Hur löser man detta?

Linduzz

Trådstartare
Har min d-ponny utlånad sen februari-07, hästen står nästan 40mil ifrån mig. Deckemans kontrakt har vi använt oss utav, o i tilläggskontraktet har vi skrivit att vi delar på kostnaderna om försäkringen behövs nyttjas. Vi har 2 mån uppsägningstid för oss båda.
Hästen hann inte vet. besiktigas innan hon åkte(j*vligt dumt), och fodervärden gjorde heller inte någon.

Nu är hästen halt på alla fyra, 3grader hf, 3,5grad vf. 4,5grad båda bak+ont i ryggen.
Vetrinären var ute o sa ungefär som att, avliva hästen.

Vi beslutade att vi tar henne till klinik o gör en riktig undersökning.

Fodervärden vet inte om hon vill ha kvar henne, för hon har inte lust å betala för en häst hon inte kan rida, och vill inte vänta för länge på att hon ska bli bra.

Hur löser vi det om jag måste ta hem henne? Hon har ändå 2mån uppsägningstid. Men hästen kan ju inte stå i två månader utan vetrinärvård?

Hur löser vi det om jag tar hem henne o vem ska stå för vad??

Sv: Hur löser man detta?

Ni har skrivit på kontrakt. Och hon blev fodervärd och var medveten om att det alltid finns en risk att något oväntat händer. (eftersom ni bestämt upp att dela ev veterinärkostnader)
jag tycker ni ska dela på det som ni har bestämt, annars hade jag brutit kontraktet och tagit hem hästen direkt.

klart ni ska dela på alla kostnader gällande denna "skada/utredning/behandlig" då den händ under den tid hon hade häste på foder o ni har ju skrivit kontrakt gällande detta,även om hästen behöver behandling under 1år så kan hon inte slingra sig bara för hon säger upp kontraktet...

STÅ PÅ DIG!!!

Kan inte nog upprepas, vilket du själv också gör, att det är så viktigt med veterinärbesiktning innan man lämnar över hästen till fodervärd eller vid ägarbyte.

Jag kan bara gå till mig själv och hur jag själv skulle göra i ett sånt här läge. Och, eftersom jag inte kan "bevisa" att hästen var fullt frisk vid överlämnandet och med tanke på att hältan är så omfattande finns det anledning att tro att hästen inte varit helt ok från början (annars lär ju fodervärden ha farit fram som galningar med hästen under den korta tid dom haft den från febr-07 till juni-07). Jag hade brutit kontraktet, tagit hem hästen omgående och gjort en fullständig utredning på hästen.

Jag säger som du :bow:
Kunde jag inte bevisa att jag lämnat ifrån mig en fullt frisk häst, så skulle jag bara ta hem den och behandla. Och lära mig att ALLTID besiktiga innan man lämnar till fodervärd.

Har du ringt och rådfrågat Deckeman? Han är ju ändå den som har bäst koll på sånt här skulle jag tro...

Rent juridiskt iofs, om fodervärden skrivit på ett avtal där det inte står att hästen är besiktigad, och ändå förbinder sig till att dela på vet.kostnader... Ja, då kanske h*n blir tvungen att betala :confused:

Ring Deckeman :idea:

I kontraktet står det ju oxå att besiktning sker på fodervärdensbekostnad före leverans
Vetrinären lämnade återbud bara några timmar innan dom skulle komma.
Så fodervärden har haft all chans i världen att göra det hemma för att få reda på ev. skador.

Rent juridiskt så har nog veterinärbesiktningen ingen betydelse i det här fallet om det inte står i avtalet att det ska göras. Står det så har ni redan brutit avtalet.
Annars så bör det bli så här:
Någon av er säger upp avtalet och ni delar kostnaderna under uppsägningstiden. Spelar ingen roll var ponnyn finns under den här tiden om det inte står något om det i själva avtalet. När uppsägningstiden löpt ut så får du själv fortsätta att stå för alla kostnader för ponnyn. Det är det ni har avtalat om och det spelar ingen roll vem som säger upp avtalet. Det kan till och med bli så att om du tar hem ponnyn innan uppsägningstiden är slut med efter att avtalet är uppsagt, att fodervärden får betala uppstallningskostnader m m till dig under uppsägningstiden. Beror på hur avtalet är formulerat, men normalt så tar fodervärden på sig ansvaret för alla kostnader och det gäller tills avtalet tar slut.

Senast ändrad:

Om hon säger upp kontraktet, men vill att jag tar hem hästen omgående. Hur löser vi det då?
Ska hon betala mig stallhyra för att jag fick ta hem hästen tidigare? Och stå för halva vet. kostnader? Är det rimligt?

Eller om hon har kvar henne uppsägningstiden. Hur gör vi med vet. vård då? Ska hon ta henne te klinik?
Meningen var att jag skulle åka upp dit och åka med till kliniken. Men eftersom det blir en resa på nästan 100mil, och sambon får vara ledig från jobb. Men jag kan inte åka upp ca1½mån senare igen för att hämta henne.

ang. vet.besiktningen så är det muntligt avtalat att jag inte kunde göra någon innan dom tog hem henne. Och dom ville inte göra denna resan igen (60mil) för att hämta henne.

Men det är inga problem för det har hon inte gnällt något om.

Gäller det även transport? Vi har skrivit att jag står för hemtransport. Men om jag måste ta hem henne innan uppsägningstiden är slut?

Hur det än slutar så ska du då enligt avtalet stå för hemstransporten. Egentligen så kan man säga att allt i avtalet gäller även om hästen av någon anledning måste flytta innan uppsägningstiden är över.

Självklart.
Är inte ute efter att fodervärden ska betala en massa.
Men det kan vara skönt med lite kött på benen!

Tack för dina kloka svar!

I kontraktet står det ju oxå att besiktning sker på fodervärdensbekostnad före leverans
Vetrinären lämnade återbud bara några timmar innan dom skulle komma.
Så fodervärden har haft all chans i världen att göra det hemma för att få reda på ev. skador.
Jo, jag förstår att ni har försökt täcka upp det mesta. Men, som jag resonerar, ligger det väl i hästägarens intresse att garantera att hästen är frisk när fodervärden tar över...så har jag gjort...och som fodervärd besiktade jag hästen innan återfärden till ägaren (viktigt om man anlitar transportbolag t.ex.).

Hoppas det löser sig, hur som helst...och att hästen har en möjlighet att läka ihop.

Som sagt, vetrinären ringde återbud. Försökte till varje pris att få ut en. Och dom kunde inte komma igen, och jag skulle flytta från gården bara några dagar efter (var dessutom gravid). Jag kunde inte ta med mig två hästar till nya stället 30mil bort.
Fanns inte så mkt mer att göra än att låta henne åka!

Det är viktigt för mig med, tro mig jag försökte verkligen..

Men vi är inte oense om det, eller rättare sagt ingenting. Jag ville bara få lite tips om hur man går till väga.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin: På den här vallen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 023
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama