig hur det luktar för hon har aldrig haft en häst som har fått strålröta. Och ruttet var det enda jag kom att tänka på, men hon undrade hur "ruttet" det luktar. Hon ansåg att det fanns flera olika lukter på "ruttet", så som rutten fisk, annan mat m.m.

Frisk hov luktar just friskt, allt annat utöver det är inte friskt. Det är min utgångspunkt när jag bedömer hälsan på mina hästars hovar :)

Antingen luktar det svamp eller så luktar det BLÄ! Alltså som ni rean skrivit: sopor, ruttet osv

*KL*

Jag har känt lukt av strålröta och visst brukar det vara en speciell lukt...

Men frågan är om det måste lukta?

Min häst har, efter att ha stått i lerig hage i vår, utvecklat något som jag mfl tror är strålröta i båda bakhovarna. Även hovis har kollat det och diagnostiserat det som det. Strålarnas yttre lager är inte murket direkt, men däremot så har det bildats sprickor i mittstrålsfåran upp mellan ballarna. Själva sprickan i mittstrålsfåran är ganska djup, och när hovis skar/petade nere i den så var det kletigt inuti. Det knepiga i kråksången är att det inte luktar något alls.... Någon mer som har erfarenhet av luktfri strålröta? :confused:

Ja, min häst har troligen samma som din, alltså luktfri strålröta. Precis som du säger, det kom nu under våren när det blev blött i hagen, mittstrålfåran sprack upp och blev väldigt, väldigt djup och smal som en knivskåra längst ner, delningen går ända ner så att ballarna är delade. Men det luktar ingenting, inte annat än vanlig hov, dvs jord, spån, hästbajs och sånt, men inte alls ruttet eller sopor som beskrivs här. Hovis säger att det är strålröta ändå och att man kan veta det för att hästen ömmar när man trycker med tex hovkratsen i botten på mittstrålfåran. När hovis skär rent kan man även se att det är svart i botten. Nu kämpar vi med diverse medel för att häva eländet.:(

håller med
- strålröta luktar långvarigt slarv med tandtråd...

luktar är fel ord - stinker är ordet

Låter exakt lika! Vilka medel provar ni? Jag tycker det är jättesvårt att rengöra och se om det blir någon effekt. Eftersom sprickan är så djup och smal, så vet man ju inte vad som döljer sig där nere. :eek:

ta en kompress med utspädd jodopax och tryck in i sprickan med en hovkrats - låt den sitta kvar

läker fort igen enligt min erfarenhet.

Har hittills provat 3%-ig väteperoxid, jodopax, samt givetvis att det hålls rent och skärs rent vid behov. Blev något bättre på bakhovarna, ingen som helst synlig effekt på framhovarna. Nu börjar jag bli smått desperat så sedan några dagar behandlas hon med fotbad med virkon samt Thrush buster, trots att jag egentligen är lite emot att använda så giftiga saker på min lilla tjej. Bara att vänta och se om det ger resultat....

Hålla rent och torka ut det är ju bra. Om du kunde få en hovslagare till att "rensa upp" lite med hovkniven så vore det ju det bästa till at börja med. De giftiga prylarna brukar dessvärre vara de mest effektiva också, typiskt. Har tidigare använt kopparsulfat och tryckt in i fårorna, sedan täppt till med asol-spritindränkt bomullstuss. Vet inte om det går att få tag på kopparsulfat längre, har inte haft häst som behövt behandlas på evigheter som tur är.

Bomullstuss dränkt i tjära som byts 1 g/vecka tog bort de symtomen hos min häst på en skoperiod. Sedan blev strålarna hårda och friska. Nu har de kommit tillbaka lite igen, är svårast när det ligger i gränslandet mellan ficka och bara djup mittstrålfåra - så ingen tuss sitter kvar.

Stralrota luktar som avforing blandat med gammal filmjolk.

Har ar en bild pa hoven till ettl fullblods sto som vi raddade for 18 manader sedan, hade en av den varsta fallen av stralrota som jag sett (marren stod i nastan en meter ren skit). Bilden ser inte sa illa ut, som verkligheten var, det gick att se vart stralen skulle vara men den hade gatt helt bort (forutom lite "svampiga" bitar). Orkar knappt tanka pa stanken, nar vi tog henne hem till min kompis stall kunde man lukta henne innan man kunde se henne :(:mad::(

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2082370&l=0119dc8515&id=627175798

photo.php

ja där är en nyckel hur rent och torrt är det i boxen där hästen bor om man vill bli av med det

Dock avstår jag från din bild - jag är blödig :cry:

eller - tjuvkikade - en alltför vanlig syn....

Japp, hov och stall hygiene ar a och o.

Susan: Historien hade i alla fall ett bra slut:

Stoet i Februari 2009: http://www.facebook.com/photo.php?pid=2082373&l=0e38f05c7c&id=627175798

Hon ar nu frisk, fet och nojd. Sa fort som hon borjade ta pa sig hull forra aret sa blev hon brunstig nastan oavbrutet och pa veterinars inradan sa sattes hon i fol till en fullblods hingst och fick ett stofol for 76 dagar sedan.

Nar vi forst fick hem marren till min kompis sa var prioritet at varma upp henne och fa naring i henne. Forst sent pa natten kollade min kompis hennes papper och det visade sig at hon har jattebra stam (Hennes pappa ar Primitive Rising).

Forlat for att jag kidnappade traden...

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 319
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu får jag många frågor om strålröta. Hästägare runt om i landet har tagit kontakt och berättar att de har stora problem med...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Någon som vet någon parfym som luktar död, lik, kadaver, förruttnelse? Unisex eller för män.
2 3
Svar
49
· Visningar
3 231
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare