Hur löser jag detta?

nexxa

Trådstartare
Jag hade en tråd uppe för ett par veckor sedan om att jag skulle få en tredje häst. Han är såklart kommen för ca 5-6 veckor sedan, en connemara kille som blir 5 år i år.
Denna lilla rackare åkte hästbuss ner (över 40 mil) och var inte i skicket jag fått på bild, dvs han var väldigt mager och tanig och ser ut som en åring i kroppen. Dvs han är ojämn, stort huvud, enorma hovar, smaaal hals, bred bak och smal mage.
På den här tiden har vi lyckats få rätt på hovarna (han går innåt med båda fram och på utsidan på vä bak, enda som är rak är höger bakhov, i det benet har han också en vrickning som heter duga..)

Han rids givetvis inte för tillfället, när han kom var han väldigt foglig och social och enkel på alla sätt. Jag var likadan tillbaka. Nu dock har han tuffat till sig - och börjar också kräva mer av mig, vilket gör att vi nu måste gå vidare. Men jag överväger flera olika sätt - för att det inte ska bli fel, han är nämligen en häst med starkt psyke som förmodligen kan bli en 'hemsking' vid felhantering.
Han får fritt på hösilage och får havre, lusern, betfor och mineraler/vitaminer, ändå har han en slags hets över maten - inte av hunger utan av att HAN ska och HAN vill och HAN har tänkt sig.
Jag har börjat fodra honom sist, gör allt i lugn takt och ignorerar hans trams sålänge han inte gör något mot mig eller indirekt farligt/fel.
Steg 2 blev ut i hagen, han får komma ut sist. Då ska vi helst springa ut. Han har fått lära sig att så fort jag öppnar boxen så ska man INTE springa över en eller ta sig förbi till varje pris, och vi backar tillbaka om han tränger sig på mig påväg till hagen.

Det är nu i steg 3 jag behöver er hjälp - gällande insläppet. Den lilla gossen har påvisat att han mycket väl kan tänka sig att klampa genom staketet då det inte passar honom. Jag är nyflyttad till gård och har inte hunnit få dit aggregat än då ingen av mina andra hästar är på staketet som han. Men el eller ej - han är inte rädd för att traska dit HAN tänkt sig :crazy:
Så jag vill alltså ta in honom som sista häst , lära honom tålamod, vänta på sin tur och att inte hetsa upp sig. Men frågan är OM han nu går igenom staketet , hur tillrätta sätter jag detta beteende sedan? Förmodligen kommer han då i alla andra situationer också att göra detta för att lösa problemet. Vilket gör att jag inte alls kan öva in "Steg 3"
Hur gör jag?
 
Sv: Hur löser jag detta?

Men kan du inte sätta dit ett tillfälligt aggregat så du slipper få detta problem?
Jag hade inte chansat och då få problem som man måste jobba med bara för att man inte haft aggregat.
Kan du inte låna ett aggregat så länge?

Lycka till :bow:
 
Sv: Hur löser jag detta?

Ska se om jag kan ordna detta innan vi påbörjar det hela. Men hur gör jag om han går igenom trots el?!
 
Sv: Hur löser jag detta?

har han täcke som tar det mesta av elen så låt han gå utan.
Är det alldeles för kallt utan så koppla ett med hög spänning - men ínte så att det blir för mycket.
tala om för honom att det ÄR el genom att lägga något emot trådarna så det smäcker när han är i närheten.
sätt dit tråd som leder ström mellan över och undertråd så får du mer effekt.

Är kass på att förklara :o

lycka till :bow:
 
Sv: Hur löser jag detta?

Nu vill du väl att hästen ska lyssna på dig, men jag kan ju säga att efter egna erfarenheter är de absolut inte bra att göra alla saker med sådana hästar sist!
Det märker ju (?) du också på hans beteende - dvs hetsätning, tränger sig mot staketet osv.
Det brukar vara tydliga tecken på att man inte bör göra allt sist.

Jag tycker att du borde försöka fixa förtroendet hos hästen innan du börjar "bråka" med honom
Genom att ex ge han mat sist i lugn takt, retar du honom bara.

Är det nödvändigt att ge honom något kraftfoder?
Det kan inte vara så att han har överskottsenergi och tar ut det på dig genom att bli bråkig?
 
Sv: Hur löser jag detta?

tycker du ska ta bort havren, den behövs oftast inte..havre kan faktiskt skapa stora problem hos vissa hästar..ta helst bort all kraft så han kanske bara kan få lite betfor med mineralerna i..helst när dom andra inte får sin kraft..

de gjorde ja med min häst och nu bryr han sej inte om att dom andra får men inte han för han vet att han får inget vid den tiden..han har fri tillgång på hö med..

däremot på morronen så får han lite morötter som han väldigt gärna vill ha först och som han också får först för att inte börja sparka osv.

sen de här med att gå ut sist..de ska dom klara, för tänk om hästen måste stå inne längre en morron..då ska den inte börja riva boxen för den måste vänta lite.
och att den vill in först..tycker nog du ska ta in hästen först sålänge de inte är någon el på för att inte riskera att den kommer på att den kan gå igenom staketet..de e svårt o få bort sånt beteende sen..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp